The influence of Freirean thinking in School Physical education

counter-hegemonic perspectives on research and teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61998

Keywords:

School Physical Education, Liberating education, Counter-hegemonic research

Abstract

The aim of this essay was to problematize the influence of Freire's thought in the political-pedagogical practice of Physical Education at school and in the production of research in a counter-hegemonic perspective in this area of knowledge. After telling the story of the patron of brazilian education, we show that the contributions of Paulo Freire's writings were very relevant for a shift in the social function of the curricular component in Basic Education, since its object of study became the culture of practices from epistemologies produced by Human Sciences. Specifically about the production of knowledge, in dialogue with Freire, we defend the importance of building scientific knowledge with Physical Education teachers and not for them and them, in the utopia of thinking together as transformative intellectual teachers in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdilene Aline Nogueira, Universidade São Judas Tadeu

PhD student in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; professor at Guarulhos University, São Paulo, Brazil; effective pedagogical coordinator of the Municipal Education Network of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

PhD in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Faculty of Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Uirá de Siqueira Farias, Universidade São Judas Tadeu

Phd student in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; member of the Dialogue Study Group (USJT) and of the EscolaR Group (UNICAMP); permanent teacher at the Municipal Education Networks of São Paulo and Santo André, State of São Paulo, Brazil.

Elisabete dos Santos Freire, Universidade São Judas Tadeu

Phd in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Faculty of Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; assistant professor at São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BEISEIGEL, C. R. Prefácio para a reedição de Pedagogia do Oprimido, de Paulo Freire. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 13-24, 2018. Doi: 10.5935/0103-4014.20180027. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152401. Acesso em: 10 maio 2021.

BOSSLE, F. Nosso “inédito viável”: professor de educação física intelectual transformador. In: MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 19-34.

BOSSLE, F. et al. “Sulear”: uma perspectiva de orientação epistemológica para pesquisa qualitativa crítica na Educação Física escolar. In: VON BOROWSKI, E. B.; MEDEIROS, T. N.; BOSSLE, F. Por uma perspectiva crítica na educação física escolar: ensaiando possibilidades. Curitiba: CRV, 2020. p. 14-33.

BRACHT, V. et al. Pesquisa em ação: educação física na escola. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2007.

BRANDÃO, C. R.; BORGES, M. C. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 6, n. 1, p. 51-62, 2007. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/19988. Acesso em: 10 maio 2021.

BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. Pesquisa participante: a partilha do saber. São Paulo: Ideias e Letras, 2006.

CENTRO DE REFERÊNCIA PAULO FREIRE. O menino popular e a educação física. 1990. Disponível em: https://conbrace.org.br/3d-flip-book/o-menino-popular-e-a-educacao-fisica-2/. Acesso em: 10 maio 2021.

FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuições do legado freireano para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 36, n. 2, p. 531-546, 2014. Doi: 10.1590/S0101-32892014000200017. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/1447. Acesso em: 10 maio 2021.

FREIRE, A. M. A. Paulo Freire: uma história de vida. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. A educação na cidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1981.

FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2017.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Aprendendo com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

GAJARDO, M. Investigación participativa. Propuesta y proyectos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Ciudad de México, v. 13, n. 1, p. 49-85, 1983. Disponível em: https://www.cee.edu.mx/rlee/revista/r1981_1990/r_texto/t_1983_1_03.pdf. Acesso em: 10 maio 2021.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na educação física escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018.

MCLAREN, P. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 80, p. 5-10, 2008. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/689. Acesso em: 10 maio 2021.

NEIRA, M. G. O currículo cultural da Educação Física: por uma pedagogia das diferenças. In: NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016. p. 65-104.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NICÁCIO, L. G. et al. Formação na prática. Belo Horizonte: UFMG, 2020.

PEROZA, J. Entrevista com o educador suíço Pierre Furter. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 269-298, 2012. Doi: 10.15603/2176-1043/el.v23n2p269-298. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/10837. Acesso em: 10 maio 2021.

SAUL, A.; SAUL, A. M. A metodologia da investigação temática: elementos político-epistemológicos de uma práxis de pesquisa crítico-emancipatória. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 429-454, 2017. Doi: 10.23925/1809-3876.2017v15i2p429-454. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/33157. Acesso em: 10 maio 2021.

SCHWARZ-FRANCO, O. Teachers in film: inspiration for autonomous and transformative teaching or a warning against it? Universal Journal of Educational Research, Washington, v. 4, n. 5, p. 994-1002, 2016. Doi: 10.13189/ujer.2016.040509. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1099746. Acesso em: 10 maio 2021.

SOUSA, C. A.; MALDONADO, D. T.; NEIRA, M. G. Círculo de cultura e educação física: a tematização do funk na escola. Kinesis, Santa Maria, v. 36, n. 1, p. 116-129, 2018. Doi: 10.5902/2316546427299. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/27299. Acesso em: 10 maio 2021.

SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Educação Física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

VENTORIM, S. Caracterização do esporte segundo a orientação didático-pedagógica da teoria de Paulo Freire. Motrivivência, Florianópolis, v. 11, n. 14, p. 187-198, 2000. Doi: https://doi.org/10.5007/%25x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/5170. Acesso em: 10 maio 2021.

WONG, P. L. Contra todos os reveses: implementando as abordagens freirianas na educação dos Estados Unidos. In: APPLE, M.; AU, W.; GANDIN, L. A. Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011, p. 285-300.

Published

2021-12-30

How to Cite

NOGUEIRA, V. A. .; MALDONADO, D. T.; FARIAS, U. de S. .; FREIRE, E. dos S. . The influence of Freirean thinking in School Physical education: counter-hegemonic perspectives on research and teaching. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 142–163, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61998. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61998. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)