Interdisciplinary Festival of Education, Culture and Art of Vale do Salitre (EDUCARTE)

"the voices of Salitre sprout from the margins"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-66296

Keywords:

Literacy, Literature, Interdisciplinarity, Rural Extension

Abstract

The objective of this work is to describe the interdisciplinary educational practices developed by educators and students from a municipal school in a rural community in Juazeiro-BA, in the Interdisciplinary Project of Culture and Art. The project was developed based on the theme of the paradidactic book Les Misérables (1862) by Victor Hugo. Thus, this research is a qualitative study of descriptive character, of the experience report type about the Interdisciplinary Festival of Education, Culture and Art of Vale do Salitre (EDUCARTE). During the execution of the listed activities, the student body, students in the final years of Elementary School, experienced playful moments of reading from the themes that were developed in the classroom and extracurricular ones. As a result, the construction of literary literacy strategies was identified from the interaction of all those involved in the search for knowledge through the teachings that the studied work allowed to those involved in the project.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maíra dos Santos Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Master degree student in Rural Extension, Federal University of Vale do São Francisco, State of Bahia, Brazil; teacher in the municipal education network of Juazeiro, State of Bahia, Brazil. 

Agismar de Souza Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Specialist in Biology Teaching, Federal University of Vale do São Francisco, State of Bahia, Brazil; teacher in the municipal education network of Juazeiro, State of Bahia, Brazil.

Etienne Alves Santana dos Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Specialist in Afro-Brazilian History, Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil; teacher in the municipal education network of Juazeiro, State of Bahia, Brazil.

Reginaldo Pereira dos Santos Junior, Universidade Federal do Vale do São Francisco

PhD in Dissemination of Knowledge, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; postdoctoral internship in Education at the University of Minho, Portugal; professor at the Federal University of Vale do São Francisco, State of BAhia, Brazil; leader of the Serra da Capivara Extension Center and member of the Research Group on Education in Non-School Spaces (GESENE).

Vanderlei Souza Carvalho, Universidade Federal do Vale do São Francisco

PhD in Sociology, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; assistant professor at the Federal University of the University of Vale do São Francisco, State of Bahia, Brazil.

Michelle Christini Araújo Vieira, Universidade Federal do Vale do São Francisco

PhD in Collective Health, Federal University of Bahia, Brazil; professor at the Federal University of Vale do São Francisco, Campus Petrolina, Pernambuco, Brazil; vice-leader of the Research Group Nucleus of Studies in Collective Health (NESCO).



References

BARBOSA, A. G. Fanzines: autoralidade e expressividade na produção textual de crianças: Cajueiro, Aracaju, v. 2, n. 2, p. 275-345, maio/nov. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/Cajueiro/article/view/14738. Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=26.,da%20economia%20e%20da%20clientela. Acesso em: 3 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa. Brasília, 1997.

FILHO, M. S. M. Entre o passado e o presente, a afirmação da memória como direito fundamental. 2013. 260 f. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/14161. Acesso em 14 maio 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAZZOLA, C.M. Gêneros discursivos na escola e tópicos de gramática funcional do português. Educação, Gestão e Sociedade, Jandira, ano 7, n. 25. 2017. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509163812.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

GERALDI, J. W. (org). O texto na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Ática, 1997.

GONÇALVES, E. L. Opara: formação histórica e social do submédio São Francisco. Petrolina: Franciscana, 1997. Disponível em: https://doceru.com/doc/ex8v08s. Acesso em: 20 jun. 2022.

LAJOLO. M. Leitores e leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

SANTOS, A. T.; MIRANDA, E. F. Educação do rural versus educação do campo: paradigmas e controvérsias. In: SEMINÁRIO NACIONAL, 5.; SEMINÁRIO INTERNACIONAL POLÍTICAS PÚBLICAS, GESTÃO E PRÁXIS EDUCACIONAL, 2., Anais [...]. Vitória da Conquista: UESB, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/229303899.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

SANTOS, S. G.; REIS, M. S. Práticas de letramento na educação do campo: o programa escola da terra em Alagoas. Pontos de Interrogação, Algoinhas, v. 7, n. 2, p. 57-74, jul.-dez. 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.30620/p.i..v7i2.4495. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo2239736-pr%C3%A1ticas-de-letramentos-na-educa%C3%A7%C3%A3o-do-campo-o-programa-escola-da-terra-em-alagoas. Acesso em: 3 nov. 2022.

SILVA, E. T. Elementos da pedagogia da leitura. 3. ed. São Paulo: Fontes, 2002.

SILVA, E. T. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, J. G.; SILVA, M. S.; SOUZA, A. A. O olhar pedagógico sobre os marcos históricos de luta no Vale do Salitre – Juazeiro-BA. In: SANTOS, R. R. O. (org.). Olhares inter-transdisciplinares: em ecologias, sociedade e educação. Juazeiro: Oxente, 2019. P. 4-16. Disponível em: https://1library.org/document/zx5j6894-olhar-pedag%C3%B3gico-sobre-marcos-hist%C3%B3rias-luta-vale-salitre.html. Acesso em: 4 nov. 2022.

SOARES, M. B. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SOUSA, J. G.; PINHO, M. J. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade como fundamentos na ação pedagógica: aproximações teórico-conceituais. Signos. Lajeado, v. 38, n. 2, dez. 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v38i2a2017.1606. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/1606. Acesso em: 20 jun. 2022.

VICTOR H. Os miseráveis. Tradução e adaptação de Walcyr Carrasco. Ilustrações de Marcos Guilherme. São Paulo: FTD, 2001. (Coleção literatura em minha casa, v. 4).

Published

2022-12-30 — Updated on 2022-12-30

Versions

How to Cite

SILVA, M. dos S.; SANTOS, A. de S.; SANTOS, E. A. S. dos; SANTOS JUNIOR, R. P. dos; CARVALHO, V. S.; VIEIRA, M. C. A. Interdisciplinary Festival of Education, Culture and Art of Vale do Salitre (EDUCARTE): "the voices of Salitre sprout from the margins". Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 302–315, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-66296. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66296. Acesso em: 21 nov. 2024.