Challenges and Particularities of Teaching and Tutorial Work in Distance Learning Courses: in search of your professional constitution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n1a2020-54809

Keywords:

Distance Education, Teachers and Tutors, Professional performance

Abstract

The intensification of the use of technologies in the educational field is a real process that calls for reflection and analysis of the professional activity of those who articulate this use for pedagogical purposes, especially teachers and tutors. This work aims to understand the challenges and peculiarities of the work of these professionals in Distance Education (DE), in an analytical and critical perspective. Through bibliographic and documentary research, the contextualization of distance education in Brazil is described, indicating its historical growth and normative developments. Then, given the scenario presented, the role and contribution of teachers and tutors is evident, indicating their challenges and professional limitations. We used as theoretical references: Freitas and Franco (2014), Mill; Ribeiro and Oliveira (2014); Lessa (2011), Konrath; Tarouco and Behar, (2009), Moore and Kearsley (2007), Pereira and Pereira (2006) and Saraiva (1996). Through the development of this study, it was possible to observe that it is necessary to advance in the scientific construction of a model for the analysis of professional practice consistent with the different realities of educational projects and guidelines for the performance of teachers and tutors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juliene Silva Vasconcelos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFTM - Campus Uberaba - Minas Gerais - Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM, Campus Uberaba). E-mail: juliene@iftm.edu.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/7715502170267633; Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2802-486X.

References

ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo/SP, v. 29, n. 2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em: DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022003000200010. Acesso em: 02 jun. 2017.

ALVES, J. R. M. Educação a distância e as novas tecnologias de informação e aprendizagem. Clam+10, Rio de Janeiro/RJ, 2005. Disponível em: http://www.clam.org.br/ bibliotecadigital/uploads/publicacoes/186_1700_alvesjoaoroberto.pdf. Acesso em: 03 maio 2017.

ARAÚJO, G. J. et al. O re(conhecimento) da Educação a Distância pelo aluno do curso de Licenciatura em Química do IFTM. In: Simpósio internacional de educação a distância (SIED) e encontro de pesquisadores em educação a distância (ENPED), 3, 2016, São Carlos, SP. Anais... São Carlos, 2016. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1904/768. Acesso em: 10 out. 2016.

BORGES, J. P. F. et al. Diagnóstico de competências individuais de tutores que atuam na modalidade a distância. Educação e Pesquisa, São Paulo/SP, v. 40, n. 4, p. 935-951, out./dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v40n4/05.pdf. Acesso em: 19 mar. 2017.

BRASIL. Portaria n. 2.117, de 06 dezembro 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRASIL. Portaria n. 1.428, de 28 dezembro 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57496468/do1-2018-12-31-portaria-n-1-428-de-28-de-dezembro-de-2018-57496251. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRASIL. Decreto Federal n. 9.057, de 25 maio 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 10 nov. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação a Distância. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 17 mar. 2017.

BRASIL. Decreto Federal n. 5.800, de 08 junho 2006. Institui o Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto /d5800.htm. Acesso em: 03 nov. 2015.

BRASIL. Decreto Federal n. 5.622, de 20 dezembro 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-006/2005/Decreto/D5622.htm. Acesso em: 03 nov. 2015.

BRASIL. Decreto Federal n. 2.494, de 10 fevereiro 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/decreto/D2494.htm. Acesso em: 27 maio 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9.394, de 20 dezembro 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 03 nov. 2015.

CRUZ, D. M.; BARCIA, R. M. A preparação de professores de engenharia para ensinar por videoconferência em cursos de pós-graduação a distância. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 27, 1999, Natal, RN. Anais... Natal, 1999.

EMERENCIANO, M. S. J.; SOUSA, C. A. L; FREITAS, L. G. de. Ser presença como educador, professor e tutor. Colabor@: CVA-RICESU, Porto Alegre/RS, v. 1, n. 1, p. 4-11, ago. 2001. Disponível em: http://pead.ucpel.tche.br/revistas/index.php/colabora/article/view/8. Acesso em: 26 maio 2017.

FREITAS, M. T. M.; FRANCO, A. P. Os desafios de formar-se professor formador e autor na Educação a Distância. Educar em Revista, Curitiba/PR, n. 4, p. 149-172. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v40n4/05.pdf. Acesso em: 19 mar. 2017.

KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. Renote, Porto Alegre/RS, v. 7, n. 1, p. 1-10, 2009. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/viewFile/13912/7819. Acesso em: 19 mar. 2017.

LESSA, S. C. F. Os reflexos da legislação de educação a distância no Brasil. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10, p. 17-28, 2011. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2011/Artigo_02.pdf. Acesso em: 02 nov. 2015.

MACHADO, L. D.; MACHADO, E. C. O Papel da Tutoria em Ambientes EaD. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 11, 2004, Salvador, BA. Anais... Salvador, v.1. 11 p. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso 2004/por/pdf/022-TC-A2.pdf. Acesso em: 04 maio 2017.

MARTINS, O. B. Sistemas de gestão em EAD: os desafios de uma proposta crítica comprometida com a gestão em EAD. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, San Francisco/CA, v. 9, n. 2, p. 77-87, 2010. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/renote/article/viewFile/13880/7798. Acesso em: 19 mar. 2017.

MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. Múltiplos enfoques sobre a polidocência na Educação a Distância virtual. In: MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G (Orgs.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. 2. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p.13-23.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. A Educação a Distância: uma visão integrada. Trad. Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning, 2007. 424 p.

MOREIRA, B. C. M. et al. Gestão acadêmica na educação a distância: desafios e práticas. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 10, 2010, Mar del Plata, Argentina. Anais... Mar del Plata, v.1, p.1-12. Disponível em: <http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96910>. Acesso em: 19 mar. 2017.

PEREIRA, R. O.; PEREIRA, R. C. B. Gestão do conhecimento e democracia: a competência do professor. Centro de Pesquisas Estratégicas "Paulino Soares de Souza". Universidade Federal de Juiz de Fora. 2006. Disponível em: http://www.ecsbdefesa.com.br/defesa/fts/GCDGP.pdf. Acesso em: 18 abr. 2017.

SARAIVA, T. Educação a distância no Brasil: lições da história. Em aberto, v. 16, n. 70, p. 17-27, abr./jun. 1996. Disponível em: DOI: http://dx.doi.org/10.24109/21766673.emaberto.16i70 .2076. Acesso em: 01 maio 2017.

VELOSO, B.; MILL, D. Organização do trabalho docente na educação a distância: implicações da polidocência. In: Simpósio internacional de educação a distância, 3, 2016, São Carlos, SP. Anais... São Carlos, v.1. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/2005/455. Acesso em: 18 abr. 2017.

TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. 153 p. Disponível em: http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/18878.html. Acesso em: 17 abr. 2017.

Published

2020-05-15

How to Cite

VASCONCELOS, J. S. . Challenges and Particularities of Teaching and Tutorial Work in Distance Learning Courses: in search of your professional constitution. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 151–168, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n1a2020-54809. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54809. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas públicas de educação a distância: desafios atuais