Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-70631

Keywords:

International Cooperation, Continuous Training, Public Policies

Abstract

This article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Bezerra do Carmo, Universidade de Brasília - Brasil

Mestre em educação, Universidade de Brasília - UnB; doutorando em educação, Universidade de Brasília - UnB; Brasília/DF/Brasil.

A, Universidade de Brasília - Brasil

Doutora em educação; Professora Associada III, Universidade de Brasília; Brasília/Distrito Federal/Brasil.

References

AGUIAR e OZELLA, W. M. J. e S. Núcleos de significação como instrumento. Psicol. cienc. prof. [online]. 2006, vol.26, n.2, pp.222-245. Disponível em: http://ref.scielo.org/ddnpgw. Acesso em: jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-98932006000200006

AGUIAR, SOARES e MACHADO. W. M. J., J. R. e V. C. Núcleos de Significação: um proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa [online]. São Paulo, n. 155, v. 45, pp. 56-75. Jan/mar. 2015. Disponível em: http://ref.scielo.org/zgwvqg. Acesso em: jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142818

BASSO, I. S. Significado e sentido do trabalho docente. Cad. CEDES, Campinas, v. 19, n. 44, abr. 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Sc7BRSNfgRFsvLMyYTP9Fzf/ Acesso em: jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-32621998000100003

BRASIL. Ministério da Educação. Edital nº 3, de 2019. Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá do Acordo de Cooperação entre a CAPES e o Colleges and Institutes Canada – CICan. Brasília, DF: CAPES, 17 de janeiro de 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020VersaoFinalEdital312019.pdf . Acesso em: Dez. 2020.

CAMPOS, S. de; PESSOA, V. I. F. Discutindo a formação de professoras e de professores com Donald Schön. In GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor pesquisador. Campinas: Mercado das Letras, 1998. p. 183-206.

FREITAS, H. C. L. Novas políticas de formação: da concepção negada à concepção consentida. In: BARBOSA, R. L. L (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539303434

LIMONTA, S. V. Currículo e formação de professores: um estudo da proposta curricular do curso de pedagogia da Universidade Estadual de Goiás. Tese de doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/6/o/Tese%20Sandra%20Valria%20Limonta.pdf?1324613352 Acesso em: jan. 2021.

MAZZA, D. Intercâmbios acadêmicos internacionais: bolsas Capes, CNPq e Fapesp. Cadernos de Pesquisa vol.39 no.137 São Paulo Maio/Aug. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/h9L4fwTBQSHS5Nz7h65KSKN/?lang=pt Acesso em: jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742009000200010

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2008. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001237565 Acesso em: jan. 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: aproximações. 10 ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2008.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 256 p, 2000.

SILVA, K. A. C. P. C. A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora. In: Linhas Críticas: Revista da Faculdade de Educação. Universidade de Brasília: FE/UnB, 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668 Acesso em: jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3668

SOARES, J. R.; AGUIAR, W. M. J. A dialética essência/aparência da atividade do professor: em busca do real da atividade realizada. In: X Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, 2011. Anais, Maringá: 2011. Disponível em: http://newpsi.bvs-psi.org.br/eventos/x_conpe.pdf Acesso em: jan. 2021.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/3704 Acesso: jan. 2021.

Published

2024-04-29

How to Cite

CARMO, L. B. do; A. Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70631. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: TENDÊNCIAS GLOBAIS E DESAFIOS NACIONAIS”