Literary reading in the classroom: didactic-methodological approaches

abordagens didático-metodológicas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64573

Keywords:

Literature. Literary Reading. Education.

Abstract

The purpose of this article is to make connections between literature and education, since both are linked to the classroom, to what we could call work with the literary text in schools. For this, we divided the work into three parts. Initially, we sketch some reflections on the approximations between literature and education and education and literature. Afterwards, we present some didactic-methodological impasses regarding the teaching of literature, illustrating them with materials taken from textbooks and, later, we expose some contributions to rethink practices rooted in these contexts. We present our suggestions through bibliographic research, considering authors with similar and also disparate thoughts, so that there is a broad dialogue on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carolina Miguel Costa, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Doutoranda em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP); ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0642-3138; e-mail: ana.m.costa@unesp.br.

References

BOAL, A. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

BOAL, A Estética do Oprimido. Reflexões errantes sobre o pensamento do ponto de vista estético e não científico. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

CANDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2019, p.84.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In.: Vários escritos. 4.ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Duas Cidades, 2006. p.169-191.

FAILLA, Z. (Org.) Retratos da leitura no Brasil - 5ª edição. Rio de Janeiro: Sextante, 2020.

JAUSS, H. R., et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Trad. e coord. Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad.: A. Veiga-Neto. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

PERRONE-MOISES, L. Literatura para todos. In.: Literatura e sociedade. São Paulo: USP/ FFLCH/ DTLLC, 1996, pp. 27 e 28.

SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In.: A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2022-06-02

How to Cite

MIGUEL COSTA, A. C. Literary reading in the classroom: didactic-methodological approaches: abordagens didático-metodológicas. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 1–19, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64573. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64573. Acesso em: 22 nov. 2024.