The insertion and comprehensive human formation in professional and Technological Education of blind students from the Araguaia region in Pará
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-71846Keywords:
Professional and Technological Education, Blind student, InclusionAbstract
This article deals with the integral education of blind students in professional and Technological Education, at an institution located in Araguaia region, state of Pará. It aimed to analyze the laws that support blind students and their experiences at the institution. Considering the integral formation of blind students, the article discusses the principles of integral human formation of Gramsci, Marx and Freire. The research used the qualitative method, through interviews with two blind students, which corresponds to 100% of the institution's blind students. The results show that, despite some progress, there are still difficulties in adapting materials, accessibility and teacher training. The need for comprehensive human education is highlighted, promoting the full inclusion of blind students in the world of work and society, requiring improvements in the implementation of public policies.
Downloads
Metrics
References
AMIRALIAN, M. L. T. M. A construção do eu de crianças cegas congênitas. Natureza Humana, v. 9, n. 1, p. 129-153, 2007.
AMORIM, C. C.; ANTUNES, K. C. V.; SANTIAGO, M. C. Da educação básica ao ensino superior: desafios à construção do processo de inclusão em educação. Acessibilidade e Inclusão no Ensino Superior, v. 1 n. 1, 1 – 17, 2021.
BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. Hucitec, 2006.
BERNARDES, J. F.; SANTOS, E. G. dos; LUCENA, L. S. de. Inclusão de alunos com deficiência visual: um estudo de caso da experiência de professores e alunos de Manaus no período de 2020/2021. Revista Proficiências, 2022. v.5, n.1, p. 1- 29.
BILL, L. B. Educação das pessoas com deficiência Visual – uma forma de enxergar. 1. ed.Curitiba: Appris Editora, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 jun. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jul. 2023.
BRASIL. Lei n° 13.146, 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 20 jul. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2021. Brasília: Inep, 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2022. Brasília: Inep, 2023.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G. et al. (Orgs.). Ensino médio integrado: Ensino médio integrado concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105.
CRUZ, T. S.; VIEIRA, J. P. A. A Educação na Amazônia Legal: Diagnóstico e Pontos Críticos. FGV, 2021. Disponível em: https://amazonia2030.org.br/educacao-na-amazonia-legal/. Acesso em: 10 jul. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Papel da Educação na Humanização. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 7, p. 9-17, jan./jun. 1997.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere - volume 2: os intelectuais, princípio educativo, jornalismo. 6. ed. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2011.
IFPA- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. Projeto Pedagógico Institucional, PPI 2017. Belém, 2017. Disponível em: http://proen.ifpa.edu.br/documentos-1/departamento-de-ensino-superior/3-politicas-e-normativas-institucionais/ppi-pdi-e-regulamento-didatico-pedagogico-do-ensino/1846-projeto-pedagogico-institucional-ppi-ifpa-2017. Acesso em: 03 ago. 2023.
IFPA- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. Resolução n° 064/2018-Consup de 22 de março de 2018. Propõe as diretrizes, princípios, composição e atribuições do núcleo de atendimento às pessoas com necessidades educacionais específicas do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará — IFPA. Belém, 2018. Disponível em: https://proen.ifpa.edu.br/documentos-1/13-resolucoes-do-consup/resolucao-do-consup/2018-2/1889-resolucao-n-064-2018-consup-ifpa-propoe-as-diretrizes-principios-composicao-e-atribuicoes-do-nucleo-de-atendimento-as-pessoas-com-necessidades-educacionais-especificas-do-ifpa/file. Acesso em: 03 ago. 2023.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIMA, E. C. Saberes e fazeres Pedagógicos na Deficiência Visual. 1. ed. São Paulo: Editora Senac, 2021.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política: livro I. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. Estudos Avançados, v. 12, n. 34, p. 7-46, 1998.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed.São Paulo: Boitempo, 2008. Disponível em: http://piape.prograd.ufsc.br/files/2020/07/Istv%C3%A1n-M%C3%A9sz%C3%A1ros-A-educa%C3%A7%C3%A3o-para-al%C3%A9m-do-capital.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.
NUNES, S.; LOMÔNACO, J. F. B. O Aluno Cego: Preconceitos e Potencialidades. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 55-64, jan./Jun. 2010.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. In: Seminário Sobre Ensino Médio, 2008. Anais [...]. Belém: SEDUC/PA, 2008. p. 1-30. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.
SAMPAIO, A. C. C. de A.; BATISTA, A. de F.; NASCIMENTO, É. de L. A inclusão escolar para alunos com deficiência visual. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/67730. Acesso em: 15/04/2024 22:30
SAVIANI, D. Em defesa do projeto de formação humana integral para a classe trabalhadora. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S.l.], v. 1, n. 22, p. E13666, mar. 2022. ISSN 2447-1801.
VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas – Tomo V: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.