Popular health education as a strengthening strategy for matrix support in basic care
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-53288Keywords:
Popular Health Education, Matrix Support, Primary Health CareAbstract
This study sought to improve the operationalization of matrix support (AM) in primary care considering the principles of Popular Education in Health. This is an experience report carried out in a Basic Health Unit in the Zona da Mata Pernambucana. The study is configured in a Permanent Education activity carried out during matrix support (AM). The planning, organization and execution took four months. The results point out that the investment in another way of (re) thinking and (re) producing health, aligned with the doctrinal principles of SUS and Popular Education in Health, allows the strengthening of the work process and, consequently, of the meeting of AM. Its effectiveness suggests changes in the practices of professionals, with the inclusion of interdisciplinary actions and knowledge sharing, aiming at collective construction and horizontality. In this dynamic, the engagement of health managers and professionals is involved, who, in a shared way, contribute decisively to the improvement of matrix support in primary care
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Núcleo de Apoio à Saúde da Família. Brasília: MS, 2014. (Cadernos de Atenção Básica, n. 39).
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Brasília, DF: CNEPS, 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Assistência a Saúde. Programa Nacional de Humanização da Assistência Hospitalar. Brasília, DF: MS, 2001.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Diretrizes do NASF: Núcleo de Apoio a Saúde da Família Brasília. Brasília, DF: MS, 2010. (Cadernos de Atenção Básica, n. 27).
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica (PNAB). Brasília: MS, 2012. (Série E. Legislação em Saúde).
CAMPOS, G. W. S. Equipes de referência e apoio especializado matricial: um ensaio sobre a reorganização do trabalho em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 393-403, 1999. Doi: 10.1590/S1413-81231999000200013.
CAMPOS, G. W. S.; DOMITTI, A. C. Apoio matricial e equipe de referência: uma metodologia para gestão do trabalho interdisciplinar em saúde. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 399-407, fev. 2007. Doi: 10.1590/S0102-311X2007000200016.
FREIRE, A. M. de A. (org.) Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora da Unesp, 2001.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
PASQUIM, H. M., ARRUDA, M. S. B. Núcleo de Apoio à Saúde da Família: Revisão Narrativa sobre o apoio matricial na atenção básica. Corpus et Scientia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 33-44, jul-dez. 2013.
SIMON, E. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface, Botucatu, v. 18, Supl 2, p. 1.355-1.364, 2014. Doi: 10.1590/1807-57622013.0477.
SOARES, L. T. R. Ajuste neoliberal e desajuste social na América Latina. 1995. 446 f. Tese (Doutorado em Economia) – Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 1995.
SOUSA, F. O. S. Núcleo de apoio à saúde da família: uma avaliação da integralidade, resolutividade e coordenação do cuidado. 2016. 155 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) - Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães, Fundação Oswaldo Cruz, Recife. 2016.
VASCONCELOS E. M. Redefinindo as práticas de saúde a partir da educação popular nos serviços de saúde. In: Vasconcelos, E. M. A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. São Paulo: Hucitec, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.