For a continuing education project in educational policy/management with a historical-critical premise
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-71030Keywords:
Democratic education, Municipal education, Educational policy and management, PRISME, Education systemAbstract
The article addresses the topic of continuing education in educational policy/management, as a result of research into the continuing education in educational policy/management developed in the Program for the Institutionalization and Management of Municipal Teaching Systems/Municipal Education (PRISME), starting in 2022, as an extension action of the Federal University of Tocantins, with 117 municipalities in Tocantins. It problematizes training in PRISME, with the aim of understanding the theoretical-epistemological assumption that gives rise to the elaboration of the theoretical-practical forms of the Program and the theoretical-epistemological coherence in its documents and the level of consistency of its actions. It is based on dialectical historical materialism, with theoretical and documentary sources. The results show that the training movement in question, which brings together continuing training, training follow-up, monitoring and evaluation, has a theoretical-epistemological scope and political action in the fight for social quality education, based on the historical-critical assumption. There is an organic training movement and vast array of technical, technological and scientific productions specific to and for the training movement, which have theoretical-epistemological coherence in their documents and a significant level of consistency in their actions. It is a fertile field for the debate on the autonomy of municipalities in the field of education because, without losing sight of the structural and conjunctural challenges, it tackles the epistemological and political discussion of municipal educational contexts in order to counter the hegemonic way of thinking about education and its policy/management. With a counter-hegemonic character, its horizon is substantive, omnilateral education.
Downloads
Metrics
References
ADRIÃO, T. M. de F. Dimensões da privatização da Educação Básica no Brasil: um diálogo com a produção acadêmica a partir de 1990. Brasília, ANPAE, 2022. Disponível em: https://www.anpae.org.br/. Acesso em: 27 ago. 2023.
BRITO, K. C. F.; SOUSA, A. R. de; CARVALHO, R. F. de. Avaliação, monitoramento e acompanhamento do processo formativo na RCT: aspectos teórico-práticos e operacionais. Revista Brasileira de Educação do Campo, p. 1-20, 2021. Disponível em: http://www.uft.edu.br. Acesso em: 23 abr. 2022.
CURY, C. R. J.; LAGARES, R.; GONÇALVES, I. B. P.. Autonomia federativa, sistemas municipais de ensino/educação: impactos para a educação no Tocantins. RBEC Tocantinópolis/Brasil, v. 6, e13425. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/. Acesso em: 27 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13425, 2021.
FREITAS, H. C. L. de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de Formação. Revista Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 23, n. 80, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/. Acesso em: 27 ago. 2023.
LAGARES, R.. Organização da Educação Municipal no Tocantins: entre conservação de redes e processo efetivo de institucionalização de sistemas (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/6/o/T ese%20RosileneLagares.pdf/. Acesso em: 10 ago 2023.
LOMBARDI, J. C.; MAGALHÃES, L. D. R.; SANTOS, W. S. (org.). Gramsci no limiar do século XXI. Campinas, SP: Librum Editora, 2013.
MARIANO, A. S.; LOMBARDI, J. C. O trabalho na práxis formativa da Escola Nacional Florestan Fernandes: uma escola construída pela e para a classe trabalhadora. Trabalho Necessário. 80, v.17, nº 34, set-dez (2019). Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/38136/21798. Acesso em: 12 jul. 2023.
Programa de Institucionalização e Gestão dos Sistemas Municipais de Ensino/Educação Municipal (PRISME). Relatório Final de Atividades. Palmas, TO, 2023. Documento não publicado.
Programa de Institucionalização e Gestão dos Sistemas Municipais de Ensino/Educação Municipal (PRISME). Projeto Pedagógico: formação, acompanhamento, monitoramento e avaliação. Palmas, TO, 2022. Documento não publicado.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 41. Ed Campinas, Autores Associados, 2012.
SILVA, K. A. C. P. C. da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítica emancipadora. Perspectiva. Revista do Centro de Ciências da Educação. Volume 36, n. 1 – p. 330-350, jan./mar. 2018 – Florianópolis. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/. Acesso em: 14 ago. 2023.
WEBER, S. Profissionalização docente e políticas públicas no Brasil. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 24, n. 85, p. 1125-1154, dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/. Acesso em: 27 ago. 2023.
Entrevistado. A. C. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. D. A. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. G. G. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. G. Q. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. L. L. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. M. A. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. M. R. Palmas, TO. 2023.
Entrevistado. M. R. Palmas, TO. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.