The Education of Young and Adults in high school: construction and curricular practice of the teachers of the EJA in Ouro Preto-MG

Authors

  • Regina Magna Bonifácio de Araújo Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
  • Luís Antônio da Costa Fundação Educacional de Caratinga (FUNEC)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-04

Keywords:

Youth and Adult Education, Teaching Programs, High school

Abstract

The text presents research results that investigated how teaching programs are developed in High School, EJA modality, by public school from Ouro Preto, MG. We analyze the discourses of these teachers in relation to the curricular practice, the students' daily approach and the curricular guidelines of the State. Documentary research and semi-structured interviews were the instruments chosen in this qualitative research that sought to know if the work of these teachers can ally the students' daily life to what is proposed as an official curriculum. It is argued that teachers, even though they do not believe that they are producers of a curriculum for the EJA, use their students' knowledge to prepare a practice that comes close to their daily lives and their prior knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Regina Magna Bonifácio de Araújo, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, com estágio pós-doutoral na Universidade de Lisboa. Professora titular do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto.

Luís Antônio da Costa, Fundação Educacional de Caratinga (FUNEC)

Mestre em Educação pela UFOP. Docente na Fundação Educacional de Caratinga – FUNEC.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. Trad.: Vinicius Figueira. 3ª ed. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2006.

ARROYO, M. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Ed. Vozes, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Edição revista e ampliada. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.

BRASIL. IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística). Censo Demográfico de 2010. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/default.shtm. Acesso em: 11/11/2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Profissional e Tecnológica. PROEJA: Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Documento Base. Brasília, 2007.

BRASIL. Resumo técnico–Censo Escolar da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2013.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB no. 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC/CNE, 2000.

CORRÊA, H.T.Educação e linguagem: múltiplos olhares. Revista Interletras. v. 1, n. 5, jul./dez. 2006. Disponível em:http://www.interletras.com.br/ed anteriores/n5/arquivos/v5/estudoshercules.pdf. (Acesso em: 28/03/2015.).

FAZENDA, I.C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.

JARDILINO, J.R.L.; ARAÚJO, R. M.B. Educação de Jovens e Adultos: sujeitos, saberes e práticas. São Paulo: Cortez Editora, 2014. (Coleção Docência em Formação: Educação de Jovens e Adultos).

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação/SEE. Proposta Curricular: História, Ensino Fundamental e Médio. Minas Gerais: SEE, 2007.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.

ONU. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Ranking IDHM Municípios 2010. Disponível em: http://www.pnud.org.br/atlas/ranking/Ranking-IDHM-Municipios-2010.aspx. (Acesso em: 02/05/2014.).

PEDROSO, A. P. F.; MACEDO, J. G.; FAÚNDEZ, M.G. Currículos e práticas pedagógicas: fios e desafios. In.: SOARES, L.(org.). Educação de Jovens e Adultos: o que revelam as pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011. (Coleção Estudos em EJA, 11).

PORCARO, R. C. Caminhos desafios da formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.

PORCARO, R. C. A trajetória formativa do educador de jovens e adultos no Brasil: realidade, desafios e possibilidades. Revista Lugares de Educação. Bananeiras, SP:v. 3, n. 5, p. 50-66, 2013.

PROFESSOR P1. Depoimento I.[novembro. 2014]. Entrevistador: Luís Antônio da Costa. Ouro Preto, 2014. 1 arquivo mp3 (41 min.).

PROFESSOR P2. Depoimento II.[novembro. 2014]. Entrevistador: Luís Antônio da Costa. Ouro Preto, 2014. 1 arquivo mp3 (39 min.).

PROFESSOR P3. Depoimento III.[novembro. 2014]. Entrevistador: Luís Antônio da Costa. Ouro Preto, 2014. 1 arquivo mp3 (33 min.).

PROFESSOR P4. Depoimento IV.[novembro. 2014]. Entrevistador: Luís Antônio da Costa. Ouro Preto, 2014. 1 arquivo mp3 (28 min.).

Published

2017-12-30

How to Cite

ARAÚJO, R. M. B. de; COSTA, L. A. da. The Education of Young and Adults in high school: construction and curricular practice of the teachers of the EJA in Ouro Preto-MG. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 3, 2017. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48111. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais, trabalho docente e desempenho discente