Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-72282

Keywords:

Higher education, Internationalization of education, Student mobility, Higher Education Census, Sinaes

Abstract

The study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Vieira de Sousa, Universidade de Brasília

Doutor em Sociologia. Universidade de Brasília (professor titular). Brasília, DF, Brasil.

Edson Machado de Sousa Filho, Universidade de Brasília - Brasil

Bacharel em Administração de Empresas. Universidade de Brasília (mestrando em Educação). Brasília, DF, Brasil.

References

BEELEN, J.; JONES, E. (ed.). Redefining internationalization at home. In: CURAI, L. et al. (ed.). The European higher education area: between critical reflections and future policies. Dordrecht: Springer, 2015. p. 67-80. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_5.

BERTOLIN, J. C. G.; MARCON, T. O (des)entendimento de qualidade na educação superior brasileira. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas/Sorocaba, v. 20, n. 1, p. 105-122, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.590/S1414-40772015000100008.

BRASIL. Lei no 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação Institucional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 72, seção 1, p. 3-4, 15 abr. 2004.

BRASIL. Decreto no 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, 18 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa no 494, de 8 de julho de 2021. Estabelece o regulamento do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes – Enade, edição 2021, e prorroga a avaliação dos cursos vinculados às áreas de avaliação referentes aos anos II e III do ciclo avaliativo previsto pelo art. 40 da Portaria MEC no 840, de 24 de agosto de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, edição 128, p. 115, 9 jul. 2021.

CUNHA, L. A. O desenvolvimento meandroso da educação brasileira entre o Estado e o mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 809-829, out. 2007.

DALLA CORTE, M. G.; MOROSINI, M. C.; FELICETTI, V. L. Internacionalização da educação superior na perspectiva Sul-Sul: movimentos e contextos emergentes em tempos pandêmicos. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 8, p. 1-27, fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663797.

FELTRIN, R. B.; SANTOS, D. F.; VELHO, L. M. L. S. O papel do Ciência Sem Fronteiras na inclusão social: análise interseccional do perfil dos beneficiários do programa na Unicamp. Avaliação: Revista de Avaliação da Educação Superior, Campinas/Sorocaba, v. 26, n. 1, p. 288-314, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000100016.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior 2016: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2017a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/ documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 5 nov. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior 2021: divulgação de resultados. Brasília, DF: Inep, 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 8 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior 2021: microdados. Brasília, DF: Inep, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 8 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior 2022: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2023a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/censo-da-educacao-superior-2022-notas-estatisticas. Acesso em: 5 nov. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância. Brasília, DF: Diretoria de Avaliação da Educação Superior/Inep, 2017b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Instrumento de avaliação institucional externa presencial e a distância. Brasília, DF: Diretoria de Avaliação da Educação Superior/Inep, 2017c. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_recredenciamento.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Relatório síntese de área (pedagogia). Brasília, DF: Inep, 2022c.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística da educação superior 2016. Brasília, DF: Inep, 2017d. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 7 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística do Enade 2016. Brasília, DF: Inep, 2017e. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/enade. Acesso em: 8 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística do Enade 2021. Brasília, DF: Inep, 2022d. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/enade. Acesso em: 8 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística da educação superior 2022. Brasília, DF: Inep, 2023b. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 11 out. 2023.

KNIGHT, J. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. São Leopoldo: Oikos, 2020.

MARTINS, C. B. Reconfiguração do ensino superior em tempos de globalização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-17, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.241544.

MOROSINI, M. Como internacionalizar a universidade: concepções e estratégias. In: MOROSINI, M. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019. p. 11-27.

MOROSINI, M.; DALLA CORTE, M. G. Internacionalização da educação superior. In: MOROSINI, M. (org.). Enciclopédia brasileira de educação superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. v. 1, p. 35-170. (Série Ries/Pronex, 11).

REAL, G. C. M. Cross-border education em Mato Grosso do Sul: efeitos da internacionalização em faixas de fronteira. In: SILVA, F. C. T.; CARVALHO, C. H. (org.). Escrita da pesquisa em educação no Centro-Oeste. Campo Grande: Oeste, 2018. p. 167-186.

SAMPAIO, H. M. S. Educação superior na América Latina e os desafios do século XXI. In: SCHWARTZMAN, S. A educação superior na América Latina e os desafios do século XXI. Campinas: Unicamp, 2014. p. 140-192.

VAN DAMME, D. Quality issues in the internationalization of higher education. Higher Education, n. 41, p. 415-441, 2001.

Published

2024-04-29

How to Cite

SOUSA, J. V. de; SOUSA FILHO, E. M. de. Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-72282. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: TENDÊNCIAS GLOBAIS E DESAFIOS NACIONAIS”