The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68884Keywords:
Local power, Municipal education management, Municipal Education LeaderAbstract
This article aims to analyze the perception of the Municipal Education Leader (DME) of Mossoró-RN regarding the contributions of her position to the education system management of this municipality. As a methodological path, a qualitative approach is adopted, with a literature review and the application of a semi-structured questionnaire. The findings suggest that there are both advancements and challenges in local education management, requiring a mobilization of general and specific knowledge about national and local policies to enhance the Municipal Education Leaders effectiveness. The improvements in local education management are aligned with the adoption of a policy framework emphasizing quality indicators, financial incentives, and continuous professional development. In conclusion, interests, achievements, progress, and contributions permeate the Municipal Education Leader acting.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, G. C. Federalismo e políticas educacionais no brasil: equalização e atuação do empresariado como projetos em disputa para a regulamentação do regime de colaboração. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 787-802, jul.-set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PnvpkHJgRr7P4TnsyC6Sb4Q/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 7 set. 2022. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000300008
ARAÚJO, G. C. Federalismo cooperativo e educação no Brasil: 30 anos de omissões e ambivalências. Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, n. 145, p.908-927, out./dez. 2018. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/VD5yTPBvV3Hbpgn9STMzKYP/. Acesso em: 5 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018200031
BARROSO, J. Gestão Local da Educação. In: MACHADO, Lourdes Marcelino; FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Políticas e Gestão da Educação: dois olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 05 de outubro de 1988. 53. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. (Coleção Saraiva de Legislação)
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica: Mossoró. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/ Acesso em: 27 set. 2022.
FERRETTI, J. Poder local e o dirigente municipal de ensino. In: MARTINS, Ângela Maria; OLIVEIRA, Cleiton de; BUENO, Maria Sylivia Simões. (org.). Democratização do estado e municipalização do ensino: problemas e perspectivas. São Paulo: DP&A Editora, 2004. p. 113-128.
LEITE, I. Um inquietante silêncio: Poulantzas, o Estado, e o caso da penumbra incontida. Porto: A Página da Educação, 2011.
MEDEIROS, A. M. S. Democratização e mudanças práticas na gestão escolar. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, n. 32, p. 137-150, jan./abr. 2011.
MILLS, C. W. A imaginação sociológica. 6. ed. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982.
MONTAÑO, C. Terceiro setor e questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. São Paulo: Cortez, 2002.
NARDI, E. L. Regime de colaboração entre os sistemas estadual e municipal de ensino: desafios e protagonismo dos municípios. UNIrevista, Rio Grande do Sul, v. 1, n. 2, abr. 2006.
NOVAES, I.; FIALHO, N. Descentralização educacional: características e perspectivas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.26, n.3, p. 585-602, set./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.21573/vol26n32010.19800
OLIVEIRA, D. A. Gestão das políticas públicas educacionais: ação pública, governance e regulação. In: DOURADO, L. F. (org.). Políticas e gestão da educação no Brasil: novos marcos regulatórios?. São Paulo: Xamã, 2009. p.15-29.
PINHEIRO, A. M. B.; SILVA FILHO, L. A. Finanças públicas municipais no Nordeste: uma abordagem por clusterização hierárquica da capacidade tributária e da dependência financeira – 2005/2018. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESTUDOS REGIONAIS E URBANOS – XIX ENABER, 19., 2021, Formato remoto. Anais [...]. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/cvDSY. Acesso: 07 set. 2022.
POULANTZAS, N. Political Power and Social Classes. London: New Left, 1973.
SANDER, B. A pesquisa sobre política e gestão da educação no Brasil: uma leitura introdutória de sua construção. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 23, n. 03, p. 421-447, set./dez. 2007.
SOUSA, R.; QUEIROZ, L. M. G.; MAIA , A. M. O.; QUEIROZ, R. da S. A democratização da gestão por dentro de uma escola pública municipal . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 496–513, 2022.. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66898. Acesso em: 19 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-66898
SOUZA, H. J. Como se faz análise de conjuntura. Petrópolis: Vozes, 1985.
SOUZA, Allan Solano. Responsabilização na administração da educação: a política de responsabilidade educacional como engrenagem de controle de resultados. 2016. 315f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
VIEIRA, Sofia Lerche. Poder Local e educação no Brasil: dimensões e tensões. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 1, p. 123-133, jan./abr. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19972 Acesso em: 19 mar. DOI: https://doi.org/10.21573/vol27n12011.19972
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.