THE READING PRACTICE IN A SCHOOL IN THE TOCANTINS STATE NETWORK REORIENTED BY THE NATIONAL EXAM NAMED "PROVA BRASIL"

Authors

  • Núbia Régia de Almeida Universidade Federal do Tocantins (UFT) / Rede estadual do Tocantins/Brasil
  • Márcio Araújo de Melo Universidade Federal do Tocantins (UFT)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n1a2016-44553

Keywords:

Teaching reading, Prova Brasil, Changes in school culture

Abstract

The purpose of this paper is to examine and discuss whether the public policies of external evaluations, specifically the exam named "Prova Brasil" can influence the teaching reading procedures of teachers who work in a public school in the city of Araguaína (TO) (Tocantins) and, consequently, change the school culture in that educational institution. This is a case study of a qualitative nature. The data were collected in loco by means of classroom observation and records of school documents, as well as interviews with teachers, school administrators and people related to the State Department of Education. The data analysis revealed that both the external evaluation policies, especially "Prova Brasil", and the policies that were implemented to support these assessments led the school staff to improve their school and reading instruction practices to meet the demands of such assessments, and, therefore, such changes affected this educational institution's school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Núbia Régia de Almeida, Universidade Federal do Tocantins (UFT) / Rede estadual do Tocantins/Brasil

Doutoranda em Ensino de Língua e Literatura pela Universidade
Federal do Tocantins (UFT). Professora da Educação Básica da rede estadual do Tocantins/Brasil.

Márcio Araújo de Melo, Universidade Federal do Tocantins (UFT)


Doutor em Literatura Comparada pela Universidade Federal
de Minas Gerais. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Língua e Literatura da Universidade Federal do Tocantins.

References

ALMEIDA, V. A educação básica e o ensino superior: uma questão mal re-solvida no Tocantins. In: SILVA, N. L.; ALMEIDA, V. (Orgs.). Reflexões sobre o ensino e formação de professores: ensino e formação de professores. Palmas, TO: Nagô Editora, 2011. 172p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. PDE – Plano de desenvolvimento da Educação. Prova Brasil: ensino fundamental: matriz de referência, tópicos e descritores. Brasília. MEC, SEB; Inep, 2011a.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação/Secretaria de Educação Básica. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de coleções didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD/2014. Edital de convocação 06/2011, CGPLI, Brasília, 2011b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD/2014 – Ensino Fundamental Anos Finais – Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF/FNDE, 2013.

BRASIL. IDEB. Disponível em <http://portal.inep.gov.br/web/portal-ideb/o--que-e-o-ideb> Acesso em: 10 jan. 2014a.

BRASIL. Prova Brasil. Disponível em <http://portal.mec.gov.br> Acesso em: 20 jan. de 2014b.

BRASIL. Resultados da Prova Brasil. Disponível em <http://sistemaspro-vabrasil2.inep.gov.br/resultados/> Acesso em: 04 out. 2014c.

CARRASCO, W. Estrelas Tortas. 2ª ed. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

ESQUINSANI, R. S. S. Representações midiáticas sobre o professor: políticas, perfis e caricaturas. In: Anais... [eletrônico] VIII ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL/AMPEDSUL. Londrina: 2010. Disponível em <http://www.portalanpedsul.com.br/2010/?link=eixos&a-cao=buscar_trabalhos>. Acesso em: 12 set. 2014.

FARIA FILHO, L. M. et al. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 139-159, jan./abr. 2004.

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre. Artmed, 2009.

GUIMARÃES, B. A escrava Isaura. 1ª ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2008 (1876).

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História e Educação, Campinas, n.1, p. 9-44, 2001.

LAPORTA NICOLELIS, G. Sempre haverá um amanhã. 3º ed. São Paulo: Editora Moderna, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 1ª ed., 11ª reimp, São Paulo: EPU, 2008.

MACEDO, J. M. de. A Moreninha. 7ª ed. São Paulo: FTD, 2010 (1844).

MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. 5. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

ROSA, M. V. de F. P. do C.; ARNOLDI, M. A. G. C. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para validação dos resultados. 1ª ed., 1ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Published

2018-09-17

How to Cite

ALMEIDA, N. R. de; MELO, M. A. de. THE READING PRACTICE IN A SCHOOL IN THE TOCANTINS STATE NETWORK REORIENTED BY THE NATIONAL EXAM NAMED "PROVA BRASIL". Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 5, n. 1, 2018. DOI: 10.14393/REPOD-v5n1a2016-44553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/44553. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Papers