Evaluation, National Education Plan 2014 - 2024 and interpretations about Goal 7

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-55105

Keywords:

Evaluation, National Education Plan, Ideb, Results-based management

Abstract

In the present study, we take as a base the documentary analysis of the Basic Education Development index, goal 7, of the National Education Plan, we aim to discuss about its implications in the management of public education. Concerned with relieving the State of its responsibility for the low indexes of the public education evaluation system and scarce investments in public education, we show that there are doubts as to whether the index has been considered a sufficient indicator to really evaluate the quality of education. The discourse on the student's academic performance vis-à-vis management by results creates the image that the School has managed to solve all its problems and conflicting situations in its space and that the logic of the global capital in force is reproduced in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Marcio Silva Barbosa, Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Rita Márcia Andrade Vaz de Mello, Universidade Federal de Viçosa - Brasil

Doutorado em Educação e Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Université Paris Descartes (Sorbonne). Professora do Departamento de Educação pela Universidade Federal de Viçosa. 

 

References

ABREU, G. A. Acordo de resultados e sistema mineiro de avaliação: estudo de caso em três escolas estaduais da Superintendência Regional de Ensino de Caxambu – MG. Dissertação de Mestrado profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/d.96.2011.tde-18012012-104955.

AFONSO, A. J. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v.18, n.53, p. 267-284, abr/jun. 2013. ISSN1413-2478. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782013000200002.

AFONSO, A. J. Para uma conceitualização alternativa de accountability em educação. Educação e Sociedade [on line], 2012, vol. 33, n. 119, pp. 471 – 484. ISSN 1678-4626.

ALAVARSE, O. M.; BRAVO, M. H., MACHADO, C. Avaliações externas e qualidade na educação básica: articulações e tendências. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 12-31, jan./abr. ISSN 0103-6813. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1783/1783.pdf. Acesso em: maio de 2018.

ÁVALOS, B. La formación inicial docente em Chile: Tensiones entre políticas de apoyo e control. Estudios Pedagógicos, v. XL, Número Especial 1, p. 11-28, 2014. ISSN 0718-0705. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-07052014000200002.

BECKER, F. R. Avaliação educacional em larga escala: a experiência brasileira. Revista ibero-americana de educación, n. 53, 2010. ISSN 1022-6508.

BELO, F.; AMARAL, N. C. IDEB da Escola: a aferição da qualidade do ensino tem sido referencial para se (re) pensar a educação municipal? Revista Educação e Políticas em Debate, v. 2, n. 2, jul./dez. p. 339-353, 2013. ISSN 2238-8346. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.

BRASIL, Lei n. 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 de junho de 2014. Edição Extra. Disponível em http://www.planalto.gov.br/CCivil03/ato2011-2014/leiqL13005.htm. Acesso em: 18 maio de 2019.

BRASIL, Ministério da Educação. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/SASE), 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para formação inicial de professores e institui a Base Nacional Comum (BNC-formação). Brasília: DF, 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 2º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2018. 2. Ed. Brasília, DF: Inep, 2019. ISBN 978-65-81041-01-4 (on line).

CASASSUS, J. Uma nota crítica sobre a avaliação estandartizada: a perda da qualidade e a segmentação social. Sísifo: Revista de Ciência da Educação, pp. 71-79, 2009. ISSN 1646-4990.

CURY, C. R. Jamil. Sistema nacional de educação: desafio para uma educação igualitária e federativa. Educação e Sociedade, v. 29, n. 105, p. 1187-1209, dez./2008. ISSN 1678-4626. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302008000400012.

EVANGELISTA, O.; SHIROMA, E.O. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa, v. 33, n. 3, p. 531-541, set./dez., 2007. ISSN 1678-4634. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300010.

FERREIRA, L.A. A Avaliação no Plano Nacional de Educação (2014 – 2024). Meta: Avaliação, v.8, n. 24, 2016. ISSN 2175 -2753. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v8i24.1138

FERNANDES NETO, E. O fracasso dos planos neoliberais na educação brasileira. In: COSTA, Áurea, NETO, Edgar Fernandes, SOUZA, Gilberto. A proletarização do professor: neoliberalismo na educação. São Paulo: Editora: Instituto José Luís e Rosa Sundermann, 2009, p. 11-57. ISSN 1517-4689.

FIGUEIREDO, I. M. Z. Os projetos financiados pelo Banco Mundial para o Ensino Fundamental no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1123-1138, set./dez., 2009. ISSN 1678-4626. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302009000400010.

GATTI, B. A. Possibilidades e fundamentos de avaliações em larga escala: primórdios e perspectivas contemporâneas. In: Bauer, A.; Gatti B. A.; Tavares, M. R. (Org). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular/FCC, 2v, 2013. ISBN-10:8574747122.

LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009. ISBN: 978-85-385-0027-8.

MANCEBO, D. Agenda de pesquisa e opções teórico-metodológicas nas investigações sobre trabalho docente. Educação & Sociedade, v. 28, n. 99, p. 466-482, maio/ago., 2007. ISSN 1678-4626. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302007000200009.

OBSERVATÓRIO do PNE. Disponível em: https://www.observatoriodopne.org.br. Acesso em: 14 jun. 2020.

PASCHOALINO, J. B. de Q. Desafios da gestão escolar. Belo Horizonte: Studium Eficaz, 2017. ISBN: 978-85-93657-00-9.

RODRIGUES, M. M. Reflexões acerca da escola e do conhecimento escolar, em: França, Magna; Bezerra, Maura Costa (orgs.). Política educacional: gestão e qualidade de ensino. Brasília: Liber Livro, 2009, p. 101 – 115. ISBN: 978-85-98843-94-0.

SANTOS, L. L. C. P. Formação de professores na cultura do desempenho. Educação e Sociedade, vol. 25, n. 89, p. 1145-1157, set./dez., 2004. ISSN 1678-4626. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400004.

SILVA, R. P. A atuação do gestor na utilização dos resultados do SADAEM em duas escolas estaduais da coordenadoria distrital de Educação. Dissertação de Mestrado profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Faculdade de Educação. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2015.

TELLO, C., ALMEIDA, M. L. P. Políticas educativas e profissionalização docente na América Latina. Revista Lusófona de Educação, n. 26, p. 161-174, 2014. ISSN 1645-7250.

TORRES, R. M. Balance y perspectiva de la formación docente en América Latina. Ciência y Sociedade, v. XXV, n. 3, p. 368-394, 1996. ISSN 0378-7680. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2000.v25i3.pp368-94.

VIEIRA, S. L. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estudos Avançados, vol. 2, n. 60, São Paulo, maio/ago., 2007. ISSN 1806-9592. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142007000200004. Acesso em: 23 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142007000200004.

Published

2021-01-27

How to Cite

BARBOSA, J. M. S.; MELLO, R. M. A. V. de. Evaluation, National Education Plan 2014 - 2024 and interpretations about Goal 7. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 433–452, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-55105. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55105. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua