The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294

Keywords:

External assessment, Internationalization of education, Standardization of evaluation

Abstract

This article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference.

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Author Biographies

Fabiano Antonio dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutor em Educação. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul (MS), Brasil.

Isaura Monica Souza Zanardini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Brasil

Doutora em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná (PR), Brasil.

João Batista Zanardini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Brasil

Doutor em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná (PR), Brasil.

Hellen Jaqueline Marques, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutora em Educação Escolar. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul (MS), Brasil.

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Published

2024-04-29

How to Cite

SANTOS, F. A. dos; ZANARDINI, I. M. S.; ZANARDINI, J. B.; MARQUES, H. J. The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73294. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: TENDÊNCIAS GLOBAIS E DESAFIOS NACIONAIS”