Do paradigma disciplinar ao paradigma interdisciplinar
uma questão para a universidade
DOI:
https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v15n29a2001-716Palavras-chave:
Educação, Filosofia, UniversidadeResumo
Abstract: This paper analyses the change of the paradigm in the social epistemological and pedagogic field concerning the modern model of disciplines, for which a great contribution has been made by the University and specially by the Human and Social Sciences. From the historical perspective, indicators have been drawn of the urgency to crate a pos-modern interdisciplinary paradigm, since it reveled the anachronism in Education and the University, in the face of current social and cultural configurations on spite of prevailing neoliberalism tendencies.
Resumo: Este trabalho analisa a mudança paradigmática no âmbito social, epistemológico e pedagógico, relativamente ao modelo moderno de disciplinarização, para o qual contribuíram a universidade e as Ciências Humanas e Sociais. A partir de uma perspectiva histórica desde processo, delineamos indicadores da emergência de um paradigma interdisciplinar pós-moderno, que tem revelado o anacronismo da educação e da universidade frente as atuais conformações socioculturais, a despeito da vertente dominante do neoliberalismo.
Palavras-chave: Educação; Filosofia; Universidade.
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