The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n2a2016-45392Keywords:
Teachers, Specialized Tezchers, Student with special needsAbstract
This study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, M. A.; MACHADO, A. C. M. Parceria no contexto escolar: uma experiência de ensino colaborativo para educação inclusiva. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v.27, n.84, p. 344-351, 2010.
ALVES, G. L. O trabalho didático na escola moderna: formas históricas. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
ANJOS, H. P.; ANDRADE, E. P.; PEREIRA, M. R. A inclusão escolar do ponto de vista dos professores: o processo de constituição de um discurso. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 116-129, 2009.
BARROS, P. O. O Estudante com Deficiência Intelectual no Contexto da Educação Inclusiva: uma análise do trabalho didático. 2016. 145f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação). Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação/SEESP. Política Nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/txt/brasil.txt>. Acesso em: 10 fev. 2016.
CAMPO GRANDE. Resolução SEMED nº 154, de 21 de fevereiro de 2014. Dispõe sobre a Educação dos Alunos com Deficiência, Transtornos Globais do Desenvolvimento e Altas Habilidades/ Superdotação em todas as Etapas e Modalidades da Educação Básica da rede Municipal de Ensino de Campo Grande - MS. Diário Oficial, Campo Grande, n. 3.970, p. 4-5, 11 mar. 2014.
CAPELLINI, V. L. M. F. Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004. 300f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.
CRIPPA, R. M. O ensino colaborativo como uma contribuição para a educação inclusiva. 2012. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Uberaba, Uberaba, 2012.
FREITAS, A. O. Atuação do professor de apoio à inclusão e os indicadores de ensino colaborativo em Goiás. 2013. 123f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2013.
HONNEF, G. Trabalho Docente Articulado: A Relação entre a Educação Especial e o Ensino Comum. In: ANPED SUL, 10, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, out. 2014. Anais..., Florianópolis, 2014.
LEHMKUHL, M. S.; MICHELS, M. H. A Política de Formação de Professores do Ensino Fundamental para Atender Alunos da Educação Especial. Educação e Fronteiras, Dourados/MS, v.5, n.13 p.7-20, mai./ago. 2015.
MARTINS, M. F. A. SIPES, M. L. Formação de professores na escola inclusiva: possibilidades, limites e aproximações entre Brasil e Argentina. Revista Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 18, n.1, p. 37-46, jan./abr. 2015.
MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; TOYODA, C. Y. Inclusão escolar pela via da colaboração entre educação especial e educação regular. Educação em Revista, Curitiba, n. 41, p. 80-93, set. 2011.
MENDES, E. G.; VILARONGA, A. A. R.; ZERBATO, A. P. Ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre educação comum e especial. São Carlos-SP: EdUFSCar, 2014.
NERES, C. C. A Escolarização dos Alunos com Deficiência e a Inclusão Escolar: aproximações com as práticas escolares. 2015. Tese (Pós-Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2015.
OLIVEIRA, W. D. de. Estudos sobre a Relação entre Intérprete de Libras e o Professor: implicações para o ensino de ciências. 2012. 115f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.
SOUSA, S. B. Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas de professores. 2008. 163f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
VILARONGA, C. A. R. Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do co-ensino. 2014. 216f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
ZANATA, E. M. Práticas pedagógicas inclusivas para alunos surdos numa perspectiva colaborativa. 2004. 198f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.