Democratic management as a political project and the municipal education system
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-71033Keywords:
Education democratic management, Municipal education system, Socialization of political participation, Participation spacesAbstract
The article aims to analyze the institutional conditions of participation established by the municipal education systems in the interface with the idea of political participation socialization. This documental study focused on the legislation of cities in Santa Catarina with their own education systems. The results show the prevailing understanding of participation as presence and autonomy as organizational freedom. From a set of minimal conditions hindering political participation in socialization, we conclude that the delimitation of education democratic management as a political project in the researched education systems is simultaneously a challenge and a reason to fight for democratization.
Downloads
Metrics
References
ADRIÃO, T.; CAMARGO, R. B. de. A gestão democrática na Constituição Federal de 1988. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. (org.). Gestão, financiamento e direito à educação: análise da Constituição Federal e da LDB. 3. ed. rev. ampl. São Paulo: Xamã, 2007. p. 63-71.
BEHRING, E. R. Brasil em contra-reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. São Paulo, Cortez, 2008.
BORDENAVE, J. E. D. O que é participação. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BORDIGNON, G.; GRACINDO, R. V. Gestão da educação: o município e a escola. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. A. da S. Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 147-176.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n. 8.035/2010. Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=831421&filename=Tramitacao-PL%208035/2010. Acesso em: 1 out. 2023.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, Edição Extra, nº 120-A, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1-8.
BRASIL. Lei n. 14.644, de 2 de agosto de 2023. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para prever a instituição de Conselhos Escolares e de Fóruns dos Conselhos Escolares. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, Edição n. 147, 3 ago. 2023. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Seção 1, p. 27833-27841.
CARTA DE GOIÂNIA. IV Conferência Brasileira de Educação. Educação & Sociedade, Campinas, n. 25, p. 5-10, dez. 1986.
COUTINHO, C. N. A democracia como valor universal. 1979. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/coutinho/1979/mes/democracia.htm#r7. Acesso em: 7 jan. 2017.
COUTINHO, C. N. A democracia na batalha das ideias e nas lutas políticas do
Brasil de hoje. In: FÁVERO, O.; SEMERARO, G. (org.). Democracia e construção do público no pensamento educacional brasileiro. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 11-39.
COUTINHO, C. N. Contra a corrente: ensaios sobre democracia e socialismo. São Paulo: Cortez, 2000.
COUTINHO, C. N. Marxismo e política: a dualidade de poderes e outros ensaios. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
CUNHA, L. A. A educação na nova Constituição. Brasília, DF: Correio Brasiliense/UnB, n. 8602, p. 3, 25 ago. 1986.
FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
PARO, V H. O princípio da gestão democrática no contexto da LDB. In: OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. (org.). Gestão, financiamento e direito à educação: análise da Constituição Federal e da LDB. 3. ed. rev. ampl. São Paulo: Xamã, 2007. p. 73-81.
PAULO NETTO, J. Democracia e transição socialista: escritos de teoria e política. Belo Horizonte: Oficina de Livros, 1990.
MENDONÇA, E. F. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira. Campinas: LaPPlanE/FE/Unicamp, 2000.
NARDI, E. L. Gestão democrática no contexto dos 20 anos da LDBEN: entre bandeiras, tensionamentos e possibilidades. In: BATISTA, N. C.; FLORES, M. L. R. (org.). Formação de gestores escolares para a educação básica: avanços, retrocessos e desafios frente aos 20 anos de normatização da gestão democrática na LDBEN. Porto Alegre: Evangraf, 2016. p. 19-44.
NEVES, L. M. W. As massas trabalhadoras começam a participar do banquete, mas o cardápio é escolhido à sua revelia, ou democracia e educação escolar nos anos iniciais do século XXI. In: FÁVERO, O.; SEMERARO, G. (org.). Democracia e construção do público no pensamento educacional brasileiro. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 163-174.
NEVES, L. M. W. N. Brasil Século XXI: propostas educacionais em disputa. In: LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas: Autores associados, 2007. p. 205-222.
PONCE, A. Educação e luta de classes. Tradução José Severo de Camargo Pereira. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SAVIANI, D. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.
SHIROMA, E.; MORAES, M. C. M. de; EVANGELISTA, O. Política educacional. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2007.
TAVARES, M. das G. M. Educação brasileira e negociação política: o processo constituinte de 1987 e a gestão democrática. Maceió: EdUFAL, 2003.
WOOD, E. M. O que é anticapitalismo? Crítica Marxista, p. 37-49, jun. 2006.
WOOD, E. M. Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. Tradução Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2010.
XAVIER, L. N. Manifestos, cartas, educação e democracia. In: MAGALDI, A. M.; GONDRA, J. G (org.). A reorganização do campo educacional no Brasil: manifestações, manifestos e manifestantes. Rio de Janeiro: 7Letras, 2003. p. 9-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.