Between teaching and prison: the university extension
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-04Keywords:
Prision education, Prision, University ExtensionAbstract
This article presents the results of the "New Horizons Extension Program: the university in deprivation of liberty spaces" started in 2016 at the State University of Santa Catarina (UDESC). The program developed the following actions: 1) Include Project; 2) Shared training in the context of prison education; 3) Library as a socio-cultural and educational space of the penal units and 4) I International Seminar of Art and Prison Education. It is hoped to report and analyze the Shared Training action developed in 2017, through a university extension course aimed at teachers and social workers working in the prison system of Greater Florianópolis and South of the state of Santa Catarina. With this action, the permanent challenges of these professionals in establishing the confrontation with the norms of the institutions in order to develop their activities were verified; the need to foster dialogue between multiprofessional teams and the absence of permanent public policies to help ensure the right to education for persons deprived of their liberty in the prison system.
Downloads
Metrics
References
ABREU, Geysa Spitz Alcoforado de. Programa de Extensão-Novos Horizontes: a universidade nos espaços de privação de liberdade. PROEX-UDESC. 2016.
BRASIL.Constituição: República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal,1988.
BRASIL.Lei de Execução Penal. LEI Nº 7.210 de 11 de julho de 1984. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7210.htm> Acesso em: 18 maio.2016.
BRASIL. Ministério de Educação. LDB -Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 19 ago. 2018.
BUCH, João Marcos. Juiz achado na rua.São Paulo: Giostri, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
KERN, Caroline, ABREU, Geysa Spitz Alcoforado de, SILVA, Kamylla Raulino Vieira da, PORTE, Guilherme Luiz. Formação Compartilhada: Um olhar pedagógico sobre a multiprofissionalidade no sistema carcerário. Anais do III Seminário Internacional de Pesquisa em Prisão. 2017. UFPE, Recife/PE, 2017. Disponível em: <http://www.andhep.org.br/anais/index.php/edicao-atual>.Acessoem: 19 ago. 2018.
HELLER, Agnes. Para mudar a vida. São Paulo, Brasiliense, 1992.
OLIVEIRA. C. B. F. de.A Educação nas Prisões Brasileiras: a responsabilidade da universidade pública. Tese (Doutorado –Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de Concentração: Estado, Sociedade e Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. 2017.
RIOS, Terezinha. Significados e pressupostos do projeto pedagógico. São Paulo: DE, 1982.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político-Pedagógico da Escola. Campinas, SP: Papirus, 1995.
MOREIRA, Romulo de Andrade. A realidade do cárcere no Brasil em números. Disponível em: <https://romulomoreira.jusbrasil.combr/newsletterartigos/595660431/a-realidade-do-carcere-nobrasil-e-numeros?utm-_campaign=newslettedaily_20180802_7286&utm_medium=email&utm_source=newsletter> . Acesso em: 4 jul. 2018.