Terminology steps as a proposal for teaching and learning English in ESP classroom

Authors

  • Gyzely Suely Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL39-v13n3a2019-3

Keywords:

Data-driven Learning, Terminology Communicative Theory, Corpus Linguistics, English for Specific Purpose

Abstract

The aim of this study is to present a reflection about a possibility of using Corpus Linguistics methodology for teaching and learning English based on Data-driven Learning (DDL) pers-pective in a English for Specific Purpose (ESP) classroom. Both theoretical and practical perspectives of the use of Data-driven Learning (DDL) (JOHNS, 1991) are presented here related to teaching and learning English, by considering the principals of Communicative Termino-logy Theory (ALMEIDA, 2006) and Corpus Linguistics as an approach (BERBER-SARDINHA, 2004; SCOTT, 2012; TEIXEIRA, 2008). The description of practical use of DDL in English classrooms starts from the living expe-rience shared with a group of students enrolled in an undergraduate course of Technology in Logistics. Furthermore this study suggests potential ways to continue the proposal in order to give the opportunity to students for learning English from a corpus of authentic texts in English for Specific Purpose (ESP) classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gyzely Suely Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro

Doutora em Estudos Linguisticos na área de Linguística Aplicada

References

DE BARCELLOS ALMEIDA, G. M. A Teoria Comunicativa da Terminologia e a sua prática. Alfa: revista de Linguística. São Paulo, v. 50, n. 2. 2006.

ANTHONY, L. AntConc (Version 3.4. 3) [Computer Software]. Tokyo, Japan: Waseda University. 2014.

ANTHONY, L. AntConc 3.4.3. Tokyo: Waseda University, 2014. Disponível em: http://www.laurenceanthony.net/software/antconc/. Acesso em: 21 fev. 2015.

DORNELLES, M. S. Bases teórico-metodológicas para elaboração de um glossário bilíngue (Português-Inglês) de Treinamento de Força: subsídios para o tradutor. Porto Alegre, 2015. 365 p. Dissertação (Mestrado) — Programa de Pós-graduação em Letras — PPG-UFGRS, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015. DOI https://doi.org/10.29289/259453942018v28s1059

FADANELLI, S. B.; FINATTO, M. J. B. A arquitetura de um glossário terminológico Inglês-Português na área de Eletrotécnica. Linguamática. v. 7, n. 1, p. 67–71, 2015.

FROMM, G. Elaboração de um verbete bilíngue na área de aquisição da linguagem. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S (org.). Viabilizar a Linguística Aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes, 2014.

FROMM, G. VoTec: página de terminologia para tradutores. Estudos Linguísticos. São Paulo, v. 38, n. 1, p. 183-199, 2009.

JOHNS, T. F. Should you be persuaded: two samples of data-driven learning materials. In: JOHNS, T. F.; KING, P. (org.). Classroom Concordancing. Birmingham: ELR Journal, v. 4, p. 1-16, 1991.

KRIEGER, M. da G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à Terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2004.

MA, K. C. Small-corpora concordancing in ESL teaching and learning. Hong Kong Papers in Linguistics and Language Teaching. v. 16, p. 11-30, 1993.

PEIXOTO, L. M.; BRITO, L. F. A. Procedimentos para compilação de um corpus composto por legendas e construção de uma ferramenta de corpus on-line: o Corpus of English Language Videos. Domínios da linguagem. Uberlândia, v. 9, n. 3, p. 275- 299, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/dl19-v9n3a2015-15

SARDINHA, T. B. Linguística de corpus. Barueri, SP: Manole, 2004.

SCOTT, M. WordSmith tools version 5. Liverpool: Lexical Analysis Software. Oxford: Oxford University Press, v.122, 2008

SMITH, S. Corpora in the classroom: data-driven learning for Freshman English. Disponível em: http://www3.nccu.edu.tw/~smithsgj/Corpora%20in%20the%20classroom.pdf. Acesso em: 12 fev. 2015.

SMITH, S. et al. Corpora for SLA: using Sketch Engineto learn Chinese and English. In: Proceedings 2007 Conference and Workshop on TEFL and Applied Linguistics. Taoyuan, p. 430-436, 2007.

VIANA, V.; TAGNIN, S. E. O. (org.). Corpora no ensino de línguas estrangeiras. São Paulo, SP: HUB Editorial, 2011.

Published

2019-10-07

How to Cite

LIMA, G. S. Terminology steps as a proposal for teaching and learning English in ESP classroom. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 3, p. 869–899, 2019. DOI: 10.14393/DL39-v13n3a2019-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41569. Acesso em: 22 nov. 2024.