The National School Of Managers Program: The discourses of the academy and its graduates
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n1a2019-48796Keywords:
Training Managers, School Managers, Educational coordinatorsAbstract
The study had the objective of training teachers / managers within the scope of the School of Managers Program, from the specialization course in pedagogical coordination. It sought to understand if the objectives proposed in the official documents regarding the training developed in the modality of distance education were reached. A bibliographical and documentary research was completed, complemented by a questionnaire. The analysis was based on a logic seeking a movement from dialectical historical materialism. The comparison between the explicit and implicit meanings revealed contradictions, which indicates the need to take a deeper search for the explanations of this program.
Downloads
Metrics
References
BRASIL (2009). Diretrizes Nacionais para o Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB.
BRASIL (2009). Projeto Pedagógico do Curso de Especialização em Coordenação Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação.
BRASIL (2006). RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 1, de 15 de Maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia. Brasília: Ministério da Educação.
Banco Mundial (BM) (1995). La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiencia (El Desarrolo em La práctica). Washington, D. C. BIRD/Banco Mundial.
Banco Mundial (BM) (2010). Atingindo uma Educação de Nível Mundial no Brasil: próximos passos – sumário executivo. 2010. Disponível em: http:// http://. Acesso em 2016.
BONETII, L. W. (2007) A gênese das políticas públicas: princípios e determinantes / Enfim, o que são as políticas públicas e quais são os seus objetivos hoje. In: Bonetti, L. W. (2007). Políticas públicas por dentro. Ijuí: Unijuí, p.19-66 e 73-89.
FIORIN, J. L. (2005). Linguagem e Ideologia. São Paulo: Ática. (Série Princípios).
FRIGOTTO, G. (1991) O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: Fazenda, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez.
LIMMA, K. R. de S. (2006). Educação a Distância na Reformulação da Educação Superior Brasileira. In: NEVES, Lúcia Maria W. ;SIQUEIRA, Ângela C. de (Orgs.). Educação Superior: uma reforma em processo. São Paulo: Xamã.
MOTA JUNIOR, W. P. da.; MAUÉS, O. C. (2014) O Banco Mundial e as Políticas Educacionais Brasileiras. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 1137-1152, out./dez.
OLIVEIRA, D. M. (2009) de. Educação a Distancia e a formação de professores em nível superior no Brasil. Anais da ANPED, 32, GT11.
MORAES, R. de A. (2014). O método materialista dialético e a consciência. In: Célio da Cunha; José Vieira de Souza; Maria Abádia da Silva. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação (Col. Políticas Públicas de Educação). 1ed. Campinas: Autores Associados, v. 1, p. 79-96.
RICHARDSON, R. J. (Org.). (2015) Pesquisa Social. Métodos e Técnicas. 3ª Ed. S.P.: Atlas.
SILVA, R. G. da S., OLIVEIRA, E. S. G. de, Costa, G. G. da S. (2011). Os Dilemas do Estado e da Política Pública: Políticas Públicas de EaD, Tecnologia e Reforma Universitária. Anais do VIII Convibra Administração – Congresso Virtual Brasileiro de Administração. Disponível em . Acesso em 02 de Jul, 2013.
PARO, V. H. (2001). Escritos sobre Educação. São Paulo: Xamã.
TRIVIÑOS, A. N. S. (1987) Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais. A Pesquisa Qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas.
VIEIRA, F. M. S.;MORAES, R. A. (2014). As políticas brasileiras para formação de professores a distância, na sociedade capitalista. Revista da Faculdade de Educação da UFG. V.39, n.2. Disponível em <http://www.revistas.ufg.br/index.php/interacao/issue/view/1522/showToc>. Acesso em 10 setembro, 2014.
UFT. Universidade Federal do Tocantins (2012). Relatório de Avaliação do Curso Especialização em Coordenação Pedagógica. Palmas-TO.
UFT. Universidade Federal do Tocantins (2012). Relatório Final do Curso Especialização em Coordenação Pedagógica. Palmas-TO.