From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n1a2019-48798

Keywords:

Discursive perspective, Normativity, Learning rights

Abstract

This essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise de Souza Destro, Faculdade Metodista Granbery - Juiz de Fora - Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora da Faculdade Metodista Granbery (Juiz de Fora - MG).

Geniana dos Santos, Superintendência de Educação Básica (SEDUC/MT) - Mato Grosso - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Assessora Técnica Pedagógica na Superintendência de Educação básica, Coordenadoria de Ensino Fundamental, atendendo as demandas relativas às Políticas Curriculares para a Educação Infantil e Alfabetização (SEDUC/MT).

Ozerina Victor de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora associada da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

References

BHABHA, H. K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/93. Brasília, 1996.

LACLAU, Ernesto. A Razão Populista. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto. A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2015.

LACLAU, Ernesto. Discurso, 1993. Disponível em: <http://biblioteca.itam.mx/estudios/60-89/68/ErnestoLaclauDiscurso.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2015.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Trad. Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.

LEACH, Joan. Análise Retórica. In: BAUER, Martin W. e GASKELL, George (editores). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

LOPES, Alice Casimiro. Os parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualização. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 386-400.

LOPES, Alice Casimiro. Discurso e Representação na Política de Currículo: o caso do ensino médio (2003-2010). Projeto: Rio de Janeiro, 2010.

LOPES, Alice Casimiro. Discurso nas Políticas de Currículo. Rio de Janeiro: Faperj, 2011.

LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2015. p. 117-147.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 21, n. 45, p. 445-466, mai./ago. 2015. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/16735/11881>. Acesso em: 30 jan. 2017.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias Pós-críticas, Política e Currículo. Educação, Sociedade & Culturas, v. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: <http://www.fpce.up.pt/ ciie/?q=publication/revista-educa%C3%A7%C3%A3o-sociedade-culturas/edition/ educa%C3%A7%C3%A3o-sociedade-culturas-39>. Acesso em: 3 fev. 2017.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias Pós-críticas, Política e Currículo. In: Dossiê Temático: Configurações da Investigação Educacional no Brasil, 2013. Disponível em: <http://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf>. Acesso em: 24 jan. 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. A noção de crise e a legitimação de discursos curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 436-450, set./dez. 2013.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. Revista e-curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out./dez. 2014.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. In: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n. 32, mai./ago. 2006.

MACEDO, Elizabeth. Currículo, Identidade e Diferença: articulações em torno das novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica.

Relatório de atividades de projeto 2011-2014. Disponível em: <http://www.curriculo-uerj.pro.br/imagens/pdfProj/curriculo__14.pdf>. Acesso em: 9 ago. 2013.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. 26. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

Published

2019-05-20

How to Cite

DESTRO, D. de S. .; SANTOS, G. dos; OLIVEIRA, O. V. de . From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 73–84, 2019. DOI: 10.14393/REPOD-v8n1a2019-48798. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers