"Preferably Quilombola": At the crossroads of territory, teaching, and Education Policy for Quilombola Communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n1a2025-76515

Keywords:

Quilombo Territory, Quilombo School, Territorialized Teaching

Abstract

This article aims to reflect on the shifts caused by the implementation of an educational policy focused on Quilombola Education (EEQ), which, in its political framework, opposes the current school model by demanding the coexistence of other logics, other rationalities, and how this policy is based on the field of teaching. The "preferably quilombola" prerogative, established in the context of the EEQ policy in Minas Gerais, brings to the scene tensions and conflicts that focus on the confiscation of an identity and the insurgent process of its resignification. Being quilombola, being a teacher, a quilombola teacher, more than disputing a functional space in the school institution, speaks of the existence of an identity in the political field, an existence in dispute. It is a dispute that marks the process of recognition of quilombola communities, their territories, and territorialities.

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Author Biographies

Andréia Martins da Cunha , Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação, Conhecimento e Inclusão Social pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais - FAE/UFMG. Prefeitura de Belo Horizonte - PBH, Belo Horizonte - MG Brasil.

Shirley Aparecida de Miranda , Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação, Conhecimento e Inclusão Social, pela Universidade Federal de Minas Gerais; Professora da Faculdade de Educação da UFMG.

Débora Rodrigues Azevedo, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Mestre em Educação, Conhecimento e Inclusão Social, pela Universidade Federal de Minas Gerais – FAE/UFMG. Doutoranda na Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, Minas Gerais – MG Brasil.

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Published

2024-12-31

How to Cite

CUNHA , A. M. da; MIRANDA , S. A. de; AZEVEDO, D. R. "Preferably Quilombola": At the crossroads of territory, teaching, and Education Policy for Quilombola Communities. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v14n1a2025-76515. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/76515. Acesso em: 8 jan. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: "POLÍTICAS PÚBLICAS PARA EDUCAÇÃO INDÍGENA E QUILOMBOLA: DIÁLOGOS, PRÁTICAS EDUCATIVAS, CONTEXTOS MULTICULTURAIS E PLURALIDADES EPISTEMOLÓGICAS"