Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553

Keywords:

RENABE, Literacy, Public Educational Policies, Historical-Cultural Psychology

Abstract

Based on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Perussi Salina, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Mestre em Psicologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Bauru, SP, Brasil.

Bárbara Maria Costa Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Doutoranda em Psicologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Bauru, SP, Brasil.

Gabriela Braga Pinto, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, SP, Brasil.

Flávia da Silva Ferreira Asbahr, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

Doutora em Psicologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Bauru, SP, Brasil.

References

BECSKEHÁZY, I. Planejamento e orientações curriculares para o ensino de literacia e numeracia. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 267-315.

BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/RENABE_web.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.

BUCHWEIT, A.; PEGADO, F.; TEIXEIRA, M. T.; SILVA, V. P. da; LUKASOVA, K. A neurobiologia da leitura e da escrita. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 69-95.

CAPOVILLA, F. C.; MARQUES, J. G. T.; MARTINS, A. C.; OLIVEIRA, R. C. de. Dificuldades e distúrbios da leitura e da escrita e desafios na alfabetização em diferentes contextos. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 207-240.

CARDOSO-MARTINS, C.; SARGIANI, R. de A.. Como as crianças aprendem a ler e a escrever em Português brasileiro. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 96-123.

DANGIÓ, M. C. dos S..; MARTINS, L. M. A Alfabetização sob o enfoque histórico-crítico: contribuições didáticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.

DUARTE, N.. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3 ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

ENGELS, F.. (1876). Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; CALDART, R. S.. (Org.). História, natureza, trabalho e educação – Karl Marx e Friedrich Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2020.

EHRI, L. C. Reconceptualizing the development of sight word reading and its relationship to recoding. In: GOUGH, P.; EHRI, L. C.; TREIMAN, R. (org.). Reading Acquisition. Hillsdale, NJ-: Erlbaum, 1992. p. 107-143.

ENGELS, F.; MARX, K. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

KONDER, L. A questão da ideologia. São Paulo: Expressão Popular, 2020

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978

LEONTIEV, A. Atividade, consciência e personalidade. Bauru: Miriveja, 2021.

LUKÁCS, G. Prolegômenos e para a ontologia do ser social: obras de Georg Lukács. Vol 13. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.

MALUF, M. R.; SILVA, C. C. R. da; MADZA, E. Ciências cognitivas e pesquisas translacionais em alfabetização. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 207-240.

MARTINS, L. M.; EIDT, N. M. Trabalho e Atividade: categorias de análise na psicologia histórico-cultural do desenvolvimento. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 15, n. 4, p. 675-683, out./dez. 2010

NAVAS, A. L.; AZONI, C. A. S.; BASSO, F. B.; BORGES, J. P. A.; PUGLISI, M.; MOUSINHO, R. Abordagens e práticas de ensino da leitura e da escrita. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 169-184.

OLIVEIRA, B. A dialética do singular-particular-universal. In: ABRANTES, A. A.; SILVA, N. R. da; MARTINS, S. T. F. (Org.). Método histórico-social na psicologia. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 25-51.

SALLES, J. F. de; MINERVINO, C. A. da S. M.; KOLTERMANN, G. Avaliação e monitoramento da aprendizagem de leitura, escrita e matemática básica. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020. p. 241-261.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, C. J.; ZIBAS, D. M. L.; MADEIRA, R.; FRANCO, M. L. P. B. (org.). Tecnologias, Trabalho e Educação: Um debate multidisciplinar. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 151-168.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11 ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SEBASTIANI, M. T.; SUZUKI, S. G. Políticas públicas para a formação e desenvolvimento profissional dos professores. In: BRASIL. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC/Sealf, 2020.

SNOWLING, M. J. Dyslexia: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2019.

VIGOTSKI, L. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Editora Ícone, 2018.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2023-05-18

How to Cite

SALINA, A. P.; SILVA, B. M. C.; PINTO, G. B.; ASBAHR, F. da S. F. Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 815–834, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS