The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689Keywords:
Special Education, University, Policy, AccessibilityAbstract
This article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, Presidência da República [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Aviso Circular nº 277, de 08 de maio de 1996. MEC/GM. Brasília, DF, Presidência da República [1996]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aviso277.pdf. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação e Progresso do Ensino Superior e dispõe sobre a avaliação do Ensino Superior
Brasília, DF, Presidência da República [2004]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Decreto nº 7.611 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o
atendimento educacional especializado e dá outras providências.
Brasília, DF, Presidência da República [2011]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL, Lei Brasileira De Inclusão Da Pessoa Com Deficiência, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 02 mai. 2023.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Usando análise temática em psicologia. Qualitative Research in Psychology, Rio Grande, v.3, n. 2, p.77-101, jul. 2008.
CIANTELLI, A. P. C.; LEITE, L. P. Ações exercidas pelos núcleos de acessibilidade nas universidades federais brasileiras. Revista brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 3, p. 413-428, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000300008.
CROSARA, D. de M.; SILVA, L. B. e. A Constituição Federal de 1988: os caminhos das políticas de democratização do acesso e permanência na educação superior como direito fundamental. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 289–312, 30 ago. 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47038. Acesso em: 4 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-07.
DA EDUCAÇÃO SUPERIOR. Diretoria de Avaliação. Referenciais de Acessibilidade na Educação Superior e a Avaliação in loco do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), 2013. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/portal/ensino/napnee-1/documentos/referenciais-acessibilidade-sinaes/view. Acesso em: 14 fev. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Diretoria de Estatísticas Educacionais. Censo da Educação Superior 2021. Divulgação dos resultados. Brasília, DF: INEP, 2022.
MARTINS, J. de L. Os núcleos de acessibilidade das universidades públicas federais: uma análise do norte brasileiro. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação, setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.
MELO, F. R. L. V. de; ARAÚJO, E. R. Núcleos de Acessibilidade nas Universidades: reflexões a partir de uma experiência institucional. Psicologia Escolar e Educacional, São Pulo, v. 22, Número Especial, p. 57-66, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392018046.
MOREIRA, L. C.; FERNANDES, S.; DAMASCENO, A. R. Inclusão nas universidades federais: desafios e perspectivas dos núcleos de acessibilidade para além da pandemia. Revista Cocar, Belém, Edição Especial, n. 13, p. 1-20, 29 out. 2022.
NÚCLEO DE ACESSIBILIDADE DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (NAU). Política de acessibilidade da universidade estadual do Maranhão, 2022. Disponível em: https://www.nau.uema.br/wp-content/uploads/2022/10/POL%C3%8DTICA-DE-ACESSIBILIDADE-DA-UNIVERSIDADE-ESTADUAL-DO-MARANH%C3%83O.pdf.
Acesso em: 6 out. 2022.
PLETSCH, M. D.; MELO, F. R. L. V. de. Estrutura e funcionamento dos núcleos de acessibilidade e inclusão nas universidades federais da região sudeste. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 3, p. 1610–1627, 05 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10354.
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, v. 12, n. 2, p. 10-16, mar./abr. 2009.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Resolução n° 231/2000- CONSUN/UEMA. Cria o Núcleo Interdisciplinar em Educação Especial NIESP, do Curso de Pedagogia do Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais e aprova o Projeto respectivo. São Luís, MA, fev. 2000. Disponível em: https://www.prog.uema.br/documentos/resolucoes/. Acesso em: 6 out. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Resolução n° 679/2007-CONSUN/UEMA. Altera o Art. 1º da Resolução 231/2000 – CONSUN/UEMA que criou o Núcleo Interdisciplinar em Educação Especial – NIESP. Universidade Estadual do Maranhão. São Luís: [s. n.], 2007.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Resolução n° 820/2011-CONSUN/UEMA. Aprova a adoção da política afirmativa de quotas para pessoas com deficiência a partir do PAES 2013 e dá outras providências. Universidade Estadual do Maranhão. São Luís: [s. n.], 2011.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Resolução n° 886/2014-CONSUN/UEMA. Cria o Núcleo de Acessibilidade da Universidade Estadual do Maranhão. Universidade Estadual do Maranhão. São Luís: [s. n.], 2014.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Resolução n° 891/2015-CONSUN/UEMA. Aprova o Regimento do Núcleo de Acessibilidade da Universidade Estadual do Maranhão-UEMA e dá outras providências. Universidade Estadual do Maranhão. São Luís: [s. n.], 2015.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Anuário/Universidade Estadual do Maranhão. São Luís: PROPLAD, 2021. Ano Base, 2020.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO (UEMA). Pró-Reitoria de Planejamento e Administração Plano de Desenvolvimento Institucional (2021/2025). Universidade Estadual do Maranhão. São Luís: [s. n.], 2022.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniel Bueno. São Paulo: Penso, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.