Dictionary in the classroom

analysis of textual macro and microstructure

Authors

  • Thiago Leonardo Ribeiro Universidade Estadual de Londrina
  • Vera Maria Ramos Pinto Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-9

Keywords:

School dictionaries, 2012 PNLD, Textual macro and microstructure

Abstract

In this article, we aim to make a contrastive analysis among four of the 19 dictionaries selected by the National Program of Didactic Book, 2012 PNLD: Dictionaries, two of Type 2 and two of Type 3, in order to examine the criteria used by lexicographers in the composition of these dictionaries with respect to macro and microstructure textual. In this study, we also approach the book With Right to the Word: Dictionaries in the Classroom, a publication of the Ministry of Education and Culture that accompanies each collection of school dictionaries that were evaluated and selected by 2012 PNLD, and purposes to present to teachers the worlds of dictionaries as to the general characteristics of these collections, hoping that the use of these materials can be optimized.

Downloads

Author Biographies

  • Thiago Leonardo Ribeiro, Universidade Estadual de Londrina
    Doutorando no Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem - PPGEL / UEL
  • Vera Maria Ramos Pinto, Universidade Estadual do Norte do Paraná
    Professora Doutora na Universidade Estadual do Norte do Paraná

References

AULETE, C. Minidicionário contemporâneo da língua portuguesa. (org. Paulo Geiger) 3ª ed. Rio de Janeiro: Lexicon, 2011.

AULETE, C. Dicionário escolar da língua portuguesa: ilustrado com a turma do Sítio do Pica-Pau Amarelo. (org. Paulo Geiger) 3ª ed. São Paulo: Globo, 2011.

BIDERMAN, M. T. C. Dicionário ilustrado de português. 2 ed. São Paulo: Ática, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Elaboração Egon de Oliveira Rangel. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria da Educação Básica, 2012.

COROA, M. L. Para que serve um dicionário? In: CARVALHO, O. L. de S.; BAGNO, Marcos. (org.) Dicionários escolares: políticas, formas e usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

ESCRIBANO, C. G. La microestructura del diccionario: las informaciones lexicográficas. In: GUERRA, A. M. M. (coord.) Lexicografia española. Barcelona: Editora Ariel, 2003.

FERREIRA, A. B. de H. Aurélio Júnior: dicionário escolar da língua portuguesa. 2ª Ed. Curitiba: Positivo, 2011.

GONÇALVES, S. de C. P.; ZAVAGLIA, C. Uma análise dos dicionários do Tipo 2. In: VII ENGTLEX, 2009, São José do Rio Preto. Resumos Expandidos do VII ENGTLEX, 2009.

KRIEGER, M. da G. O dicionário de Língua como potencial instrumento didático. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (org.) As ciências do léxico: Lexicologia, lexicografia, terminologia, volume III. Campo Grande, Mato Grosso do Sul: Ed. UFMS; São Paulo: Humanitas, 2007.

KRIEGER, M. da G. Dicionário de Língua: um instrumento didático pouco explorado. In: TOLDO, C. S. (org.) Questões de Linguística. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2003.

SANTIAGO, M. S. Análises contrastivas de microestruturas dicionários escolares. I: Pesquisas em discursos pedagógicos. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/1838179/An%C3%A1lises_contrastivas_de_microestruturas_em_dicion%C3%A1rios_escolares. Acesso em: 20 jul. 2018.

WELKER, H. A. Dicionários. Uma pequena introdução à lexicografia. 2.ed. Brasília: Thesaurus, 2004.

ZANATTA, F.; MIRANDA, F. B. A normatividade nos dicionários gerais de Língua Portuguesa. Disponível em: http://dlcv.fflch.usp.br/sites/dlcv.fflch.usp.br/files/04_11.pdf. Acesso em: 20 jul. 2018.

Published

2019-01-19

How to Cite

RIBEIRO, Thiago Leonardo; RAMOS PINTO, Vera Maria. Dictionary in the classroom: analysis of textual macro and microstructure. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4, p. 2129–2164, 2019. DOI: 10.14393/DL36-v12n4a2018-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41573. Acesso em: 12 jul. 2025.