Public policies for early childhood education: reality of a municipality in the south-east of Goiás

Authors

  • Janaina Cassiano Silva Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Heitor Abadio Vicente Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-06

Keywords:

Public Policies, Early Childhood Education, Cultural-Historical Psychology

Abstract

The general objective of this article was to identify and analyze the conceptions of care and teaching present in the Pedagogical Political Project of the municipality of Catalão/GO for Early Childhood Education in the light of Cultural-Historical Psychology. The Pedagogical Political Project (PPP) of the municipality of Catalão/GO for Early Childhood Education, as well as the PPPs of three municipal institutions of early childhood education, were taken as object of study. The categories of analysis were: care, child development and teaching. The Pedagogical Political Project of Catalão/GO presents an overview of children's education, diagnoses and goals; while the PPPs of the institutions are more specific when addressing activities to be developed in the school, as well as the infrastructure of the same.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janaina Cassiano Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente no Curso de Psicologia (IBIOTEC) no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEDUC) da Universidade Federal de Goiás (UFG), Regional Catalão (UFCAT). 

Heitor Abadio Vicente, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEDUC) da Universidade Federal de Goiás (UFG), Regional Catalão (UFCAT).

References

ARCE, A. O Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil e o espontaneísmo: (re)colocando o ensino como eixo norteador do trabalho. In: ARCE, A; MARTINS, L. M. (Org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? em defesa do ato de ensinar. Campinas: Alínea, 2007b. p. 13-36.

BARBOSA, I. G.; ALVES, N.N. de L.; MARTINS, T. A. T. O professor e o trabalho pedagógico na educação infantil. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA, S. V. (Org.) Didáticas e práticas de ensino:texto e contexto em diferentes áreas do conhecimento. Goiânia: CEPED/Editora PUC Goiás, 2011. p. 133-149.

CATALÃO. Secretaria Municipal de Educação. Proposta Pedagógica Global da Rede Municipal de Ensino de Catalão/GO. Catalão: SME, 2011a.

CATALÃO. Secretaria Municipal de Educação. Plano Municipal de Educação–Catalão/Goiás. Catalão: SME, 2011b.

CATALÃO. Projeto Político Pedagógico Escola 1. Catalão: SME, 2013a.

CATALÃO. Projeto Político Pedagógico Escola 2. Catalão: SME, 2013b.

CATALÃO. Projeto Político Pedagógico Escola 3. Catalão: SME, 2013c.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART. J. (Org.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.

DAVIDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Traducido del ruso por Marta Shuare. Moscou: Editorial Progresso, 1988.

ELKONIN, D. B. Desarrollo psíquico de los niños. In: Smirnov, A. A; (Org.). Psicologia. Traducción por Florencio Villa Landa. 3.ed. México: Editorial Grijalbo, 1969. p. 493-560.

FACCI, M. G. D. A Periodização do Desenvolvimento Psicológico Individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigotski. Cadernos Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 64-81, abril, 2004.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. 250f. 2011. Tese de Livre-Docência. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus Bauru, 2011.

MARX, K. Prefácio da Segunda Edição. In: MARX, K. O capital: crítica da economia política. Tradução de Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. São Paulo: Abril, 1983 (Os Economistas). p. 15-21.

PASQUALINI, J. C. O papel do professor e do ensino na educação infantil: a perspectiva de Vigotski, Leontiev e Elkonin. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (Orgs.) Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 161-191.

SAVIANI, D.Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. (Coleção educação contemporânea).

SILVA, J. C. Práticas educativas:a relação entre cuidar e educar e a promoção do desenvolvimento infantil à luz da Psicologia Histórico-Cultural. 2008. 214f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S; LURIA, A. R; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Panha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2006. p.103-118.

Published

2019-01-23

How to Cite

SILVA, J. C.; VICENTE, H. A. Public policies for early childhood education: reality of a municipality in the south-east of Goiás. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-06. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46382. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais para a educação infantil: dilemas atuais