The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974

Keywords:

Educational Policy, Main Project, Curricular Reforms

Abstract

This article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market.

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Author Biographies

Bruno Nicolau Cerine da Cruz, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Mestre em Educação. Universidade Estadual de Maringá (Doutorando em Educação), Maringá, Paraná, Brasil.

Jorge Henrique de Lima Monteiro, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Mestre em Educação. Universidade Estadual de Maringá (Doutorando em Educação), Maringá, Paraná, Brasil.

Telma Adriana Pacifico Martineli, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutora em Educação. Universidade Estadual de Maringá (Docente no Departamento de Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação), Maringá, Paraná, Brasil.

References

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Published

2024-04-29

How to Cite

CRUZ, B. N. C. da; MONTEIRO, J. H. de L.; MARTINELI, T. A. P. The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: TENDÊNCIAS GLOBAIS E DESAFIOS NACIONAIS”