Awareness: theory and practice of liberty: one introduction to Paulo Freire's thought

Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-69982

Keywords:

Ensino, Educação libertadora, Educação

Abstract

Paulo Freire’s book Conscientização, written in 1979, treats of the liberty and liberation thematic. The education as a liberator tool, is able to   make the subject aware of his/her oppressive and marginalized reality. it’s necessary to reflect about the necessary advances in education for the construction of an emancipatory education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patricia Moreira Caldeira Faria, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT no IFTM - Campus Avançado Uberaba Parque Tecnológico. Servidora Técnico-Administrativa em Educação do IFTM - Campus Patrocínio, Patrocínio, MG, Brasil.

Maura Heloisa Xavier, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT no IFTM - Campus Avançado Uberaba Parque Tecnológico. Servidora Técnico-Administrativa em Educação do IFTM - Campus Patrocínio, Patrocínio, MG, Brasil.

Adriano Eurípedes Medeiros Martins, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

Pós-Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (PEBTT) do IFTM - Campus Uberaba. Atua como docente do quadro permanente dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu: Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e Mestrado Profissional em Educação Tecnológica (MPET), Uberaba, MG, Brasil.

References

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979. 53 páginas.

Published

2024-04-29

How to Cite

FARIA, P. M. C.; XAVIER, M. H.; MARTINS, A. E. M. Awareness: theory and practice of liberty: one introduction to Paulo Freire’s thought: Review. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–7, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69982. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69982. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

RESENHAS