The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57850

Keywords:

Ethnic-racial identities, Affirmative action policies

Abstract

This interview addresses questions about how racism and discrimination have been addressed in academic discussions. In her analyzes, the interviewee reflects on the contributions of Laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08 to anti-racist education. In addition, she questions the contributions of Universities to the implementation of affirmative policies, discusses the challenges of ethnic-racial education in Brazilian education in relation to the debate on African and Afro-Brazilian religiosity. In the meantime, she assesses the affirmative policies of black people entering higher education and analyzes the racial equality policies in the current Brazilian context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cairo Mohamad Ibrahim Katrib, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Pós-doutor em História pela Universidade Estadual de Maringá, doutor em História Cultural pela Universidade de Brasília, Mestre em História pela Universidade Federal de Uberlândia com atuação na graduação e pós graduação.

Astrogildo Fernandes da Silva Júnior, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Mestre e Doutor pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia com atuação na graduação e Pós - graduação. Membro da Linha Saberes e Prática Educativas.

Published

2020-10-24

How to Cite

KATRIB, C. M. I.; SILVA JÚNIOR, A. F. da . The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 556–567, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57850. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57850. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial concepções, reflexões e plur