Gather, share, perceive, act
an experience report from the Observatory of Popular Education in Health and brazilian reality
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-67314Keywords:
Popular Education, Popular Health Education, Collective health, Social movements, Information and Communication TechnologyAbstract
Recognizing the importance of the discussion on collective health from the perspective of Popular Education (PE), in a critical scenario derived from COVID-19 and misgovernment, this experience report explores the experiences in the Observatory of Popular Education in Health and Brazilian Reality. It is an initiative of the Extension “Práticas Integrais de Promoção da Saúde e Nutrição na Atenção Básica” (PINAB) that aims to propagate the PE and bring together its actors. Seven meetings were held and themes were worked on: “The current Brazilian conjuncture and the principles of popular education and its philosophy for the construction of methodological paths of practice”, “Food sovereignty as a movement of humanity and civility: what is the role of popular education in health?”, “Eugenics processes in Brazil and their consequences on health, education, justice and equity”, “The world and its changes: the place and role of popular education in health”, and “Popular Education in Health: Paths and alternatives for experiences and practices”. This experience promoted reflections about the current conjuncture, retrieving founding concepts of PE and valuable insights in its meetings. It also demonstrated the potentialities in the use of virtual environments as aids in the dialectic methodology of PE.
Downloads
References
CRUZ, P. J. S. C.; PEREIRA, E. A. A. L.; ALENCAR, I. C. Educação popular: teoria e princípio ético-político do trabalho social emancipador. In: CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular em saúde: desafios atuais. São Paulo: Hucitec, 2018. p. 47-67.
FERNANDES, R. S. et al. Potencialidades da educação popular em tempos de pandemia da Covid-19 na Atenção Primária à Saúde no Brasil. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 26, p. e210142, 2022. Doi: 10.1590/interface.210142. Disponível em: https://scielosp.org/article/icse/2022.v26/e210142. Acesso em: 18 out. 2022.
LIMA, L. O.; PEKELMAN, R. O diálogo como estratégia formativa: perspectivas a partir da educação popular em saúde. Revista de Educação Popular, Uberlândia, ed. especial, p. 290-297, 2020. Doi: 10.14393/REP-2020-56013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/56013. Acesso em: 18 out. 2022.
MENDES, A. H. L.; TORRES, A. C. S.; BELEM, M. O. Compreensão da educação popular em saúde por uma equipe da estratégia saúde da família. Ciênc. cuid. saúde, Maringá, v. 20, p. e52101, 2021. Doi: 10.4025/ciencuidsaude.v20i0.52101. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/52101. Acesso em: 18 out. 2022.
NETO, J. F. M. Extensão popular. 2. ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014.
PEDROSA, J. I. S. A política nacional de educação popular em saúde em debate: (re) conhecendo saberes e lutas para a produção da Saúde Coletiva. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, p. e200190, 2021. Doi: 10.1590/Interface.200190. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/b4vyq3gCDv3VT5BgKRvVYQD/?lang=pt. Acesso em: 18 out. 2022.
SOUZA, I. G. et al. Programa práticas integrais de promoção da saúde e nutrição na atenção básica (PINAB): relato das experiências desenvolvidas em 2020. In: CARVALHO, A. L. B. et al. (org.). Diálogos de Extensão. João Pessoa: Editora do CCTA, 2021. E-book. Disponível em: https://www.ufpb.br/editoraccta/contents/titulos/saude/dialogos-da-extensao. Acesso em: 19 out. 2022.
SOUZA, I. G. et al. Experiências de extensão em educação popular em saúde no enfrentamento à pandemia da Covid-19 na Atenção Primária à Saúde. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 26, p. e210146, 2022. Doi: 10.1590/interface.210146. Disponível em: https://scielosp.org/article/icse/2022.v26/e210146/pt/. Acesso em: 19 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedro Nascimento Araujo Brito, Felipe Marques da Silva, Anailza dos Santos Silva, José Carlos da Silva, Pedro José Santos Carneiro Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.