Transexual participation in corporeal practices

intense problematizations for School Physical Education

Authors

  • Daniel Teixeira Maldonado Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • Ana Lara Marcelo Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-9175-6548

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67436

Keywords:

Corporeal Practices, Gender Relations, Transexuals, School Physical Education

Abstract

This study aims to analyze publications on transexual people’s participation in corporal practices, with the perspective of feeding the debate with potentiating problematizations around Physical Education Classes. This qualitative research is about document interpretation in the virtual environment, analyzing all stories on the theme issued in the blog Dibradoras, the newspaper El País Brazil, the magazine Carta Capital, and the portal Geledés. Empirical material underwent thematic analysis. Outcomes evidenced the following themes: transexual pioneering in the sports world, acceptance difficulty, prejudice in teams and sports federations, scientific and moral debates, and sports segregation. This quick overview already shows that communication media is engaged in including and accepting transgender athletes in corporal practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

PhD in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Faculty of Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Ana Lara Marcelo Costa , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Student of the Technical Course in Administration integrated to the High School, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Campus Jacareí, State of São Paulo, Brazil; scientific initiation scholarship holder of the WASH project.

References

BLOG DIBRADORAS. 1ª jogadora trans no futebol argentino: “hoje posso ser quem realmente sou”, 2021. Disponível em: https://dibradoras.com.br/2021/03/01/1a-jogadora-trans-no-futebol-argentino-hoje-posso-ser-quem-realmente-sou/. Acesso em: 25 abr. 2023.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. DOI 10.1191/1478088706qp063oa. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1191/1478088706qp063oa?needAccess=true&role=button. Acesso em: 4 nov. 2022.

CAMARGO, W. X. Dilemas insurgentes no esporte: as práticas esportivas dissonantes. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, p. 1337-1350, 2016. DOI 10.22456/1982-8918.66188. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/66188. Acesso em: 4 nov. 2022.

CAMARGO, W. X. Gêneros em disputa: a LiGay Nacional de Futebol Society e o espaço de acontecimento. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 2, 2021. DOI 10.1590/1806-9584-2021v29n279423. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/79423. Acesso em: 4 nov. 2022.

CAMARGO, W. X.; KESSLER, C. S. Além do masculino/feminino: gênero, sexualidade, tecnologia e performance no esporte sob perspectiva crítica. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 47, p. 191-225, 2017. DOI 10.1590/S0104-71832017000100007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/horizontesantropologicos/issue/view/3613/819. Acesso em: 6 abr. 2023.

CARTA CAPITAL. Itália tem primeira atleta transgênero vestindo a camisa da seleção, 2021. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/mundo/italia-tem-primeira-atleta-transgenero-vestindo-a-camisa-da-selecao/. Acesso em: 25 abr. 2023.

CARTA CAPITAL. Taça da diversidade, o torneio que une pessoas LGBTs afastadas pelo futebol pelo preconceito, 2022. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/diversidade/taca-da-diversidade-o-torneio-que-une-pessoas-lgbt-afastadas-do-futebol-pelo-preconceito/. Acesso em: 25 abr. 2023.

CASTRO, P. H. Z. C.; GARCIA, R. M.; PEREIRA, E. G. B. O voleibol e a participação de atletas trans: outro ponto de vista. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 1-22, 2020. DOI 10.5007/2175-8042.2020e62806. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e62806. Acesso em: 6 abr. 2023.

DEVIDE, F. P. Estudos de gênero na educação física e no esporte. Curitiba: Appris, 2017.

DEVIDE, F. P.; BRITO, L. T. Estudos das masculinidades na Educação Física e no esporte. São Paulo: nVersos, 2021.

DORNELLES, P. G.; WENETZ, I.; SCHWENGBER, M. S. V. Educação Física e gênero: desafios educacionais. Ijuí: Unijuí, 2013.

EL PAÍS BRASIL Julle, o menino rejeitado no futebol por ser transexual, 2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/11/09/deportes/1541757607_371379.html. Acesso em: 25 abr. 2023.

EL PAÍS BRASIL. “Meu deus, por onde começo?”, 2014. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/05/28/deportes/1401297390_477521.html. Acesso em: 25 abr. 2023.

EL PAÍS BRASIL. A primeira transexual a jogar na elite do vôlei espanhol, 2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/02/26/deportes/1519642754_071724.html. Acesso em: 25 abr. 2023.

EL PAÍS BRASIL. A primeira transexual na superliga feminina de vôlei, entre a ciência e o preconceito, 2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/01/27/deportes/1517010172_234948.html. Acesso em: 25 abr. 2023.

EL PAÍS BRASIL. Criança trans é proibida de participar de competição internacional de patinação, 2019. https://brasil.elpais.com/brasil/2019/04/12/politica/1555075950_716051.html#?rel=mas. Acesso em: 25 abr. 2023.

EL PAÍS BRASIL. Um homem trans sobe ao ringue, 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/12/27/eps/1545930274_681257.html#?rel=mas. Acesso em: 25 abr. 2023.

FONSECA, M. P. S.; BRITO, L. T. Por uma perspectiva inclusiva na Educação Física Escolar. In: CARVALHO, R. M. A.; PALMA, A.; CAVALCANTI, A. S. S. Educação Física, soberania popular, ciência e vida. Niterói: Intertexto, 2022. p. 69-83.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GARCIA, R. M.; PEREIRA, E. G. B. A trajetória profissional de Tifanny Abreu no esporte de alto rendimento. Movimento, Porto Alegre, v. 25, 2019. DOI 10.22456/1982-8918.82941. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/82941. Acesso em: 1 nov. 2022.

GARCIA, R. M.; PEREIRA, E. G. B. Uma análise axiológica dos projetos de lei sobre pessoas trans e esporte no Brasil. Educación Física y Ciencia, Ensenada, v. 22, n. 4, 2020. DOI 10.24215/23142561e154. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2314-25612020000400154. Acesso em: 5 nov. 2022.

GRESPAN, C. L.; GOELLNER, S. V. Fallon Fox: um corpo queer no octógono. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1265-1282, 2014. DOI 10.22456/1982-8918.46216. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/46216/0. Acesso em: 4 nov. 2022.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 6. ed. São Paulo: EPU, 2003.

MALDONADO, D. T. Por uma educação física escolar feminista. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 15-38, 2021.

MALDONADO, D. T.; FREIRE, E. S. Produção curricular na área de Educação Física: possíveis apontamentos de uma virada epistemológica no cotidiano escolar. In: FREIRE, E. S. et al. Saberes de professores e professoras de Educação Física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022. p. 39-56.

MALDONADO, D. T.; SILVA, M. E. H.; MARTINS, R. M. Educação Física Escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022.

NASCIMENTO, R. H. J. Transexualidade e esporte: uma análise dos discursos midiáticos jornalísticos. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Setor de Ciências Biológicas, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Curitiba, 2020. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23615. Acesso em: 4 nov. 2022.

PEREIRA, E. G. B.; GARCIA, R. M.; PEDROSA, G. F. S. Análise bibliométrica sobre atletas transgênero no esporte. Gênero, Niterói, v. 21, n. 1, p. 112-138, 2020. DOI 10.22409/rg.v21i1.46609. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/46609. Acesso em: 7 abr. 2023.

PISANI, M. S.; PINTO, M. R. Expressões e corporalidades de mulheres cis e homens trans no ambiente futebolístico. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 2, 2021. DOI 10.1590/1806-9584-2021v29n279331. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/79331. Acesso em: 4 nov. 2022.

PORTAL GELEDÉS. A polémica de Mack Beggs, transexual que se vê como homem, mas é invicto nos torneios femininos de luta, 2017. Disponível em: https://www.geledes.org.br/polemica-de-mack-beggs-transexual-que-se-ve-como-homem-mas-e-invicto-em-torneios-femininos-de-luta/. Acesso em: 25 abr. 2023.

PORTAL GELEDÉS. Adolescente canadense torna-se a primeira líder de torcida trans de sua escola, 2016. Disponível em: https://www.geledes.org.br/adolescente-canadense-torna-se-a-primeira-lider-de-torcida-trans-de-sua-escola/. Acesso em: 25 abr. 2023.

PORTAL GELEDÉS. Atletas transgêneros têm de ser incluídos no esporte, diz Federação Internacional de Vôlei, 2018. Disponível em: https://www.geledes.org.br/atletas-transgeneros-tem-de-ser-incluidos-no-esporte-diz-federacao-internacional-de-volei/. Acesso em: 25 abr. 2023.

PORTAL GELEDÉS. Com a bênção da igreja, transgênero vence preconceito e virá técnica na Itália, 2015. Disponível em: https://www.geledes.org.br/com-bencao-da-igreja-transgenero-vence-preconceito-e-vira-tecnica-na-italia/. Acesso em: 25 abr. 2023.

PORTAL GELEDÉS. Jogador trans abriu mão da copa do mundo feminina para ser feliz, 2021. Disponível em: https://www.geledes.org.br/jogador-trans-abriu-mao-de-copa-do-mundo-feminina-para-ser-feliz/. Acesso em: 25 abr. 2023.

PORTAL GELEDÉS. Meninos bons de bola, o primeiro time de homens trans do Brasil, 2016. Disponível em: https://www.geledes.org.br/meninos-bons-de-bola-o-primeiro-time-de-homens-trans-do-brasil/. Acesso em: 25 abr. 2023.

PORTAL GELEDÉS. Travestis e Transexuais podem participar da Olimpíada de 2016 como voluntárias, 2016. Disponível em: https://www.geledes.org.br/travestis-e-transexuais-podem-participar-da-olimpiada-2016-como-voluntarias/. Acesso em: 25 abr. 2023.

SANT’ANA, G. Corpos dissonantes: o ingresso da atleta transsexual Tifanny na superliga feminina de vôlei e a desestabilização da unidade corporal. Cadernos Pagu, Campinas, n. 64, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8670422. Acesso em: 7 abr. 2023.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande, v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 4 nov. 2022.

SILVESTRIN, J. P.; VAZ, A. F. Meninos Bons de Bola: transmasculinidades em quadra. CSOnline, Juiz de Fora, n. 31, p. 153-167, 2020. DOI 10.34019/1981-2140.2020.30498. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/csonline/article/view/30498. Acesso em: 8 abr. 2023.

SILVESTRIN, J. P.; VAZ, A. F. Transmasculinidades no esporte: entre corpos e práticas dissonantes. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 2, 2021. DOI 10.1590/1806-9584-2021v29n279366. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/79366. Acesso em: 4 nov. 2022.

ZOBOLI, F.; MANSKE, G. S.; GALAK, E. A generificação dos corpos de atletas trans e políticas de biologização do sexo. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 2, 2021. DOI 10.1590/1806-9584-2021v29n279304. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/79304. Acesso em: 1º nov. 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

MALDONADO, D. T.; COSTA , A. L. M. Transexual participation in corporeal practices: intense problematizations for School Physical Education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 171–195, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67436. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67436. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)