Kneading the clay: career and remuneration of the professionals of the magisterium, in three municipalities in the interior of São Paulo in the context of Fundeb

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57586

Keywords:

Remuneration, Teaching career, Fundeb, Spending/Student

Abstract

The quality of teachers, closely associated with remuneration, is a decisive factor in the quality of education. However, in Brazil, the devaluation of these professionals still prevails, either due to low pay or to an unattractive career. Thus, the present study analyzes three municipalities in the interior of São Paulo in the context of Fundeb, considering the relationships between remuneration, spending on education, and other indicators. Although they are close municipalities, and with similarities, the results indicate important differences in remuneration and career that are related to the expenditure/student, but also with factors such as the degree of municipalization, dependence on Fundeb, the presence of agreements with the private network and the size of the municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tatiana Aparecida Pezetta Ferreira, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP - Brasil

Professora na Rede Municipal de Tambaú e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da FFCLRP-USP, Brasil.

José Marcelino de Rezende Pinto, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP - Brasil

Professor titular da FFCLRP-USP, Brasil.

References

AÇÃO EDUCATIVA. Indicadores da Qualidade da Educação- INDIQUE. São Paulo: Ação Educativa, 2013. Disponível em: http://www.indicadoreseducacao.org.br/indique-ensino-fundamental/. Acesso em: set. 2020.

ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino Rezende. Remuneração e características do trabalho docente no Brasil: um aporte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo v. 41, n. 143, p. 606-635, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742011000200014.

ARAÚJO, R. L. S. Desvendando o perfil dos gastos educacionais dos municípios brasileiros. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1215-1233, out./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302012000400016.

AZEVEDO, J. M. L. Implicações da nova lógica de ação do estado para a educação municipal. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 80, p. 49-71, set. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302002008000004.

BARBOSA, Andreza. Salários docentes, financiamento e qualidade da educação no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 511-532, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/s2175-62362014000200009.

BRASIL. Lei nº 11.738 de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 17 jul. 2008.

BRASIL. SIMEC. Observatório do PNE 2014-1024. Disponível em: http://simec.mec.gov.br/pde/graficopne.php. Acesso em: 28 fev. 2017.

CARNEIRO, C. O estudo de casos múltiplos: estratégia de pesquisa em psicanálise e educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil, vol. 29, n. 2, 314-321, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420170151.

CARREIRA, D.; PINTO, J. M. R. Custo aluno- qualidade inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo/Global: Campanha Nacional pelo direito à Educação, 2007. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v2i3.15021.

ESTUDOS DE CASO EM PESQUISA E AVALIAÇÃO EDUCACIONAL. São Paulo, Educação e seleção, n° 7, 1983. http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/edusel/article/view/2539.

FERREIRA, T. A. P. Análise comparativa das políticas de financiamento da educação infantil em três municípios do interior paulista no contexto do Fundeb (2007- 2017). 29 mai. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) - FFCLRP, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/d.59.2020.tde-16062020-201027.

FUNDAÇÃO SEADE. Disponível em: http://www.perfil.seade.gov.br/. Acesso em: 1 set. 2018.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação – SIOPE. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/fnde-sistemas/sistema-siope-apresentacao. Acesso em: 10 jan. 2018.

GOMES, G. M.; MACDOWELL, M. C. Descentralização política, federalismo fiscal e criação de municípios: o que é mau para o econômico nem sempre é bom para o social. Brasília, DF: IPEA, 2000 (Texto para discussão, n. 706).

INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatítstica da Educação Básica. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 24 jan. 2018.

JACOMINI, M. A.; NETO, J. Q.; IMBÓ, K. A. S. Remuneração Docente na Educação Básica da Cidade de São Paulo. Fineduca – Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 9, n. 7, 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/fineduca-2236-5907-v9-85923.

JACOMINI, M. A.; MINHOTO, M. A. P.; CAMARGO, R. B. Financiamento da educação e remuneração docente na educação básica: uma abordagem a partir de planos de carreira, vencimentos e composição remuneratória em 2010. Fineduca – Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 2, n. 10, 2012.

JACOMINI, M. A.; PENNA, M. G. O. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Pro-Posições, v. 27, n. 2, Campinas, mai./ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0022.

OXFAM. A distância que nos une: um retrato das desigualdades brasileiras. São Paulo, OXFAM-Brasil, 2017. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/um-retrato-das-desigualdades-brasileiras/a-distancia-que-nos-une/. Acesso em: set. 2020.

PINTO, J. M. R. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 877-897, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000300012.

PINTO, J. M. R. Dinheiro traz felicidade? A relação entre insumos e qualidade na educação. Archivos Analíticos de Políticas Educativas/ Education Policy Analysis Archives, v.22, p.19 -, 2014a. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v22n19.2014.

PINTO, J. M. R. Federalismo, descentralização e planejamento da educação: desafios aos municípios. Cad. Pesq., v. 44, n. 153, p. 624-644, 2014b. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142946.

PINTO, J. M. R. O financiamento da educação na Constituição Federal de 1988: 30 anos de mobilização social. Educ. Soc., Dez., 2018, vol.39, no.145, p.846-869. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302018203235.

RODRIGUEZ, V. Financiamento da Educação e Políticas Públicas: O FUNDEF e a Política de Descentralização. Cadernos Cedes, Campinas, ano XXI, n. 55, nov. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32622001000300004.

Published

2021-02-22

How to Cite

FERREIRA, T. A. P.; PINTO, J. M. de R. . Kneading the clay: career and remuneration of the professionals of the magisterium, in three municipalities in the interior of São Paulo in the context of Fundeb. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 342–360, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57586. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57586. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos