The internationalization of education and the construction of world-class evaluation systems for Latin America
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-73294Keywords:
External assessment, Internationalization of education, Standardization of evaluationAbstract
This article discusses the recommendation that international organizations have made for the adoption of world-class evaluation systems in Latin American countries. The aim is to reflect on the process of internationalization of Latin American evaluation systems, which are transformed into world-class systems. The research was based on an analysis of 34 documents dealing with evaluation in Latin America between 1990 and 2019. The results indicate that the model adopted is one that favors results-based assessment, which holds teachers accountable, monitors and leads to accountability, enables comparison between education systems and encourages the establishment of global standards of reference.
Downloads
Metrics
References
AKKARI, A. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.
BANCO MUNDIAL. Education Sector Strategy Update (ESSU): Achieving Education For All, Broadening our Perspective, Maximizing our Effectiveness (final draft), 2006.
BONAMINO, A.; SOUSA, S.Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/47883 . Acesso em 23 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006
BID. Do físico à física: infraestrutura escolar e resultados educacionais na América Latina. 2011. Disponível em: https://www.iadb.org/pt/noticias/artigos/2011-10-18/infraestrutura-escolar-e-reducacionais-america-latina%2C9615.html . Acesso em: 03 fev. 2024.
DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação, Sociedade & Culturas, n.16, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bJbBCJS5DvngSvwz9hngDXK/ . Acesso em: 30 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200007
DALE, R. Specifying globalization effects on national policy: a focus on the mechanisms. Journal of Education Policy, v.14, n.1, 2007. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/026809399286468 . Acesso em: 03 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/026809399286468
GREK, S. Governing by numbers: the PISA ‘effect’ in Europe. Journal of Education Policy, v. 24, n. 1, 2009. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02680930802412669 . Acesso em: 03 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/02680930802412669
LIBÂNEO, J. C. Finalidades educativas escolares em disputa, currículo e didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ECHALAR A. D. L. F.; SUANNO, M. V. R.; ROSA, S. V. L. (orgs.). Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. VII Edipe. Goiânia: Editora da UFG, 2019.
MATTEI, L. Trajetória e atualidade da desigualdade na América Latina. REBELA, v.7, n.2. pgs 242/261. mai./ago. 2017. Disponível em: file:///D:/Downloads/2570-Texto%20do%20artigo-8459-1-10-20180417.pdf . Acesso em: 03 fev. 2024.
MARTENS, K. How to become an influential actor – The ‘comparative turn’ in OECD education policy. In. MARTENS, A. R.; LUTZ, K. Transformations of the state and global governance, London: Routledge, 2007.
MARTINS, A. M. A descentralização como eixo das reformas do ensino: uma discussão da literatura. Educação & Sociedade, vol. 22, n.77, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8F8y3w5t3mxv5jVpGXj5SLF/ . Acesso em 05 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000400003
MELLO, G. N. Educação escolar brasileira: o que trouxemos do século XX? Porto Alegre: Artmed, 2004.
OCDE. Conocimientos y aptitudes para la vida: primeros resultados del Programa Internacional de Evaluación de estudiantes (PISA) 2000 de la OCDE. Ciudad de Mexico, Mexico: Santillana, 2002.
UNESCO. Antecedentes y Criterios para la Elaboración de Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. Santiago: Unesco/Orealc, 2013.
UNESCO. Balance de los 20 años del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Santiago: Unesco/Orealc, 2001.
UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação, resumo, 2023: a tecnologia na educação: uma ferramenta a serviço de quem?, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147 . Acesso em: 02 fev. 2024.
UNESCO. Declaração de Incheon e Marco de ação da educação: rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. Brasília, 2016.
UNESCO. Educação de qualidade para todos: um assunto de direitos humanos. 2. ed. Brasília: UNESCO/OREALC, 2008.
UNESCO. Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Oficina Regional de Educación para
América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, septiembre de 2013. Disponível em: https://www.normasabnt.org/ . Acesso em: 03 jan. 2024.
SANTOS, F. A. Políticas Educacionais para o século XXI: estratégias para a formação de consenso ativo. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 38, n. 3, p. 613–631, 2013. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/20824 . Acesso em: 15 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v38i3.20824
SANTOS, F. A. dos; PETOUR, M. T. F. Internacionalização dos sistemas de avaliação: evidências de Brasil e Chile. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp.3, p. 1829–1846, 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766 . Acesso em: 30 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.3.12766
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.