The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974Keywords:
Educational Policy, Main Project, Curricular ReformsAbstract
This article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market.
Downloads
Metrics
References
ARGENTINA. Ley nº 26.206. Ley de Educación Nacional. 2006. Disponível em: http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2013/03/ley_de_educ_nac1.pdf. Acesso em 20/09/2023.
BORGES, K. P. Eu vejo o futuro repetir o passado: BNCC, neoliberalismo e o retorno aos anos 1990. Revista Pedagógica, v. 22, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/5676. Acesso em: 02 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5676.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018. 472p.
CERINE DA CRUZ, B. Políticas educacionais e curriculares no Brasil, Chile e Uruguai: especificidades da Educação Física e do Esporte na Educação Básica. 2021. 260f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2021.
CHILE. Ministerio de Educación. Bases Curriculares: Primero a Sexto Básico. Santiago: Ministerio de Educación, 2018.
CUNHA, M. V. John Dewey e o pensamento educacional brasileiro: a centralidade da noção de movimento. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 17, p. 86-99, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Qs9zJvMJD6JPfHXzrBNCBgn/?lang=pt. Acesso em: 02 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000200007
DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação e Sociedade, v. 25, n. 87, p. 423-460, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bJbBCJS5DvngSvwz9hngDXK/?format=html&lang=pt. Acesso em: 02 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200007.
FREITAS, L. C. de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GALIANI, C. Educação e Democracia em John Dewey. Maringá: EDUEM, 2009.
HYPOLITO, Á. M.; VIEIRA, J. S; PIZZI, L. C. V. Reestruturação curricular e auto intensificação do trabalho docente. Currículo sem fronteiras, v. 9, n. 2, p.100-112, jul/dez. 2009. Disponível em: https://biblat.unam.mx/pt/revista/curriculo-sem-fronteiras/articulo/reestruturacao-curricular-e-auto-intensificacao-do-trabalho-docente. Acesso em: 02 jan. 2024.
KRAWCZYK, N. R; VIEIRA, V. L. Uma perspectiva histórico-sociológica da reforma educacional na América Latina: Argentina, Brasil, Chile e México nos anos 1990. Brasília: Liber Livro, 2012.
LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. Porto Alegre: Artmed. 2003.
MARSIGLIA, D. et al. O golpe de estado e a base nacional comum curricular: um novo episódio do esvaziamento curricular das escolas públicas do Brasil. In: SARTÓRIO, L. A. V; LINO, L. A; SOUZA, N. M. P. Política Educacional e Dilemas do Ensino em Tempos de crise: Juventude, currículo, reformas do ensino e formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
NOMA, A. K. História das políticas educacionais para a América Latina e o Caribe: o projeto principal de educação (1980-2000). In: AZEVEDO, M. L. N; LARA, A. M. B. Políticas para a educação: análises e apontamentos, 2011. p. 105-133.
OCDE. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.
PEREIRA, R. da S. Avaliação de sistemas e política de competências e habilidades da OCDE. Práxis Educativa, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 107–127, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10799. Acesso em: 26 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i1.0006
PERONI, V. M. V; CAETANO, M. R. O público e o privado na educação: Projetos em disputa? Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 9, n. 17, 2015. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/584. Acesso em: 02 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v9i17.584
SHIROMA, E. O.; CAMPOS, R. F.; GARCIA, R. M. C. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva. Florianópolis, v. 23, n. 02, p. 427-446, jul./dez. 2005.
SOUZA, R. A. de; MARTINELI, T. A. P. Considerações históricas sobre a influência de John Dewey no pensamento pedagógico brasileiro. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 9, n. 35, p. 160–172, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639620. Acesso em: 30 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i35.8639620
UNESCO. Informe final. México: UNESCO, 1979.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien: UNESCO, 1998.
UNESCO. Balance de los 20 años del Proyecto Principal de Educación em América Latina y el Caribe. UNESCO/OREALC, 2001.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 1. Santiago de Chile: UNESCO, 1981.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 2. Santiago de Chile: UNESCO, 1982.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 3. Santiago de Chile: UNESCO, 1983.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 4. Santiago de Chile: UNESCO, 1983.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 6. Santiago de Chile: UNESCO, 1985.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 21. Santiago de Chile: UNESCO, 1990.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 24. Santiago de Chile: UNESCO, 1991.
UNESCO-OREALC. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 31. Santiago de Chile: UNESCO, 1993.
URUGUAI. Ley nº 18. 437. Ley general de Educación. Uruguai, 2008.
VASCONCELOS, Carolina de Moura de. Política educacional brasileira e a base nacional comum curricular para a educação física: concepções do município de marialva. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientador: Telma Adriana Pacifico Martineli. Maringá, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.