Financial decentralization of public resources for Basic Education and Funds Policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57792

Keywords:

Financial Decentralization, Funds Policy, Fundeb

Abstract

This article presents a bibliographic study on the policy of financial decentralization of education resources instituted since the 90s in Brazil, relating it to the policy of funds implemented from Law 11,494 / 2007 which constituted the Maintenance and Development Fund Basic Education and Valorization of Education Professionals (FUNDEB). We believe that discussions on this topic are pertinent, as they present different concepts of the decentralization policy and, as it, at certain times, assumed a character of deconcentration, as we understand that the Union in many moments transferred partial autonomy to the execution of States and Municipalities. actions, concentrating decisions consistent with financial management in its hierarchical sphere.

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Author Biographies

Frederico Corrêa, Universidade Federal do Pará - Brasil

Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA) pelo IFPA e Mestrando em Currículo e Gestão da Escola Básica pela UFPA. Professor Nível II da Secretaria Municipal de Educação de Bragança/PA.

Fabrício Aarão Freire Carvalho, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Associado I do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da Universidade Federal do Pará. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas para Educação Básica (GEPPEB/UFPA).

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Published

2021-02-19

How to Cite

CORRÊA, F.; CARVALHO, F. A. F. . Financial decentralization of public resources for Basic Education and Funds Policy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 84–99, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57792. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57792. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos