Interview: César Tello - Reformas Educacionais na América Latina: tendências e cenários

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-69397

Keywords:

Educational Reforms, Latin America, International Organisms

Abstract

The studies developed by Cesar Tello around the Epistemologies of Educational Policy approach, as well as his organic participation in the Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (Latin American Network of Epistemological Studies on Educational Policy) have made significant contributions to the analysis of the theoretical field of educational policy in terms of knowledge production in Latin America. In the present interview, Tello presents an overview of trends in studies on educational reforms in Latin America; some key elements that configure the reforms carried out by governmental agendas in the region and certain links between governments and international organisms in the Latin American Continent.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Vieira Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Pós-doutorado em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal   de Uberlândia. Uberlândia. MG. Brasil. Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte. Brasil.

Alda Maria Duarte Araújo Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Pós-doutorado em Educação. Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte. Brasil.

Kildo Adevair dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutor em Políticas Públicas da Educação e Profissão Docente. Professor do Centro de Educação Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte. Brasil.

References

Ball, S. J. (1993). What is policy? Texts, trajectoriesand toolboxes. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, v. 13, n. 2, pp. 10-17

Bourdieu, P. (2002). Los usos sociales de la ciencia. Buenos Aires: Nueva Visión.

Dale, R. (1982).Education and the Capitalist State: contributions and contradictions. In: Apple, M. (Comp.). Cultural and Economic Reproduction in Education (pp.126-161). London: Routledge y KeganPaul

Dolowitz, D. y Marsh, D. (2000). Learning From Abroad: The Role of Policy Transfer in Contemporary Policy Making, Governance,v. 13, n. 1, pp. 5-24

Jones, C. O. (1970). An Introductionto the Study of Public Policy. Belmont: Wadsworth.

Steiner-Khamsi, G. (Ed.). (2004). The Global Politics of PolicyBorrowingand Lending. New York: Teachers College Press

Tello, C. (2015) El swarming como modelo analítico para pensar las políticas educativas. Olhares Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 3, n. 2, pp.15-33

Tello, C. (2016). Globalización neoliberal y políticas educativas en Latinoamérica. Journal of Supranational Policies of Education, nº 4, pp. 38-53

Tello, C. (2017). Reflexiones sobre la enseñanza de la política educativa y la formación de investigadores en el campo. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 53, 2017, pp. 1017-1050

Tello, C. (2018) Políticas educativas na América Latina: para uma compreensão da globalização neoliberal. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 7, n. 2, pp. 328-345.

Tello, C. (2022). ¿Es el Estado el objeto de estudio de la política educativa? Contextualizaciones histórico-epistemológicas. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 7, pp. 1–26

Published

2023-05-18

How to Cite

SILVA, M. V.; CASTRO, A. M. D. A.; SANTOS, K. A. dos. Interview: César Tello - Reformas Educacionais na América Latina: tendências e cenários. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 575–581, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69397. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69397. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS