The insertion and comprehensive human formation in professional and Technological Education of blind students from the Araguaia region in Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-71846

Keywords:

Professional and Technological Education, Blind student, Inclusion

Abstract

This article deals with the integral education of blind students in professional and Technological Education, at an institution located in Araguaia region, state of Pará. It aimed to analyze the laws that support blind students and their experiences at the institution. Considering the integral formation of blind students, the article discusses the principles of integral human formation of Gramsci, Marx and Freire. The research used the qualitative method, through interviews with two blind students, which corresponds to 100% of the institution's blind students. The results show that, despite some progress, there are still difficulties in adapting materials, accessibility and teacher training. The need for comprehensive human education is highlighted, promoting the full inclusion of blind students in the world of work and society, requiring improvements in the implementation of public policies.

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Author Biographies

Carla Santos Ramos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (Brasil)

Mestranda do Programa Nacional de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT – IFTO/Campus Palmas. Técnica-Administrativa em educação do IFPA – Campus Conceição do Araguaia, Pará, Brasil.

Rivadavia Porto Cavalcante, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (Brasil)

Doutor em Linguística e Práticas sociais pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Docente e pesquisador atuante no Programa nacional de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT, IFTO –Campus Palmas, Tocantins, Brasil.

Marcelo Rythowem, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (Brasil)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás-UFG. Docente e  pesquisador  atuante no Programa nacional de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT, IFTO – Campus Palmas, Tocantins, Brasil.

Mary Lucia Gomes Silveira de Senna, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (Brasil)

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo-USP. Docente e pesquisadora atuante no Programa nacional de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT, IFTO – Campus Palmas, Tocantins, Brasil.

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Published

2024-09-12

How to Cite

RAMOS, C. S.; CAVALCANTE, R. P.; RYTHOWEM, M.; SENNA, M. L. G. S. de. The insertion and comprehensive human formation in professional and Technological Education of blind students from the Araguaia region in Pará. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-71846. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71846. Acesso em: 30 sep. 2024.

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