Popular health education as a strengthening strategy for matrix support in basic care

Authors

  • Paula Rafaela Gonçalves Lima Federal University of Pernambuco
  • Fabiana de Oliveira Silva Sousa Federal University of Pernambuco
  • Hannah Shiva Ludgero Farias Federal University of Pernambuco
  • Yuri Andrey Ferreira do Carmo Federal University of Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53288

Keywords:

Popular Health Education, Matrix Support, Primary Health Care

Abstract

This study sought to improve the operationalization of matrix support (AM) in primary care considering the principles of Popular Education in Health. This is an experience report carried out in a Basic Health Unit in the Zona da Mata Pernambucana. The study is configured in a Permanent Education activity carried out during matrix support (AM). The planning, organization and execution took four months. The results point out that the investment in another way of (re) thinking and (re) producing health, aligned with the doctrinal principles of SUS and Popular Education in Health, allows the strengthening of the work process and, consequently, of the meeting of AM. Its effectiveness suggests changes in the practices of professionals, with the inclusion of interdisciplinary actions and knowledge sharing, aiming at collective construction and horizontality. In this dynamic, the engagement of health managers and professionals is involved, who, in a shared way, contribute decisively to the improvement of matrix support in primary care

Downloads

Author Biographies

  • Paula Rafaela Gonçalves Lima, Federal University of Pernambuco

    Postgraduate student (Specialization) in Health Education at Fundação Oswaldo Cruz - Instituto Aggeu Magalhães, Pernambuco, Brazil; social worker at the Family Health Support and Primary Care Center in Vitória de Santo Antão, Pernambuco, Brazil.

  • Fabiana de Oliveira Silva Sousa, Federal University of Pernambuco

    PhD in Public Health from Fundação Oswaldo Cruz - Instituto Aggeu Magalhães, Pernambuco, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Pernambuco, Campus Vitória de Santo Antão, Brazil.

  • Hannah Shiva Ludgero Farias, Federal University of Pernambuco

    Specialist in Multiprofessional Residency of Interiorization to Family Health by Federal University of Pernambuco, Vitória de Santo Antão Campus, Brazil; popular health educator.

  • Yuri Andrey Ferreira do Carmo, Federal University of Pernambuco

    Graduated in Physical Education, Federal University of Pernambuco, Brazil; physical educator at the Family Health Support and Primary Care Center and at the Municipal Secretariat of Vitória de Santo Antão, Pernambuco, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Núcleo de Apoio à Saúde da Família. Brasília: MS, 2014. (Cadernos de Atenção Básica, n. 39).

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Brasília, DF: CNEPS, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Assistência a Saúde. Programa Nacional de Humanização da Assistência Hospitalar. Brasília, DF: MS, 2001.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Diretrizes do NASF: Núcleo de Apoio a Saúde da Família Brasília. Brasília, DF: MS, 2010. (Cadernos de Atenção Básica, n. 27).

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica (PNAB). Brasília: MS, 2012. (Série E. Legislação em Saúde).

CAMPOS, G. W. S. Equipes de referência e apoio especializado matricial: um ensaio sobre a reorganização do trabalho em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 393-403, 1999. Doi: 10.1590/S1413-81231999000200013.

CAMPOS, G. W. S.; DOMITTI, A. C. Apoio matricial e equipe de referência: uma metodologia para gestão do trabalho interdisciplinar em saúde. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 399-407, fev. 2007. Doi: 10.1590/S0102-311X2007000200016.

FREIRE, A. M. de A. (org.) Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora da Unesp, 2001.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

PASQUIM, H. M., ARRUDA, M. S. B. Núcleo de Apoio à Saúde da Família: Revisão Narrativa sobre o apoio matricial na atenção básica. Corpus et Scientia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 33-44, jul-dez. 2013.

SIMON, E. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface, Botucatu, v. 18, Supl 2, p. 1.355-1.364, 2014. Doi: 10.1590/1807-57622013.0477.

SOARES, L. T. R. Ajuste neoliberal e desajuste social na América Latina. 1995. 446 f. Tese (Doutorado em Economia) – Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 1995.

SOUSA, F. O. S. Núcleo de apoio à saúde da família: uma avaliação da integralidade, resolutividade e coordenação do cuidado. 2016. 155 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) - Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães, Fundação Oswaldo Cruz, Recife. 2016.

VASCONCELOS E. M. Redefinindo as práticas de saúde a partir da educação popular nos serviços de saúde. In: Vasconcelos, E. M. A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. São Paulo: Hucitec, 2001.

Published

2020-07-13

Issue

Section

Experience reports

How to Cite

LIMA, Paula Rafaela Gonçalves; SOUSA, Fabiana de Oliveira Silva; FARIAS, Hannah Shiva Ludgero; CARMO, Yuri Andrey Ferreira do. Popular health education as a strengthening strategy for matrix support in basic care. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 204–218, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53288. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53288. Acesso em: 2 may. 2025.

Most read articles by the same author(s)