Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553

Keywords:

RENABE, Literacy, Public Educational Policies, Historical-Cultural Psychology

Abstract

Based on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education.

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Author Biographies

André Perussi Salina, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Mestre em Psicologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Bauru, SP, Brasil.

Bárbara Maria Costa Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Doutoranda em Psicologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Bauru, SP, Brasil.

Gabriela Braga Pinto, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, SP, Brasil.

Flávia da Silva Ferreira Asbahr, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Doutora em Psicologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Bauru, SP, Brasil.

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Published

2023-05-18

How to Cite

SALINA, A. P.; SILVA, B. M. C.; PINTO, G. B.; ASBAHR, F. da S. F. Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 815–834, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS