Dictionary in the classroom
analysis of textual macro and microstructure
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-9Keywords:
School dictionaries, 2012 PNLD, Textual macro and microstructureAbstract
In this article, we aim to make a contrastive analysis among four of the 19 dictionaries selected by the National Program of Didactic Book, 2012 PNLD: Dictionaries, two of Type 2 and two of Type 3, in order to examine the criteria used by lexicographers in the composition of these dictionaries with respect to macro and microstructure textual. In this study, we also approach the book With Right to the Word: Dictionaries in the Classroom, a publication of the Ministry of Education and Culture that accompanies each collection of school dictionaries that were evaluated and selected by 2012 PNLD, and purposes to present to teachers the worlds of dictionaries as to the general characteristics of these collections, hoping that the use of these materials can be optimized.
Downloads
References
AULETE, C. Minidicionário contemporâneo da língua portuguesa. (org. Paulo Geiger) 3ª ed. Rio de Janeiro: Lexicon, 2011.
AULETE, C. Dicionário escolar da língua portuguesa: ilustrado com a turma do Sítio do Pica-Pau Amarelo. (org. Paulo Geiger) 3ª ed. São Paulo: Globo, 2011.
BIDERMAN, M. T. C. Dicionário ilustrado de português. 2 ed. São Paulo: Ática, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Elaboração Egon de Oliveira Rangel. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria da Educação Básica, 2012.
COROA, M. L. Para que serve um dicionário? In: CARVALHO, O. L. de S.; BAGNO, Marcos. (org.) Dicionários escolares: políticas, formas e usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
ESCRIBANO, C. G. La microestructura del diccionario: las informaciones lexicográficas. In: GUERRA, A. M. M. (coord.) Lexicografia española. Barcelona: Editora Ariel, 2003.
FERREIRA, A. B. de H. Aurélio Júnior: dicionário escolar da língua portuguesa. 2ª Ed. Curitiba: Positivo, 2011.
GONÇALVES, S. de C. P.; ZAVAGLIA, C. Uma análise dos dicionários do Tipo 2. In: VII ENGTLEX, 2009, São José do Rio Preto. Resumos Expandidos do VII ENGTLEX, 2009.
KRIEGER, M. da G. O dicionário de Língua como potencial instrumento didático. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (org.) As ciências do léxico: Lexicologia, lexicografia, terminologia, volume III. Campo Grande, Mato Grosso do Sul: Ed. UFMS; São Paulo: Humanitas, 2007.
KRIEGER, M. da G. Dicionário de Língua: um instrumento didático pouco explorado. In: TOLDO, C. S. (org.) Questões de Linguística. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2003.
SANTIAGO, M. S. Análises contrastivas de microestruturas dicionários escolares. I: Pesquisas em discursos pedagógicos. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/1838179/An%C3%A1lises_contrastivas_de_microestruturas_em_dicion%C3%A1rios_escolares. Acesso em: 20 jul. 2018.
WELKER, H. A. Dicionários. Uma pequena introdução à lexicografia. 2.ed. Brasília: Thesaurus, 2004.
ZANATTA, F.; MIRANDA, F. B. A normatividade nos dicionários gerais de Língua Portuguesa. Disponível em: http://dlcv.fflch.usp.br/sites/dlcv.fflch.usp.br/files/04_11.pdf. Acesso em: 20 jul. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.