EXPANSION OF LEGAL EDUCATION AS A COMBINATION OF ECONOMIC AND IDEOLOGICAL INTERESTS

Authors

  • Luiz Caetano de Salles Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n1a2016-44564

Keywords:

Education, Undergraduate education, Legal education, Ideological State Apparatuses

Abstract

With the support of the Ideological State Apparatuses theory elaborated by Louis Pierre Althusser, this paper presents a critical analysis of the growth of legal education courses in Brazil over the past two decades, unveiling a combination of economic and ideological interests involved in the dissemination of this educational activity as an auxiliary instrument for the reproduction of relations of production of the capitalist mode of production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luiz Caetano de Salles, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor Associado da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

 

References

ALTHUSSER, L. Sobre a reprodução. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR. (Ed.) REUNI, Universidade Nova & Professor–equivalente: faces da reforma universitária. Cadernos Andes, n. 25. ago./2007 Brasília: ANDES-SN. p. 21-30.

EIZIRIK, N. L. O liberalismo econômico e a criação das disciplinas de direito comercial e economia política. In: BASTOS, A. W. (Coord.). Os cursos jurídicos e as elites políticas brasileiras: ensaios sobre a criação dos cursos jurídicos. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 1978. p. 95-128.

GRECO, L. O Ensino Jurídico no Brasil. 2005. Disponível em: <http://www.mundojuridico.adv.br>. Acesso em: 29 maio 2014.

LUCENA FILHO, H. L. de. A cultura da litigância e o poder judiciário. 2011. Disponível em: <http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=84117275be999ff5>. Acesso em 15 fev. 2014.

MACHADO, A. A. Ensino jurídico e mudança social. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

RODRIGUES, H. W. Ensino jurídico: saber e poder. São Paulo: Acadêmica, 1988.

SALLES, L. C. de. Primeiras impressões sobre a expansão da educação superior no âmbito da Universidade Federal de Uberlândia por adesão ao REUNI. In: LIMA, A. B. de (Org.). Qualidade da educação superior: o programa REUNI. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 73-100.

SARDINHA, E.; COELHO, M. 2014. OAB critíca “recorde” do Brasil em cursos de direito. 2014. Disponível em: <http://congressoemfoco.uol.com.br/noticias/brasil-recordista-de-cursos-de-direito-no-mundo/>. Acesso em: 2 fev. 2014.

SAVIANI, D. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. 2010. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 8, n. 2, ago/dez. 2010. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/14035>. Acesso em: 11 maio 2014.

SILVA JÚNIOR, J. dos R.; SGUISSARDI, V.; SILVA, E. P. e. Universidade brasileira no século XXI. São Paulo: Cortez, 2009.

SILVA JÚNIOR, J. Trabalho intensificado na universidade pública brasileira. Universidade e Sociedade. Ano XIX, n. 45. jan. 2010. Brasília: Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior.

Published

2018-09-17

How to Cite

SALLES, L. C. de. EXPANSION OF LEGAL EDUCATION AS A COMBINATION OF ECONOMIC AND IDEOLOGICAL INTERESTS. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 5, n. 1, 2018. DOI: 10.14393/REPOD-v5n1a2016-44564. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/44564. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Papers