Education and the struggle for land

the experience with young people in the field of Agricultural Family School of Sobradinho, State of Bahia, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-66260

Keywords:

Popular Education, Countryside education, Pedagogy of Alternation, Rural Youth, Territory Defense

Abstract

This article aims to describe part of the training process at the Sobradinho Agricultural Family School (EFAS), carried out to deepen studies with rural youth and their respective communities on the issue of situation and the struggle for land, through pedagogical mediations, supported by the Pedagogy of Alternation (PA). These involved a total of 35 EFAS 3rd year students, their families and communities. These involved a total of 35 EFAS 3rd year students, their families and communities. This work is a descriptive study of qualitative nature and the methodological path was through the application of the following pedagogical mediations: Study Plan (PE); Sharing in Common (CC) and Reality Notebook (CR). Data collection took place through participant observation and documental research. Through the discussion of the theme, the students contextualized the theoretical-conceptual basis with the experiences of the communities, and thus critically observed the existing contradictions in their context, making them aware to the importance of recognizing and guaranteeing the territory belonging to traditional communities. Thus, this experience allowed us to observe the contributions of the PA and its pedagogical mediations in the training of rural youth as researchers, mobilizers and active agents that transform their reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlio César Novais Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Master degree student in Rural Extension, Federal University of Vale do São Francisco, State of Pernambuco, Brazil.

 

Luís Almeida Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Master degree student in Rural Extension, Federal University of Vale do São Francisco, Juazeiro, State of Bahia, Brazil; technical coordinator of social projects at the Regional Institute of Small Appropriate Agriculture,  State of Bahia, Brazil.

Cristiane Moraes Marinho, Federal Institute of Education, Science and Technology of Sertão Pernambucano - IFSertão/PE

PhD in Rural Extension, Federal University of Santa Maria, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sertão Pernambucano, Campus Santa Maria da Boa Vista, State of Pernambuco, Brazil.

Francisco Ricardo Duarte, Universidade Federal do Vale do São Francisco

PhD in Dissemination of Knowledge, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; associate professor at the Federal University of Vale do São Francisco, Juazeiro, State of Bahia, Brazil.

References

ANDRADE, J. S.; FERNANDES, S. A. S. A importância da educação contextualizada para o desenvolvimento do semiárido. Nera, Presidente Prudente, v. 34, n. 19, p. 157-175, 2017. DOI: 10.47946/rnera.v0i34.4733. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/4733. Acesso em: 29 jun. 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BENÍSIO, J. D.; COSTA, T. P. (org.). Conferência Nacional da Pedagogia da Alternância do Brasil: 50 anos da Pedagogia da Alternância no Brasil. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR DA PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA, 1., 2019; CONFERÊNCIA NACIONAL DA PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA DO BRASIL, 1., 2019, Salvador. Anais […]. Salvador: UNEFAB, 2019. Disponível em: http://jornadapedagogica.educacao.ba.gov.br/wp-content/uploads/2021/03/Anais-conpab-2019-50-anos-da-Pedagogia-da-Alternania-no-Brasil.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

BENÍSIO, J. D. Mediações didáticas da pedagogia da alternância. Piúma: MEPES, 2018. Disponível em: https://www.mepes.org.br/documentos/acervo/docs-pedagogicos/MEDIACOES-PEDAGOGICAS.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular? São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Secretaria Geral da Presidência da República. Secretaria Nacional de Articulação Social. Departamento de Educação Popular e Mobilização Cidadã. Marco de Referência da Educação Popular para as Políticas Públicas. Brasília, 2014. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/marco_de_referencia_da_educacao_popular.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Educação do campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 257-264.

CALIARI, R. O. A presença da família camponesa na escola família agrícola: o caso de Olivânia. 2013. 563f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/handle/10/2173. Acesso em: 29 jun. 2022.

CAMPOS, R. S. S. Educação popular e educação do campo na articulação de concepções e práticas educativas emancipatórias. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Natal. Anais […]. Natal: CONEDU, 2016. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA2_ID10183_17082016213621.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

COSTA, T. P.; FREITAS, H. R.; MARINHO, C. M. Pedagogia da alternância na educação básica e profissional: conquistas e desafios em 25 anos de atuação da Rede das Escolas Famílias Agrícolas Integradas do Semiárido (REFAISA). Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 4, 2019. DOI: 10.20873/uft.rbec.e7327. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/7327. Acesso em: 29 jun. 2022.

CUNHA, E. B. et al. Reflexão acerca da pedagogia da alternância no Brasil. In: BEGNAMI, J. B.; BURGHGRAVE, T. (org.). Pedagogia da alternância e sustentabilidade. Orizona, GO: UNEFAB, 2013. p. 249-262.

FALEIRO, W.; FARIAS, M. N. Educação do campo: entre a expansão política e o Estado Neoliberal. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 22–37, 2017. DOI: 10.14393/REP-v16n12017-art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35092. Acesso em: 29 jun. 2022.

FERNANDES, B. M.; MOLINA, M. C. O campo da educação do campo. São Paulo: Editora da Unesp, 2004.

FERREIRA, B.; ALVES, F. Juventude rural: alguns impasses e sua importância para a agricultura familiar. In: CASTRO, J. A.; AQUINO, L. M. C.; ANDRADE, C. C. (org.). Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília: Ipea, 2009. p. 243-258.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCÍA-MARIRRODRIGA, R.; PUIG-CALVÓ, P. Formação em alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos CEFFA’s no mundo. Belo Horizonte: O Lutador, 2010.

GERHARDT, M. C.; FRANTZ, W. Educação popular e movimentos sociais: possibilidades de relações democráticas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 92-104, 2019. DOI: 10.14393/REP-v18n12019-46367. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46367. Acesso em: 29 jun. 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GIMONET, J. A alternância na formação “método pedagógico ou novo sistema educativo?”: a experiência das Casas Familiares Rurais. In: DEMOL, J.; PILON, J. Alternance, developpement personnel et local. Tradução de Thierry de Burghgrave. Paris: L’harmattan, 2017.

GODINHO, E. M. S. O. Pedagogia da alternância. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 118-124, 2013. DOI: 10.5216/teri.v3i2.29802. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/29802. Acesso em: 29 jun. 2022.

KRAUS, L. A educação contextualizada no Semiárido brasileiro: entre desconstrução de estereótipos e construção de uma nova territorialidade. Revista de Geografia (UFPE), Recife, v. 32, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistageografia/article/view/229122. Acesso em: 29 jun. 2022.

MEJÍA, M. R. Educação e pedagogias críticas a partir do Sul: cartografias da Educação Popular. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

NOSELLA, P. Origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES. 2012. (Coleção Educação do Campo).

RIBEIRO, C. S. et al. Aspectos econômicos e jurídicos que cercam a relação de camponeses com empresas exploradoras de energia eólica no município de Brotas de Macaúbas-Bahia. Nexos Econômicos, Salvador, v. 12, n. 2, p. 31-55, 2018. DOI: 10.9771/rene.v12i2.33986. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revnexeco/article/view/33986. Acesso em: 29 jun. 2022.

SANTOS, J. B.; ARAUJO, E. J. M. A educação do campo no campo da educação popular: caminhos para efetivação de uma educação emancipadora. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 56-73, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-48761. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/48761. Acesso em: 29 jun. 2022.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte, Autêntica, 2015.

Published

2023-04-28

How to Cite

SANTOS, J. C. N.; SANTOS, L. A.; MARINHO, C. M.; DUARTE, F. R. Education and the struggle for land : the experience with young people in the field of Agricultural Family School of Sobradinho, State of Bahia, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 42–60, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-66260. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66260. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)