The educational phenomenon between ideology and utopia

Paul Ricoeur's thought: foundations for an emancipatory education

Autores/as

  • Manuel Tavares Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p739a773

Palabras clave:

Ricoeur, Ideologia, Utopia, Educação, Emancipação, Representações metafóricas

Resumen

Abstract: Paul Ricoeur's thoughts have not yet been discussed in Brazil, except in purely academic circles. The present article has a prime objective of opening up for debate the useful fundamental aspects of Paul Ricoeur's thoughts - the issues related to ideology and utopia, its differences and its analogies -, and to demonstrate that such themes, in the way that they typify social and cultural imagination of a specific population, they can provide important basis for new analysis, thoughts and guidelines of the educational system and of education. This is always configured through symbolic representations of ideological or utopian nature, survives in the conflict, which is not always pacific, between one and the other pending, sometimes, towards, a somewhat restrictive, ideology and other times towards utopia, a transgressor within the existing order. Formation towards true citizenship and towards emancipation demands an assumption of new presupposed theories, whether within a sociological and axiological level or within an epistemological level, presupposed that, unable to disconnect from the ideological contexts, assuming new outlooks which can reconstruct universes of innovative meanings within the educational context.

Keywords: Ricoeur; Ideology; Utopia; Education; Emancipation; Metaphoric representation.

 

O fenômeno educativo entre ideologia e utopia. O pensamento de Paul Ricoeur: Base para uma educação emancipatória

Resumo: O pensamento de Paul Ricoeur não é, ainda, muito discutido no Brasil, salvo em meios estritamente acadêmicos. O presente artigo tem por finalidade pôr à discussão um dos aspectos fundamentais do profícuo pensamento de Paul Ricoeur - as questões relacionadas com a ideologia e utopia, suas diferenças e analogias -, e demonstrar que tais temáticas, na medida em que tipificam a imaginação social e cultural de um determinado povo, podem constituir bases importantes para novas análises, reflexões e linhas de orientação do sistema educativo e da educação. Esta é, sempre, configurada por representações simbólicas de natureza ideológica ou utópica, sobrevive no conflito, nem sempre pacífico, entre uma e outra pendendo, umas vezes para a ideologia, algo aprisionadora, outras para a utopia, transgressora da ordem existente. A formação para uma cidadania plena e para a emancipação exige a assunção de novos pressupostos teóricos, quer a nível sociológico e axiológico quer a nível epistemológico, pressupostos que, não podendo desligar-se de contextos ideológicos, supõem, todavia, novos olhares que possam reconstruir universos de sentido inovadores no âmbito educativo.

Palavras-chave: Ricoeur; Ideologia; Utopia; Educação; Emancipação; Representações metafóricas.

 

El fenómeno educativo entre ideología y utopía. El pensamiento de Paul Ricoeur: Bases para una educación emancipadora

Resumén: El pensamiento de Paul Ricoeur no es aún muy discutido en Brasil,excepto en la academia. En este artículo se pretende discutir los aspectos fundamentales del pensamiento fecundo de Paul Ricoeur - las cuestiones relacionadas con la ideología y utopía, sus diferencias y similitudes - y demostrar que estos problemas, en la medida en que tipifican la imaginación social y cultural de um pueblo en particular pueden ser importantes bases para un posterior análisis, reflexiones y orientaciones del sistema educativo y de la educación. La educación es siempre configurada por representaciones simbólicas de naturaleza ideológica o utópica, sobrevive en el conflicto, no siempre pacífico, entre una y otra. Unas veces la tendencia es para una educación ideológica, algo encarcelada, otras hacia la utopía, transgresiva del orden existente. La formación hacia la plena ciudadanía y emancipación requiere la asunción de nuevos supuestos teóricos, tanto al nivel sociológico y axiológico cuanto al nivel epistemológico, supuestos que no pueden separarse de los contextos ideológicos, pero que suponen, sin embargo, nuevas miradas que puedan reconstruir universos de sentido inovadores en el campo educativo.

Palabras clave: Ricoeur; Ideología; Utopía; Educación; Emancipación; Representaciones metafóricas.

 

Data de registro: 01/07/2015

Data de aceite: 30/03/2016

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Manuel Tavares, Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Doutor em Filosofia pela Universidade de Sevilha (Spain), Universidade de Coimbra, PT e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Nove de Julho (UNINOVE).

Citas

Ainsa, F. (1997). La reconstruction de la utopie. Paris : Arcanteres.

Cragnolini, M. B. (1992). El concepto de razón práctica de Ricoeur: entre el proyecto de libertad y las tradiciones. Escritos de Filosofía, 21 – 22. Buenos Aires.

Jonas, H. (1997). Le principe responsabilité. Paris : Éditions du CERF.

Martinez, T. C. Remedios, A. C. (Eds) (1991). Paul Ricoeur: Los caminos de la interpretación. Barcelona: Anthropos.

Ricoeur, P. ( 1991). Lectures 1. Autour du politique. Paris : Éditions du Seuil. (L1)

Ricoeur, P. (1976). L’hermenéutique de la sécularization. Foi, idéologie et utopie. Archivio di Filosofia, 2. 49 – 68.

Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva. Madrid: Ediciones Europa. (MV)

Ricoeur, P. (1984). Temps et récit 2. La configuration dans le récit de fiction. Paris : Éditions du Seuil.

Ricoeur, P. (1985). Temps et récit 3 Le temps raconté. Paris : Éditions du Seuil.

Ricoeur, P. (1986). Du texte à l’action. Essais d’herméneutique II. Paris : Éditions du Seuil. (TA)

Ricoeur, P. (1990). Historia y verdad. Madrid: Ediciones Encuentro. (HV)

Ricoeur, P. (1992). Lectures 2. La contrée des philosophes. Paris : Éditions du Seuil. (L2)

Ricoeur, P. (1993). Amor y justícia. Madrid: Caparrós Editores. (AJ)

Ricoeur, P. (1994). Lectures 3. Aux frontières de la philosophie. Paris : Éditions du Seuil. (L3)

Ricoeur, P. (1989) Ideología y utopía. Barcelona: Gedisa. (IU)

Ricoeur, P. (1985) Lectures on Ideology and Utopia, ed., trad. George H. Taylor. New York: Columbia University Press.

Santos, B. S. (2000). Crítica da razão indolente. Contra o desperdício da experiência. Porto: Afrontamento.

Publicado

2016-11-09

Cómo citar

TAVARES, M. The educational phenomenon between ideology and utopia: Paul Ricoeur’s thought: foundations for an emancipatory education. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 30, n. 60, p. 739–773, 2016. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p739a773. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30742. Acesso em: 22 jul. 2024.