Countryside education

cultivating knowledge and empowering peasant communities

Authors

  • Alessandra Reinholz Velten Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-9790-0405
  • Eliana de Deus Sobrinho Universidade Federal do Espírito Santo
  • Erineu Foerste Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73278

Keywords:

Countryside education, Social movements, public policies, Teacher training, Social transformation

Abstract

This article originates from discussions held in the course on Historical-Sociological Approaches to Education in Brazil (PPGE/UFES). The study investigates the historical trajectory of the struggle for rural education and its impact on teacher training through bibliographic research. It explores public policies shaping countryside education and analyzes the challenges and achievements in this field. The role of social movements is highlighted in constructing an inclusive educational model aligned with rural realities, proposing a paradigm that surpasses urban and capitalist frameworks. The Countryside Education Degree (LEdoC) is examined as a key initiative for training educators capable of acting as transformative agents, promoting contextualized, interdisciplinary education committed to social emancipation.

Downloads

Author Biographies

  • Alessandra Reinholz Velten, Universidade Federal do Espírito Santo

    PhD student in Education, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; pedagogue in the state education network of Espírito Santo, Brazil; member of the Research Group on Cultures, Partnerships and Rural Education (CNPq) and the Study and Research Group on Rural Education of Espírito Santo.

  • Eliana de Deus Sobrinho, Universidade Federal do Espírito Santo

    Master degree student in Education, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; pedagogue at the Municipal Department of Education and Sports of Domingos Martins, State of Espírito Santo, Brazil.

  • Erineu Foerste, Universidade Federal do Espírito Santo

    PhD in Education, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; postdoctoral internship at the Erziehungswissenschaftliche Fakultät of the Universität-Siegen, Germany; full professor at the Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; founder and leader of the Research Group Cultures, Partnerships, and Education of the Countryside (UFES/CNPq); founder and coordinator of the Center for Studies and Research on Education of the Countryside, the City, and Social Education (NEPECES/UFES); coordinator of the Education Program of the Countryside (UFES).

References

ARROYO, M.; MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. (org.). Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 2004. (Coleção Por uma Educação Básica do Campo, n. 5).

BRASIL. [Constituição (1934)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Casa Civil, 1934. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm. Acesso em: 31 out. 2019.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 257-264.

FLORESTAN, F. Educação e sociedade no Brasil. São Paulo: Dominus; Edusp, 1966.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2018.

FREITAS, L. C. Escola única do trabalho. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 339-342.

FREYRE, G. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sobre o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global, 2004.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MOLINA, M. C. Posfácio: o caminho aberto pelas experiências piloto: limites e possibilidades das Licenciaturas em Educação do Campo. In: MOLINA, M. C.; SÁ, L. M (org.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências-piloto. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 343.

MOLINA, M. C.; MARTINS, M. F. A. Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

RIBEIRO, M. Educação rural. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Ed. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Ed. Expressão Popular, 2012. p. 295-301.

SANTOS, S. P. Implicações da Pedagogia da Alternância na formação de professores: uma análise integrativa no nível superior. In: FOERSTE, E. et al. (org.). Pedagogia da alternância: 50 anos em terras brasileiras: memórias, trajetórias e desafios. Curitiba: Appris, 2019. p. 259-273.

VELTEN, A. R. Licenciatura em educação do campo: diálogo intercultural com povos e comunidades tradicionais. Curitiba: Appris, 2022.

VELTEN, A. R; SOBRINHO, E. D; FOERSTE, E. Diálogos entre a Formação de Professores na Licenciatura em Educação do Campo e a Pesquisa. In: ENCONTRO DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO DE ALAGOAS, 9., 2019, Maceió. Anais [...] Maceió: UNEAL; UFAL, 2019.

Published

2025-01-14

How to Cite

VELTEN, Alessandra Reinholz; DEUS SOBRINHO, Eliana de; FOERSTE, Erineu. Countryside education: cultivating knowledge and empowering peasant communities. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 62–72, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73278. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73278. Acesso em: 21 may. 2025.

Most read articles by the same author(s)