The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689

Keywords:

Special Education, University, Policy, Accessibility

Abstract

This article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution.

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Author Biographies

Wilma Cristina Bernardo Fahd, Universidade Estadual do Maranhão - Brasil

Mestra em Cultura e Sociedade. Professora Assistente I da Universidade Estadual do Maranhão, Santa Inês, Maranhão, Brasil.

Silvio Santiago-Vieira, Universidade do Estado do Pará - Brasil

Mestre em Ciências das Religiões. Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Ivany Pinto Nascimento, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutora e Pós-Doutora em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Docente e pesquisadora do Instituto de Ciências da Educação e da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Juventude, Representações Sociais e Educação. Bolsista Produtividade do CNPq, Belém, Pará, Brasil.

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Published

2023-07-12

How to Cite

FAHD, W. C. B.; SANTIAGO-VIEIRA, S.; NASCIMENTO, I. P. The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1170–1189, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICAS PÚBLICAS LUSO-BRASILEIRAS DE ACESSIBILIDADE E INCLUSÃO PARA PESSORAS COM DEFICIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR