UNB'S Distance Education Center in the context of internationalization: integration of innovative educational actions with the use of digital technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n1a2020-54797

Keywords:

Internationalization, University of Brasilia, Distance Education, Digital technologies

Abstract

This study deals with the actions of the Distance Education Center (CEAD) of the University of Brasília (UnB) in the scenario of educational internationalization. It considers internationalization as a process of integrating an international and intercultural dimension in higher education, through interaction and collaborative practices. In order to analyze CEAD's actions aimed at internationalization, with a focus on extension, exploratory research, after documentary analysis, revealed that this Center contributes to innovative actions, through the Open University of Brazil and Learning for the 3rd Millennium programs (A3M), with emphasis on the agreement with the Open University of Portugal (UAb) and materializes, primarily, in dissemination actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília - UnB - Brasil

Professor no Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB). Doutor em Educação em Ciências pela UFRGS, mestre em Ensino de Física e licenciado em Física pela UnB. Atualmente, é vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, coordenador da cooperação internacional UAB-UnB/UAb e Coordenador-Geral da UAB na UnB. E-mail: marcellof@unb.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/3108824986425884; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4945-3169.

Teresinha de Jesus Araújo Magalhães Nogueira, Universidade Federal do Piauí - UFPI - Brasil

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), com doutorado Sanduíche no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IEUL). E-mail: teresinhanogueira@unb.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/1664245311677759; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4217-4928.

Danielle Xabregas Pamplona Nogueira, Universidade de Brasília - UnB - Brasil

Professora da Faculdade de Educação da UnB, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, gestão e tecnologias educacionais. Doutora e mestra em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). E-mail: daniellen@unb.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/7455418399257045; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8500-0402.

Helena Célia de Souza Sacerdote, Universidade de Brasília - UnB - Brasil

Doutora e mestra em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB), com especialização em Letramento Informacional (UFG), Design Instrucional (UNIFEI) e Educação a Distância (SENAC/DF). E-mail: helenasacerdote@unb.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/6300654854015438; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3987-0540.

References

AULAbERTA (2020). Disponível em: https://aulaberta.uab.pt/blocks/catalog/detail.php?id=47. Acesso em: 20 jan 2020.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 30 jul 2019.

ALTBACH. P. G.; REISBERG, L.; RUMBLEY, L. E. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. A Report Prepared for the UNESCO 2009 World Conference on Higher Education. Paris: UNESCO, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOLL, C. I. Enunciação Estética Juvenil em Vídeos Escolares no YouTube. Tese de Doutorado. Tese de Doutorado em Educação - Faculdade de Educação. UFRGS, Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/70596. Acesso em: 10 jul 2019.

FULLAN, M. El Cambio educativo: guía de planeación para maestros. México: Trilhas, 2000.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2007.

GIL. A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MOROSINI, M. Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.

MOROSINI, M.; CORTE, M. G. D. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 47, p. 97 -120, jan./mar. 2018.

SOUSA, J. V. de. Internacionalização da Educação Superior como indicador do Sinaes: de qual qualidade estamos falando? Educação (Porto Alegre), v. 40, n. 3, p. 343-356, set.- dez. 2017.

TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.

UNIVERSIDADE ABERTA DE PORTUGAL. Aula Aberta. Disponível em: https://aulaberta.uab.pt/. Acesso em: 10 set 2019.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Acordo de Cooperação entre a UnB e a Universidade Aberta de Portugal, 2018. Brasília, DF: UNB, 2008.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Ato da Reitoria nº. 822 de 2005. Brasília, DF: UNB, 2005.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Ato da Reitoria nº 138 de 10 de abril de 1989. Brasília, DF: UNB, 1989.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Ato da Reitoria nº 291 de 2 (dois) de agosto de 1989. Brasília, DF: UNB, 1999.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Extensão. Brasília, DF: UNB. Disponível em: https://www.unb.br/extensao. Acesso em: 30 jul 2019.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Plano de Desenvolvimento Institucional 2018-2022. Brasília, DF: UNB, 2017. Disponível em: http://www.dpo.unb.br/index. Php?option=com. Acesso em: 10 jul 2019.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Plano de internacionalização da universidade de Brasília - 2018-2022. Brasília, DF: UNB, 2018. Disponível em: http://www.int.unb.br/br/institucional/plano-de-internacionalizacao. Acesso em: 16 nov 2019.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Programa aprendizagem para 3º Milênio (A3M). Brasília, DF: UNB, Disponível em: https://www.a3m.cead.unb.br/projetos/. Acesso em: 15 set 2019.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA (UnB). Resolução do Conselho Diretor nº 2009 de 11 de agosto de 1989.

Published

2020-05-15

How to Cite

FERREIRA, M. .; NOGUEIRA, T. de J. A. M.; NOGUEIRA, D. X. P. .; SACERDOTE, H. C. de S. . UNB’S Distance Education Center in the context of internationalization: integration of innovative educational actions with the use of digital technologies. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 90–106, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n1a2020-54797. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54797. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas públicas de educação a distância: desafios atuais