Labels and mediostructural networks of entries about male homosexuals in school dictionaries
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-17Keywords:
Male homosexual, School dictionary, Usage labels, DerogatoryAbstract
Our aim was to investigate the use of usage labels in type 3 school dictionaries adopted by the National Program of Textbooks 2012 in order that we could indicate the restrictions and contexts of use of words related to male homosexuals, as well as their implications for the understanding of the senses expressed there. We sought theoretical support in studies within the fields of Metalexicography and Pedagogical Lexicography, such as Welker (2004), Pontes (2009; 2012), Garriga Escribano (1994; 1995), and Fajardo (1997). We conducted a qualitative descriptive study. We presented a survey of 11 word-entries related to male homosexuals, totalizing 44 entries extracted from five school dictionaries. The selected definitions were used for the elaboration of sense-flow networks, mediostructural networks. We then analyzed the location of the usage labels used by each dictionary in the mediostructural network and the labeling patterns for each word. In relation to the conclusions, we can highlight two aspects: (1) the most recurrent label in our corpus was that referring to derogatory use, indicating the discriminatory contexts in which these words are used; and (2) marked words like “bicha”, “baitola” e “maricas”, for example, are located at the network periphery and the flow of meanings converges from those words to the unmarked words “gay” and “homosexual”.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, N. C. A gíria como marca de uso nos dicionários escolares. 2015. 68f. Monografia (graduação em Letras) – Curso de Letras, Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2015.
BECHARA, E. C. (org.). Dicionário escolar da Academia Brasileira de Letras. 3. ed. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: MEC, SEB, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=12059&Itemid=. Acesso em: jan. 2018.
FAJARDO, A. Las marcas lexicográficas: concepto y aplicación práctica en la Lexicografía española. Revista de Lexicografía, v. III, p. 31-57, 1996-1997.
FERREIRA, A. B. de H. Pederastia. Dicionário Aurélio de português online. Disponível em: https://dicionariodoaurelio.com/pederastia. Acesso em: jan. 2018.
FERREIRA, A. B. de H. Aurélio Júnior: dicionário escolar da língua portuguesa. 2. ed. Curitiba: Positivo, 2011.
GARRIGA ESCRIBANO, C. Las marcas de uso: despectivo en el DRAE. Revista de Lexicografía, v. I., p. 113-147, 1994-1995.
GARRIGA ESCRIBANO, C. La marca de “vulgar” en el DRAE: de “Autoridades” a 1992. Sintagma, v. 6, p. 5-13, 1994.
GEIGER, P. (org.). Caldas Aulete: minidicionário contemporâneo da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.
MICHAELIS. Pederastia. Michaelis: dicionário brasileiro de língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2018. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/pederastia/. Acesso em: jan. 2018.
PIRES DE OLIVEIRA, A. M. P.; ISQUERDO, A. N. Apresentação. In: PIRES DE OLIVEIRA, A. M. P.; ISQUERDO, A. N. (orgs.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. 2. ed. Campo Grande, MS: EdUFMS, 2001, p. 9-11.
PONTES, A. L. Marcas de uso em dicionários escolares brasileiros. Material didático [Notas de aula], 2012.
PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.
PONTES, A. L. O dicionário na sala de aula: saberes e aplicações. In: PONTES, A. L.; COSTA, M. A. R. (org.). Ensino de língua materna na perspectiva do discurso: uma contribuição para o professor, v 2. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2008, p. 27-59.
PORTO DAPENA, J.-Á. Manual de técnica lexicográfica. Madrid: Arcos Libros S. L., 2002.
PRIBERAM. Pederastia. Dicionário Priberam de língua portuguesa (online). Priberam Informática S.A., 2013. Disponível em: https://www.priberam.pt/dlpo/pederastia. Acesso em: jan. 2018.
RAMOS, R. A. (ed. resp.). Dicionário didático de língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: SM, 2011.
SANTOS, H. L. G. dos. Verbetes lexicográficos e Processos: uma abordagem metalexicográfica e sistêmico-funcional de dicionários escolares. 2016. 126f. Dissertação (mestrado acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. Fortaleza, 2016. Disponível em: http://www.uece.br/posla/dmdocuments/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Hugo%20Leonardo_.pdf. Acesso em: jan. 2018.
SARAIVA, K. S. A.; OLIVEIRA, R. C. G. Saraiva jovem: dicionário da língua portuguesa ilustrado. São Paulo: Saraiva, 2010.
STREHLER, R. G. Variação e Dicionários. Linguagem em Foco, v. 04, p. 105-124, 2013.
STREHLER, R. G. Marcas de uso nos dicionários. In: PIRES DE OLIVEIRA, A. M. P.; ISQUERDO, A. N. (orgs.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. 2. ed. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2001, p. 171-180.
WEINMANN, A. de O.; CULAU, F. V. Notas sobre o politicamente correto. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 14, n. 2, p. 628-645, 2014. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2014.12663
WELKER, H. A. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. Brasília: Thesaurus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.