Fight for struggles as critical pedagogical practice in school physical education

no rounds

Authors

  • Uirá de Siqueira Farias São Judas Tadeu University
  • Daniel Teixeira Maldonado Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo
  • Valdilene Aline Nogueira University of Guarulhos
  • Graciele Massoli Rodrigues São Judas University

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53526

Keywords:

School Physical Education, Pedagogical practices, Fights

Abstract

This experience focuses on “fights”, with 29 children from the 4th year of elementary school, in the last academic quarter of 2017, in a public school in the municipal network of Santo André/SP. The “writing of the self” was used as a methodological possibility, going beyond the academic policy that is guided by objective and disciplinary knowledge, giving space and opening to a peculiar way of reading and interpreting the narrative of an experience report carried out by a 33 years-old teacher who teaches Physical Education. The educational project aimed to expand the knowledge of the children by broadening the idea that they had of fights and, to critically deepen the aspects that permeate the universe of this theme. It was possible to perceive with this pedagogical practice a deepening on the theme of fights, in addition to dialogue and critical reflection on the body culture. This perception becomes latent due to the development of the proposed research activities by the educator and students, by the debates and speeches of the students and by the evaluations carried out by the children during the educational project. We emphasize the need for more studies that bring pedagogical experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Uirá de Siqueira Farias, São Judas Tadeu University

PhD student in Physical Education, São Judas Tadeu University, Santo André, São Paulo, Brazil; Physical Education teacher at Santo André municipal network, São Paulo, Brazil.

Daniel Teixeira Maldonado, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

PhD in Physical Education, São Judas Tadeu University, Santo André, State of São Paulo, Brazil, with post-doctoral stage at the University of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Brazil.

Valdilene Aline Nogueira, University of Guarulhos

PhD student in Physical Education, São Judas Tadeu University, Santo André, São Paulo, Brazil; professor at the University of Guarulhos, São Paulo, Brazil; Physical Education teacher at the municipal system of São Paulo, São Paulo, Brazil.

Graciele Massoli Rodrigues, São Judas University

PhD in Physical Education, State University of Campinas, São Paulo Brazil; adjunct professor at São Judas University, Santo André, São Paulo, Brazil.

References

ALARCÃO, I. Professor-investigador: que sentido? que formação? Cadernos de Formação de Professores, Aveiro, n. 1, p. 21-30, 2001. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/sd/textos/alarcao01.pdf. Acesso em: 15 mar. 2020.

ALVES, F. S.; CARVALHO, Y. M.; DIAS, R. A “escrita de si” na formação em educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 239-258, abr.-jun. 2011. Doi: 10.22456/1982-8918.20214.

BENJAMIN, W. et al. Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Coleção Os Pensadores).

BORGES, C. C. O. Governo, verdade, subjetividade: uma análise do currículo cultural da educação física. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Doi: 10.11606/T.48.2019.tde-04112019-165709.

BRACHT, V. et al. A educação física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11-34, 2011. Doi: 10.22456/1982-8918.19280.

BRACHT, V. et al. A prática pedagógica em educação física: a mudança a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 23, n. 2, p. 9-29, 2002.

BRACHT, V. Prefácio. In: NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S.; MALDONADO, D. T. (org.). Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba: CRV, 2017. p. 11.

CATANI, D. B. et al. Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. 4. ed. São Paulo: Escrituras, 2003.

FALCONI, C. A.; FARIAS, U. S. “Its time” a luta na escola: uma perspectiva através dos jogos de oposição. In: FARIAS, U. S.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças. Curitiba: CRV, 2017. p. 101-114.

FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuições do legado freireano para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 531-546, abr.-jun. 2014. Doi: 10.1590/S0101-32892014000200017.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da

aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GONZÁLEZ, F. J.; DARIDO, S. C.; OLIVEIRA, A. A. B (org.). Lutas, capoeira e práticas corporais de aventura. 2. ed. Brasília: Ministério do Esportes; Maringá: EDUEM, 2017.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 8. ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2014.

LOPES, R G. B.; KERR, O. O ensino de lutas na educação física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 262-279, 2015. Doi: 10.5007/2175-8042.2015v27n45p262.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões, Campinas, v. 11, n. 4, p. 195-211, 2013. Doi: 10.20396/conex.v11i4.8637599.

MARANHÃO, C. S.; VILELA, J. R. P. X. A imanência entre a teoria crítica e a pesquisa empírica: contribuição para os estudos organizacionais. O&S, Salvador, v. 24, n. 82, p. 476-490, jul.-set. 2017. Doi: 10.1590/1984-9240826

ROCHA, M. C.; OLIVEIRA, S. R. B.; MACHADO, T. S. Capoeira na educação infantil: brincando com os saberes da cultura afro-brasileira. In: NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S.; MALDONADO, D. T. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba: CRV, 2017. p. 49-62.

RODRIGUES, L. L.; BRACHT, V. As culturas da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 32, n. 1, p. 93-107, set. 2010. Doi: 10.1590/S0101-32892010000400007.

SILVA JÚNIOR, W. S. Lutas diversificadas para a diversidade da educação física escolar. In: NEIRA, M. G. Educação física cultural: o currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017. p. 200-212.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOUSA, C. A. Esporte de combate: a esgrima como prática pedagógica inovadora nas aulas de educação física escolar. In: FARIAS, U. S.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba: CRV, 2017. p. 115-128.

Published

2020-11-23

How to Cite

FARIAS, U. de S.; MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; RODRIGUES, G. M. Fight for struggles as critical pedagogical practice in school physical education: no rounds. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 257–273, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53526. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53526. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)