The phonological acquisition of the velar nasal by l2 learners of English

analysis by the Stochastic Optimality Theory

Authors

  • Athany Gutierres

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL22-v10n2a2016-10

Keywords:

Acquisition, Variation, Stochastic OT, GLA, Velar nasal

Abstract

This article presents a formal analysis of the Interlanguage of Brazilian learners (gaúchos) of English regarding the acquisition of the velar nasal in syllabic coda. The analysis is associated with the learning algorithm of the Stochastic Optimality Theory, the GLA (Gradual Learning Algorithm) (BOERSMA and HAYES, 2001), which views acquisition as a hierarchical ranking of linguistic constraints, in which variation is represented by the overlapping of the selection points of the constraints in a continuous scale. The status of the variation in the L1 (first language, Portuguese) and in the L2 (second language, English) is distinct, it is due to phonetic conditioning in the first language and phonological conditioning in the second language. The starting point of the L2 acquisition is the L1 ranking, whose configuration is M(arkedness)>>F(aithfulness). In the modelling proposed, a constraint AGREE (M), which demands sharing of manner of articulation in the sequence vN_#, has a similar ranking value to a constraint IDENT (F), which requires identity concerning nasal manner of articulation in the input and in the output. The modelling confirms the potential of the algorithm concerning the formalization of variable L2 systems. Acquiring the velar nasal is to promote Faithfulness towards the input, through the gradual adjustement of contraints.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Athany Gutierres

Mestre em Educação (UCS). Bolsista de Doutorado em Estudos da Linguagem - Teoria e Análise Linguística (UFRGS).

References

ADAM, G. From variable to optimal grammar: Evidence from language acquisition and language change. PhD dissertation. Tel Aviv: Tel-Aviv University. 2003.

ALVES, U. K. A Aquisição das Sequências Finais de Obstruintes do Inglês (L2) por Falantes do Sul do Brasil: análise via Teoria da Otimidade. 2008. 337 f. Tese (Doutorado em Linguística). Faculdade de Letras - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br:8080/dspace/bitstream/10923/4091/1/000399693-Texto%2BCompleto-0.pdf, acesso: 09-12-14.

¬¬¬______. Os Dados de Aquisição de L2 e sua Relação com a Teoria Fonológica: reflexão a partir de uma análise via TO. In: FERREIRA-GONÇALVES, G.; KESKE-SOARES, M.; BRUM-DE-PAULA, M. R. (Org). Estudos em Aquisição Fonológica, Santa Maria, v. 2, p. 165-180, 2009.

______. Teoria da Otimidade, Gramática Harmônica e Restrições Conjuntas. Alfa, São Paulo, v. 54, n.1, p. 237-263, 2010. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/2879, acesso: 10-12-14.

______. Aquisição Fonológica de L2: formalização de fenômenos variáveis na língua-fonte, na língua-alvo e em seus sistemas intermediários. In: COLLISCHONN, G.; BISOL, L. Fonologia. Teorias e perspectivas. POA: EDIPUCRS, 2013. p. 133-148.

______; CABAÑERO, M. B. A transferência grafo-fono-fonológica na produção de sequências ortográficas ‘ng’ do Inglês (L2): uma abordagem conexionista. ReVEL. Pelotas, v.6, n. 11, ago./2008. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_11_a_transferencia_grafo_fonico_fonologica_na_producao_de_sequencias_ortograficas.pdf, acesso: 08-03-15.

ALVES, F.C.; LUCENA, R.M. Aquisição da lateral silábica do inglês: uma análise via teoria da otimidade estocástica. Letrônica, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 795-820, jul./dez., 2014.

AZEVEDO, R. Q. A epêntese no português brasileiro (L2), em segmentos plosivos em codas mediais, por falantes nativos do espanhol colombiano (L1): uma análise via Teoria da Otimidade Estocástica e Gramática Harmônica. 2011. 180 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2011.

BAPTISTA, B. O.; SILVA-FILHO, J. L. A. The influence of voicing and sonority relationships on the production of English final consonants. In: BAPTISTA, B. O. WATKINS, M. A. English with a Latin beat: Studies in Portuguese/Spanish-English Interphonology. John Benjamins, 2006, p. 73-90.

BATTISTI, E. A representação da nasal em coda silábica e os ditongos nasais do português. In: Anais do XVII Congreso Internacional Asociación de Linguística y Filología de América Latina (ALFAL 2014). João Pessoa - Paraíba, Brasil. 2014. p. 1433-1453. Disponível em: http://www.mundoalfal.org/CDAnaisXVII/trabalhos/R0819-1.pdf, acesso: 02-07-15.

BLEY-VROMAN, R. What is the logical problem of foreign language acquisition? In: GASS, S.M.; SCHACHTER, J. Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition. Cambridge: CUP, 1989.

BOERSMA, P.; HAYES, B. Empirical Tests of the Gradual Learning Algorithm. 2001. Disponível em: http://www.linguistics.ucla.edu/people/hayes/GLA/gla.pdf, acesso: 02-07-15.

______; WEENINCK, D. Praat – Doing Phonetics by Computer. 2015. Disponível em: http://www.fon.hum.uva.nl/praat/download_win.html, acesso: 02-07–15.

______; LEVELT, C. Optimality Theory and phonological acquisition. Annual Review of Language Acquisition 3 (2004), 1–50.

BROSELOW, E. Unmarked structures and emergent rankings in second language phonology. In: International Journal of Bilingualism, v.8, n.1, 2004. p. 51-65.

CAGLIARI, L. C. An experimental study of nasality with particular reference to Brazilian Portuguese. 1977. 321 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Universidade de Edinburgo, Edinburgo, 1977.

CÂMARA JR., J. M. Estrutura da língua portuguesa. 8.ed. Petrópolis: Vozes, [1970] 2005.

______. Problemas de lingüística descritiva. 11.ed. Petrópolis: Vozes, [1971] 2002.

CURTIN, S.; ZURAW, K. Explaining constraint demotion in a developing system. In SKARABELA, B.; FISH, S.; and A.H.-J. do (Eds.). Proceedings of the 26th annual Boston University Conference on Language Development (p. 118-129). Somerville, MA: Cascadilla Press. 2002.

GARCIA, G. D. Aquisição de acento primário em inglês por falantes de português: uma análise de derivações com sufixos não neutros via Algoritmo de Aprendizagem Gradual - GLA. 2012. 148 f. Dissertação (Mestrado em Teoria e Análise Linguística) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

GNANADESIKAN, A. Markedness and faithfulness constraints in child phonology. In KAGER, R.; PATER, J.; & ZONNEVELD, W. (Eds.). Fixing priorities: constraints in phonological acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. [ROA 67, 1995]

GUIMARÃES, M. A. A. Aspectos da fonologia do português como segunda língua por aprendizes anglófonos – uma análise via Teoria da Otimidade. 2012. 115 f. Dissertação (Mestrado em Letras - Filologia e Língua Portuguesa) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8142/tde-22022013-153330/en.php, acesso: 02-07-15.

KOERICH, R. D. Perception and Production of Vowel Epenthesis in Word-Final Single Consonant Codas. 261 f. Tese: Doutorado em Letras. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2002.

LABOV, W. Principles of Linguistic Change. Vol. 1: Internal Factors (Language in Society). Philadelphia: Blackwell Publishers, 1994.

______. Principles of Linguistic Change. Vol. 2: Social Factors (Language in Society). Philadelphia: Blackwell Publishers, 2001.

LACY, P. de. The formal expression of markedness. Dissertation on Linguistics. University of Massachusetts Amherst, Massachusetts, 2002. Disponível em: http://www.pauldelacy.net/webpage/docs/delacy-2002-formal%20expression%20of%20markedness.pdf, acesso: 28-09-2015.

LEVELT, C. Unfaithful kids: place of articulation patterns in early child language. Paper presented at the University of Pennsylvania, October 13, 1995.

________; SCHILLER, N.; LEVELT, W. The acquisition of syllable types. Language Acquisition, 8.3, 237-264. 2000.

LUCENA, R. M.; ALVES, F. C. Análise Variacionista da Aquisição do /p/ em Coda Silábica por Aprendizes de Inglês como LE. Revista Intertexto, v. 5, n. 2, 2012. Disponível em: http://www.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/310, acesso: 09-12-14.

MCCARTHY, J. J. (ed) Optimality Theory in Phonology. Blackwell Publishing, 2004.

MOHANAN, P. J. Evidence of transference and Emergence in Interlanguage. 2001. Disponível em: http://roa.rutgers.edu/files/444-0701/444-0701-MONAHAN-0-0.PDF.gz, acesso: 02-07-15.

MOHANAN, T.; MOHANAN, K. P. Towards a Theory of Constraints in OT: Emergence of the not-so-unmarked in Malayalee English. 2003. Disponível em: http://roa.rutgers.edu/files/601-0503/601-0503-MOHANAN-0-0.PDF, acesso: 28-09-2015.

PATER, J.; WERLE, A. Typology and variation in child consonant harmony. In: FÉRY, C.; DUBACH GREEN, A.; VAN DE VIJVER, R. (Eds.). Proceedings of the 5th HIL Phonology Conference (pp. 119-139). Potsdam: University of Potsdam. 2001.

PRINCE, A.; SMOLENSKY, P. Optimality Theory: constraint interaction in generative grammar. 1993. In: McCARTHY, J. Optimality Theory in Phonology. Oxford: Blackwell Publishing, 2004.

SANKOFF, D.; TAGLIAMONTE, S.; SMITH, E. Goldvarb X: a variable rule application for Macintosh and Windows. Department of Linguistics. University of Toronto, 2014.

SCHMITT, B.; ALVES, U. K. The acquisition of /p/ and /k/ word-mid codas of English (L2) by leaners from Southern Brazil (L1): a gestural analysis in stochastic optimality theory. Letrônica, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 765-794, jul./dez., 2014.

SELKIRK, E. The Syllable. In: HULST; SMITH. (eds.). The Structure of Phonological Representations (Part II). Dordrecht Foris. p. 337-383. 1982.

SELINKER, L. Language Transfer. General Linguistics, n.9 (2), p.67-92, 1969.

______. Rediscovering Interlanguage. NY: Longman, 1994.

WEINREICH, U; LABOV, W.; HERZOG, M. I. Fundamentos Empíricos para uma Teoria da Mudança Linguística. Trad. de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, [1968] 2006.

ZIMMER, M. C.; ALVES, U. K. A produção de aspectos fonéticos/fonológicos da L2: instrução explícita e conexionismo. Revista Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 9, n. 2, p. 101-143, 2006.

Published

2016-06-27

How to Cite

GUTIERRES, A. The phonological acquisition of the velar nasal by l2 learners of English: analysis by the Stochastic Optimality Theory. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 2, p. 646–672, 2016. DOI: 10.14393/DL22-v10n2a2016-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/31883. Acesso em: 27 jul. 2024.