Teacher Training Policies and Teacher Valorization: the problematic trajectory of legal rameworks
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68607Keywords:
Training Teachers Policies, Teachers Valuation, Educational Legal FrameworksAbstract
This study aims to analyze the historical trajectory of the educational policies for teacher training, in order to make visible the continuities and discontinuities of the specific legislation, for instance: the Mutual Education Law (15/10/1827), the creation of the Normal Schools (19/04/1879); the National Education Guidelines and Bases Law (LDB of 1961 and 1971); the LDB of 1996 and the National Education Plans (2001 and 2024) intertwined with Teachers Training policies and their respective historical contexts, based on the review of specific literature and the content analysis used in the Educational Policies discipline. It is possible to understand the state is the main articulator and proposer of these policies, and these, in turn, imply choices and decisions which encompass various segments of society, such as individuals, social and cultural groups and institutions. Thus, the historical meanings of these policies are elements for understanding the manner they are elaborated in a given society. Also, a brief discussion on the professionalization and valorization of the teaching profession is highlighted. In conclusion, although the educational laws for teachers training aim at certain objectives, plans and appoint those responsible for their implementation, there has not been a concise teacher training project throughout Brazilian history, and it has only met the needs of the hegemonic classes of each era.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, D. S.; ALMEIDA, M. Z. C. M. Políticas Educacionais: refletindo sobre seus significados. Educativa, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 97-112, jan./jun. 2010. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/1247/863. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.18224/educ.v13i1.1247.
BRASIL. Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providencias. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2001. Disponível em: . https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 30 nov. 2023.
BRASIL. Lei n º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html. Acesso em: 30 nov. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 30 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 4.024, de 20 de Dezembro de 1961. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 30 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 nov. 2023.
CARVALHO, D. P.; A nova Lei de Diretrizes e Bases e a Formação de Professores para a Educação Básica. Ciência e Educação, Bauru, p. 81-90, fev. 2012. Disponível em https://www.scielo.br/j/ciedu/a/TGxy7Jw4J4KLf6NkTM3DBzN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S1516-73131998000200008
DOURADO, L. F. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hBsH9krxptsF3Fzc8vSLDzr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023.. DOI: 10.1590/ES0101-73302015151909.
EVANGELISTA, Olinda. Formação de Professores: um bem mercadejável? Florianópolis, SC: UFSC, 2016.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.. Educação Básica no Brasil na década de 1990: Subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educ. Soc., Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, abril 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fwBNt6pKWJKTdYrCkxHjPdQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S0101-73302003000100005
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2020. Brasília: INEP, 2022.
LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
MALANCHE, J.; DUARTE, R. de C.. Políticas Públicas para Formação de Professores no Brasil: formação ou conformação ao ideário do capital? Momento: diálogos em educação, E-ISSN 2316-3100, v.17, n 2, p.15-34, mai./ago, 2018. Disponivel: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8068/5339. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.14295/momento.v27i2.8068 .
MARCHELLI, P. S.. DA LDB 4.024/61 AO DEBATE CONTEMPORÂNEO SOBRE AS BASES CURRICULARES NACIONAIS. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1480 - 1511 out./dez. 2014 ISSN: 1809-3876. Programa de Pós-graduação Educação: Currículo – PUC/SP. Disponível: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/21665. Acesso em: 30 nov. 2023.
MENEZES, E. T. de. Verbete Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em https://www.educabrasil.com.br/manifesto-dos-pioneiros-da-educacao-nova/ . Acesso em: 30 nov. 2023.
MONTALVÃO, S.; A LBD de 1961: apontamentos para uma história política da educação. Revista Mosaico, v. 2, n. 3, p. 21-39, jun.2010. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/mosaico/article/view/62786/61921. Acesso em: 30 nov. 2023.
MORAES, José Geraldo Vinci de. História: Geral e Brasil. São Paulo: Atual, 2ªed. 2005.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley Neves. A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores 2. ed. Porto: Porto Editora , 2007. p. 11-30.
OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1127-1144, Set./Dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S0101-73302004000400003
REGERT, R.; BAADE, J. H.. A Era Vargas e a Segunda República: Algumas Reflexões Sobre a História da Educação no Brasil. Revista do Programa de Pós- Graduação em Educação da UFPI | ISSN 2526-8449 (Eletrônico) 1518-0743 (Impresso). Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, Ano 23, n. 39, mai./ago. 2018. Disponível em: https://comunicata.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/download/7969/pdf. Acesso em: 30 nov. 2023.
SAVIANI, D.; Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr. 2009. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S1413-24782009000100012
SBARDELOTTO, D. K.. Educação no Regime Civil-Militar (1964-1985) No Brasil e a Teoria do Capital Humano. Anais do XI Jornada do HISTEDBR: a Pedagogia Histórico-Crítica, a educação brasileira e os desafios de sua institucionalização, v. 11, p. 1-18, 2013.
SCHUELER, A, F, M; MAGALDI, A, M, B, M. Educação Escolar na Primeira República: memória, história e perspectivas de pesquisa. Dossiê Tempo, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/KSZxRDV8gHqmvWNmnr8bNnf/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S1413-77042009000100003
TANURI, L. M. A. História da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação, Mai/Jun/Jul/Ago Nº 14, p. 61 a 87, 2000. Disponível: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/HsQ3sYP3nM8mSGSqVy8zLgS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S1413-24782000000200005.
TARDIF, M. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr.-jun. 2013. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/LtdrgZFyGFFwJjqSf4vM6vs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: 10.1590/S0101-73302013000200013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.