Literary reading in the classroom: didactic-methodological approaches
abordagens didático-metodológicas
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64573Keywords:
Literature. Literary Reading. Education.Abstract
The purpose of this article is to make connections between literature and education, since both are linked to the classroom, to what we could call work with the literary text in schools. For this, we divided the work into three parts. Initially, we sketch some reflections on the approximations between literature and education and education and literature. Afterwards, we present some didactic-methodological impasses regarding the teaching of literature, illustrating them with materials taken from textbooks and, later, we expose some contributions to rethink practices rooted in these contexts. We present our suggestions through bibliographic research, considering authors with similar and also disparate thoughts, so that there is a broad dialogue on the subject.
Downloads
References
BOAL, A. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
BOAL, A Estética do Oprimido. Reflexões errantes sobre o pensamento do ponto de vista estético e não científico. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2019, p.84.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In.: Vários escritos. 4.ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Duas Cidades, 2006. p.169-191.
FAILLA, Z. (Org.) Retratos da leitura no Brasil - 5ª edição. Rio de Janeiro: Sextante, 2020.
JAUSS, H. R., et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Trad. e coord. Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.
LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad.: A. Veiga-Neto. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
PERRONE-MOISES, L. Literatura para todos. In.: Literatura e sociedade. São Paulo: USP/ FFLCH/ DTLLC, 1996, pp. 27 e 28.
SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In.: A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: