Programs in the Degree in Distance Education: public policies for teacher training
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n1a2020-52132Keywords:
Distance education, Public Policies, Teacher TrainingAbstract
This text analyzes the structure of the graduation promotion programs proposed by CAPES, aimed at undergraduate courses. It aims to reflect on the interrelationship of teacher training programs with distance learning, in order to demonstrate an interpretation of these programs and, in view of the defined objective, it is concluded by the need for continuity of the programs. It is a descriptive research, of qualitative nature and classified as documentary, subsidized in the interconnection of theories of teacher training and Distance Education. The analyzed points address the objectives, adhesion and scholarship modalities of the programs. The data indicate that the public notices make no distinction in the type of courses offered and that the programs qualify the student's education.
Downloads
Metrics
References
ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro. RJ. Ed. Paz e Terra, 1995.
BALDRIDGE, J. Vitor et al. Estructuración de políticas e liderazgo efectivo en la educación superior. México: Noema, 1982.
BEHAR, P. A. Modelos Pedagógicos em educação a distância. In: BEHAR, P. A. (org.), Modelos pedagógicos em educação a distância. Dados eletrônicos. Porto Alegre: Artmed, 2009. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.20666.
BRASIL, Ministério da Educação. Resolução nº 4, de 13 de julho de 2010. CAPÍTULO II, Seção VI: Educação a Distância, Art. 39. Disponível: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf> Acesso em: 28 set de 2019.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. 2019. Disponível: <http://capes.gov.br/educacao-basica/capespibid> Acesso em: 20 set de 2019. DOI: https://doi.org/10.24824/978854443301.0.
COLOSSI, N. Controle de gestão na universidade: algumas considerações. In: Conferência apresentada no Encuentro regional sobre avaluación d e la educación superior, Universidad Nacional de Tucumán. San Miguel de Tucumán, Argentina, 1999. DOI: https://doi.org/10.17485/ijst/2017/v10i7/111937.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3 ed. – Porto Alegre: ARTMED, p. 296 , 2010.
DOWBOR, L. Inovação Social e Sustentável. In: MOREIRA, D. A. (org). Ética, educação, universidade, sociedade: reflexões acerca de vivências e práticas como respostas às necessidades sociais no contexto da Amazônia. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2007.
EVANGELISTA, A. B.; GENTILINI, J. A. Formação de Professores e Educação rural: realidade e desafios. In: Qualidade na Educação e práticas pedagógicas: realidades e desafios. 1ª Ed. Florianópolis: Pandion, 2014.
FREITAS, S.L.; PACÍFICO, M.P.; TAMBORIL, M.I.B. Políticas Públicas, qualidade na educação e o novo plano nacional de educação. In: PACÍFICO, M.P.; BUENO, L. P. B.; AMARAL, N.F.G. do (org.). Qualidade na Educação e práticas pedagógicas: realidades e desafios. 1ª Ed. Florianópolis: Pandion, 2014.
GADOTTI, M. Lições de Freire. Rev. Fac. Educ., São Paulo, vol.23, no.1-2, 1997. Disponível em : <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551997000100002>. Acesso em: 09 set de 2019.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª Ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LAPA, A.B.; BELLONI, M. L. Educação a distância como mídia-educação. Perpectiva, Florianópolis, v. 30, n.1, 175-196, jan/abr. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2012v30n1p175/22190> Acesso em: 09 set de 2019.
LIMA, M. M. de; SOUZA, A. M. de L. A leitura, o espaço e os modos de ler: aprendizados sobre iniciação à docência na educação de jovens e adultos. In: LIMA, M. M.; ODETE, B. (org.) Iniciação à Docência na Universidade Federal de Rondônia: experiências junto ao PIBID. Temática Editora. Porto Velho, 2018.
MORIN, E. Ciência com consciência. 7ª. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
PACÍFICO, M.P.; BUENO, L. P. B.; AMARAL, N.F.G. do. (org.) Apresentação. In: Qualidade na Educação e práticas pedagógicas: realidades e desafios. 1ª Ed. Florianópolis: Pandion, 2014.
PIETROBON, S. R. G.; FRASSON, A. C. A Formação Inicial na Modalidade a Distância de Professores da Educação Infantil. In: Anais do XII Congresso Nacional de Educação. ISSN 2176-1396. PUCPR 26 a 29/10/2015. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17139_9845.pdf> Acesso em: 30 nov. 2019.
PIMENTEL, N. A modalidade a distância no Brasil: aspectos conceituais, políticos e tecnológicos. In: RODRIGUES, P. M. de F.; MORAES, R. de A.; TERUYA, T. K. (Orgs) Educação a distância (EaD): reflexões críticas e práticas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.
ROCHA, J. R. M. da; ZIBETTI, T. Programa de bolsas de iniciação à docência: análises sobre uma política de formação de professores. In: PACÍFICO. J. M.; BUENO, J. L. P.; SOUZA, A. M. de L. (org.). Qualidade na Educação e práticas pedagógicas: realidades e desafios. 1ª Ed. Florianópolis: Pandion, 2014.
SARTORI, J. De Professores: conexões entre saberes da universidade e fazeres na educação básica. Estudos Históricos, Rio Grande do Sul, 2011. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/prograd/pibid/anais-do-evento/salas-de-debate-1>. Acesso em: 10 out. 2019.
SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo, Hucitec, 1999.
SCHELEMPER JUNIOR, B. R. Universidade e Sociedade. In: VAHL, T. R.; MEYER JUNIOR, V.; FINGER, A. P. (Orgs.) Desafios da administração universitária. Florianópolis: UFSC, 1989.
SGANDERLA, G. C. da S. et al. PIBID na Universidade Federal de Rondônia: um olhar sob a perspectiva da gestão do programa. In: LIMA, M. M.; ODETE, B. (org.) Iniciação à Docência na Universidade Federal de Rondônia: experiências junto ao PIBID. Temática Editora. Porto Velho, 2018.
SILVA, M. da S.; SOUZA, M. A. de. Trabalho Docente na EaD. In: RODRIGUES, P. M. de F.; MORAES, R. de A.; TERUYA, T. K. (Orgs) Educação a distância (EaD): reflexões críticas e práticas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.
SODRÉ, M. Cultura, diversidade cultural e educação: entrevista com o professor Muniz Sodré. Entrevista concedida a TRINDADE, A.L da. In: TRINDADE, A. L.; SANTOS, R. (orgs). Multiculturalismo mil e uma faces da Escola. 3ª Ed. Rio de janeiro: DP&A, 2002. DOI: https://doi.org/10.19132/1807-8583201740.4-10.
SOUZA, S. de; FRANCO, V.S.;COSTA, M.L. F. Educação a distância na ótica discente. Educação e Pesquisa., São Paulo, v. 42, n.1, p. 99-113, jan./mar., 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n1/1517-9702-ep-42-1-0099.pdf> Acesso em: 28 mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-970220160313387.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 3ª Edição. Petrópolis. RJ: Vozes, 2002.
VELANGA, C.T. Repensando o currículo de formação de professores na perspectiva dos estudos culturais e do pensamento freiriano. In: PACÍFICO. J. M.; BUENO, J. L. P.; SOUZA, A. M. de L. (org.). Qualidade na Educação e práticas pedagógicas: realidades e desafios. 1ª Ed. Florianópolis: Pandion, 2014.