Conception of grammar and grammar teaching in Neves’ works
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL50-v16n2a2022-15Keywords:
Grammar, Grammar teaching, Portuguese language teaching, The Grammar of Portuguese Revealed in TextsAbstract
This work, the result of a research for a master's thesis and this work is part of a subproject developed by a research and linguistic studies group in Pará, aimed to analyze the most recent grammar of the linguist Maria Helena de Moura Neves, “The Grammar of Portuguese Revealed in Texts” (GPRT), published in 2018, to verify which conception of grammar and grammar teaching emerges from that work. Based on a bibliographical research, consisting of five books by Neves, the analysis and development of possible answers to four guiding questions that constitute the specific objectives of this work were carried out, namely, what is grammar?; what is teaching grammar?; why teach grammar?; and how to teach grammar?. These guiding questions are questions from the subproject, developed, since 2017, “Analysis of grammars written by Brazilian linguists”, part of a broader project, “Language, grammar and variation”. Thus, for GPRT, grammar is an adaptable and sensitive system to the pressures of use, therefore adjustable; and teaching grammar is looking at language and its interrelationships in a reflective way. Grammar teaching must show how grammar organizes relations, produces pragmatic meanings and effects within a context. The teaching of grammar must not be dissociated from language experiences: to reflect on language, the context in which that text was produced must be considered.
Downloads
Metrics
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ANTUNES, I. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BARROS, D. L. P. O papel histórico, social e político do discurso da gramática. In: NEVES, M. H. de M. (org.). As Interfaces da Gramática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 35-55.
BARROSO, A. G. O ensino de gramática na perspectiva da Nova Gramática do Português Brasileiro de Ataliba Teixeira de Castilho. 2020. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém – PA, 2020.
BRITTO, L. P. L. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1997.
BRITTO, L. P. L. Que fazer? – Indagações sobre o ensino de Língua Portuguesa na perspectiva de formação omnilateral. In: LIMA, A. F.; NASCIMENTO, M. F. Pesquisa, ensino e formação docente – experiências do Profletras/UFPA. Campinas: Pontes, 2017. p. 7-16.
CAVALIERE, R. Ato Linguístico e Controle Estatal. In: NEVES, M. H. de M. (org.). As Interfaces da Gramática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 57-72.
CUNHA, A. F. Funcionalismo. In: MARTELOTTA, M. E. Manual de Linguística. São Paulo: Contexto, 2009. p. 157-176.
FARACO, C. A. Norma Culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
FARACO, C. A. História Sociopolítica da Língua Portuguesa. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FARACO, C. A.; VIEIRA, F. E. (org.). Gramáticas brasileiras: com a palavra, os leitores. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FRANCHI, C. Mas o que é mesmo “Gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
GERALDI, J. W. Concepções de Linguagem e Ensino de Português. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.
GERALDI, J. W. Aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula [livro eletrônico]. São Paulo: Ática, 2011.
GOMES, M. S. A Gramática Pedagógica do Português Brasileiro (BAGNO, 2012) e o ensino de gramática. 2019. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém – PA, 2019.
HELLER, A. O Cotidiano e a História. 11 ed. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
KATO, M. Apresentação. In: KATO, M.; ROBERTS, I. (org.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993. p. 15-27.
KENEDY, E. Gerativismo. In: MARTELOTTA, M. E. Manual de Linguística. São Paulo: Contexto, 2009. p. 127-140.
LAGARES, X. C. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
LIMA, A. Gramática de usos do português: metalinguagem em função. In: FARACO, C. A.; VIEIRA, F. E. (org.). Gramáticas brasileiras: com a palavra, os leitores. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 215-236.
LUCCHESI, D. Língua e Sociedade Partidas: a polarização sociolinguística do Brasil. São Paulo: Contexto, 2015.
LUFT, C. P. Língua e Liberdade. 8 ed. São Paulo: Editora Ática, 2006.
MARCUSCHI, L. A. O papel da linguística no ensino de línguas. Diadorim, Rio de Janeiro, Revista 18 volume 2, p.12-31, Jul-Dez 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/diadorim/article/view/5358 Acesso em: 21 set. 2020. DOI https://doi.org/10.35520/diadorim.2016.v18n2a5358
MATTOS e SILVA, R. V. “O português são dois...”: novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
MÉSZÁROS, I. A Educação para além do Capital. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
NEVES, M. H. M. Gramática na Escola. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1991.
NEVES, M. H. M. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
NEVES, M. H. M. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
NEVES, M. H. M. Texto e Gramática. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2013.
NEVES, M. H. M. Que gramática estudar na escola? Norma e uso na Língua Portuguesa. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2014.
NEVES, M. H. M. A Gramática do Português revelada em Textos. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
OLIVEIRA, R. P.; QUAREZEMIN, S. Gramáticas na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola? Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.
SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. 27 ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
SAVIANI, D. Sobre a natureza e especificidade da educação. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. 11 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SEVERINO, A. J. Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. In: LIMA, J. F.; NEVES, L. W. (org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006. p. 289-320. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/upload/d/CAPITULO_8.pdf. DOI https://doi.org/10.7476/9788575416129.0010
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
VIEIRA, F. E. Gramatização brasileira contemporânea do português: novos paradigmas?. In: FARACO, C. A.; VIEIRA, F. E. (org.). Gramáticas brasileiras: com a palavra, os leitores. São Paulo: Parábola Editorial, 2016, p. 19-69.
VIEIRA, F. E. A Gramática Tradicional: história crítica. São Paulo: Parábola, 2018.
VIEIRA, S. R. Ensino de gramática em três eixos: uma questão de ciência, cidadania e respeito linguístico. 2020. (2h 2min 45s). Disponível em : https://www.youtube.com/watch?v=ypVJ2tVT3Yw&t=1028s. Acesso em: 16 jul. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Ediene Pena Ferreira, Thaiza Oliveira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.