“The voices of those who care for the family's health in the hinterland of Ceará”
production of a string as a strategy for popular health education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-69991Keywords:
Popular Health Education, Health education, Family Health Strategy, Culture circle, Cordel literatureAbstract
This article presents a study carried out with the workers of the Family Health Strategy (FHS) in the municipality of Ibicuitinga/CE. It aimed to systematize the presentation of collective spaces for listening, speaking, and critical reflection of these workers about their work in family health and educational practices in health in the territory. The study is of an action research type and is qualitative. For data collection, the Conversation Circle and the Culture Circle were used as methodological tools of popular education. The study enabled the workers to make a critical reading of their work in the family health strategy, in addition to thinking and proposing solutions to face the limited situations identified in the production of the untested-feasible. Cordel literature emerged as an educational technology capable of promoting an approximation between subjects and research results through the language of popular culture, portraying reality with lightness and creativity. The workers' voices express their desires and the material capacity to carry out changes for the constitution of a strong and resolute basic health care.
Downloads
References
BONETTI, O. P.; CHAGAS, P. A.; SIQUEIRA, T. C. A. A educação popular em saúde na gestão participativa do SUS: construindo uma política. II Caderno de Educação Popular em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. p. 16-24.
BEZERRA, Y. R. N. Ser e fazer na Estratégia Saúde da Família: as vozes dos/as trabalhadores/as da saúde de Ibicuitinga. 2023. Dissertação (Mestrado em Saúde da Família) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023. Disponível em: https://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=109474. Acesso em: 13 jun. 2023.
CECILIO, L. C. O.; REIS, A. A. C. Atenção básica como eixo estruturante do SUS: quando nossos consensos já não bastam! Cadernos de Saúde Pública, Manguinhos, v. 34, n. 8, p. 1-3, 2018. DOI 10.1590/0102-311X00136718. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/qpJbC4sTztRXqtHNRGL3XHf/?lang=pt#. Acesso em: 8 abr. 2024.
CRUZ, P. J. S. C.; SILVA, M. R. F.; PULGA, V. L. Educação Popular e saúde nos processos formativos: desafios e perspectivas. Interface, Botucatu, v. 24, p. 1-15, 2020. DOI 10.1590/Interface.200152. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YVGkQJHk8pbwtrPkCTtvQSm/?lang=pt. Acesso em: 8 abr. 2024.
DANTAS, V. L.; LINHARES, A. M. B. Círculos de cultura: problematização da realidade e protagonismo popular. In: Fiocruz (org.). Textos de Apoio para o Curso de Aperfeiçoamento em Educação Popular em Saúde. Manguinhos: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/FIOCRUZ, 2016. p. 61-64. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/publicacao/livro/textos-de-apoio-para-o-curso-de-aperfeicoamento-em-educacao-popular-em-saude. Acesso em: 8 abr. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
FREIRE, A. M. A. Notas explicativas. In: FREIRE, P. (org.). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2013.
GIOVANELLA, L.; FRANCO, C. M.; ALMEIDA, P. F. Política Nacional de Atenção Básica: para onde vamos? Ciência & Saúde Coletiva, Manguinhos, v. 25, n. 4, p. 1475-1481, mar. 2020. DOI 10.1590/1413-81232020254.01842020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/TGQXJ7ZtSNT4BtZJgxYdjYG/. Acesso em: 8 abr. 2024.
GONÇALVES, M. A. Imagem - Palavra: a produção do cordel contemporâneo. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 219-234, 2011. DOI 10.1590/2238-38752011v1210. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sant/a/Jm4vxzTKdHpztVjyQjgFDFS/#. Acesso em: 5 jun. 2023.
JÚNIOR, A. R. C.; SILVA, M. R. F. Círculo de conversação como estratégia metodológica qualitativa na produção de saberes em enfermagem. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 6, p. 1-13, abr. 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i6.3521. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3521. Acesso em: 8 abr. 2024.
LIMA, P. R. G. et al. A Educação Popular em saúde como estratégia fortalecedora do apoio matricial na atenção básica. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, p. 204-218, 2020. DOI 10.14393/REP-2020-53288. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53288. Acesso em: 8 abr. 2024.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. São Paulo: HUCITEC, 2006.
NESPOLI, G. Da educação sanitária à educação popular em saúde. In: Fiocruz (org.). Textos de Apoio para o Curso de Aperfeiçoamento em Educação Popular em Saúde. Manguinhos: EPSJV, 2016. p. 47-51. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/publicacao/livro/textos-de-apoio-para-o-curso-de-aperfeicoamento-em-educacao-popular-em-saude. Acesso em: 8 abr. 2024.
OLIVEIRA, P. M. P.; PAGLIUCA, L. M. F. Avaliação de uma tecnologia educacional na literatura de cordel sobre amamentação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 205-212, 2013. DOI 10.1590/S0080-62342013000100026. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/hnwKnZBH44XhsfZZSYyVLqG/?lang=en#. Acesso em: 5 jun. 2023.
OLIVEIRA, P. M. P. et al. Literatura de Cordel como estratégia educativa para prevenção da dengue. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 20, n. 4, p. 766-773, out./dez. 2011. DOI 10.1590/S0104-07072011000400016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/Q7T5bSCMm73Rb7MSkBYLhXh/#. Acesso em: 8 abr. 2024.
PEDROSA, J. I. S. Educação popular no Ministério da Saúde: identificando espaços e referências. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. p. 13-17. Disponível em:
http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
PEDROSA J. I. S. A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (re)conhecendo saberes e lutas para a produção da Saúde Coletiva. Interface, Botucatu, v. 25, p. 1-15, 2021. DOI 10.1590/Interface.200190. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/icse/a/b4vyq3gCDv3VT5BgKRvVYQD/?lang=pt#. Acesso em: 5 out. 2022.
PINHEIRO, B. C.; BITTAR, C. M. L. Práticas de educação popular em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa. CINERGIS, v. 18, n. 1, jan./mar. 2017. DOI 10.17058/cinergis.v18i1.8049. Disponível em:
https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/view/8049. Acesso em: 18 out. 2021.
PINTO, C. J. M.; ASSIS, V. G..; PECCI, R. N. Educação nas Unidades de Atenção Básica: dificuldades e facilidades. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 13, n. 5, p. 1429-1436, 2019. DOI 10.5205/1981-8963-v13i05a237759p1429-1436-2019.
Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/237759/32298. Acesso em: 8 abr. 2024.
PRADO, E. V.; FALLEIRO, L. M.; MANO, M. A. Cuidado, promoção de saúde e educação popular: porque um não pode viver sem os outros. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 14, n. 4, p. 464-471, out./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/14781. Acesso em: 15 jan. 2023.
PULGA, V. L. A Educação Popular em Saúde como referencial para as nossas práticas na saúde. In: BRASIL. Ministério da Saúde. II Caderno de Educação Popular em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. p. 123-146. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/2_caderno_educacao_popular_saude.pdf. Acesso em: 8 abr. 2024.
QUADROS, E. T.; BEZERRA, Y. R. N.; SILVA, M. R. F. As vozes de quem faz a saúde da família no sertão de Ibicuitinga. Ibicuitinga: 2023.
SANTOS, S. L. Educação popular em Saúde: Tecendo considerações. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE, 11., 2021, Recife. Anais [...]. Recife: Centro Paulo Freire Estudos e Pesquisas, 2021. p. 10-25. Disponível em: https://edicoes.centropaulofreire.com.br/2021/arquivos/AnaisColoquioInternacionalPauloFreire2021-Eixo10.pdf. Acesso em: 8 abr. 2024.
SOUSA, A. R. et al. Cordel como estratégia de educação popular na saúde de homens. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 140-155, jan./abr. 2017. DOI 10.14393/rep-v16n12017-rel02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35964. Acesso em: 8 abr. 2024.
VASCONCELOS, E. M. Educação Popular: de uma Prática Alternativa a uma Estratégia de Gestão Participativa das Políticas de Saúde. Physis, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 67-83, jun. 2004. DOI 10.1590/S0103-73312004000100005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73312004000100005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 8 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yandra Raquel do Nascimento Bezerra Bandeira, Maria Rocineide Ferreira da Silva, Vandeléia Laodete Pulga, Eduardo Teodósio de Quadros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.