Children of the Gaza Strip, Children of Brazil: Perspectives on Childhood and Early Childhood Education

Editorial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-80342

Keywords:

Palestinian children, Early Childhood Education, Public Education Policies

Abstract

The journal Educação e Políticas em Debate presents to the reader this issue, in which we disseminate the dossier “Public policies for early childhood education and the historical struggle for access and quality”, which portrays various angles of education in childhood. Although the approaches in this section focus predominantly on the Brazilian reality, we bring, in the editorial, fragments of the inhumane situation experienced by Palestinian children, to join the voices that call for an end to the conflict in Gaza and for the right to human dignity of the children of that territory. The articles that make up the dossier contribute with analyses on the importance of early childhood education and its priority role in the promotion of childhoods. Considering that many children have their childhood interrupted and are deprived of basic rights, it is fundamental to broaden the analyses on the evaluation of educational policies, the accountability of federated entities, educational indicators, and strategies that promote childhoods. In addition to the articles gathered in the dossier, this issue of Repod makes available articles in the “Continuous Demand” section, originating from various Brazilian regions, and features the collaboration of a Kenyan author and the co-authorship of a Mexican researcher, who contribute to Repod’s dialogues with African and Latin American countries.

Author Biographies

  • Maria Vieira Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

    Editora responsável da Revista Educação e Políticas em Debate. Pós-doutorado em Educação.  Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande   do   Norte, Brasil. 

  • Leonice Matilde Richter, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Editora responsável da Revista Educação e Políticas em Debate.  Doutora em Educação pela UFU.  Professora associada no Núcleo de  Políticas  e  Gestão  da  Educação  da  Faculdade  de  Educação  da Universidade  Federal  de  Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. 

  • Raquel Aparecida Souza, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Editora adjunta da Comissão Editorial da Revista Educação e Políticas em Debate. Doutora em Educação pela Universidade de Brasília.  Membro do grupo de pesquisa Pólis. Professora associada Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. 

  • Vilma Aparecida de Souza, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Editora adjunta da Comissão Editorial da Revista Educação e Políticas em Debate. Doutora em Educação pela UFU. Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Gestão, Financiamento da Educação e Equidade –UFU. Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. 

References

VASCONCELOS, Theresa. As Crianças de Gaza: Brincar nas Nuvens? (2023) Disponível em: https://setemargens.com/as-criancas-de-gaza-brincar-nas-nuvens/. Acesso em 08/10/2025

SILVA, M. V.; GARCIA, L.T.S.. Convergências entre privatização da educação e avaliação externa no contexto do Movimento Global de Reforma Educacional. Paradigma (Maracaty), v. XLVI, p. 1-16, 2025.

Published

2025-11-14

Issue

Section

EDITORIAL

How to Cite

SILVA, Maria Vieira; RICHTER, Leonice Matilde; SOUZA, Raquel Aparecida; SOUZA, Vilma Aparecida de. Children of the Gaza Strip, Children of Brazil: Perspectives on Childhood and Early Childhood Education: Editorial. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–9, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n3a2025-80342. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/80342. Acesso em: 5 dec. 2025.