The education in Mozambique: times and trajectories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68353

Keywords:

Mozambique, Education, Historiography, Development

Abstract

This article refers to two key concepts used to analyse the socio-historical development of the National Education System in the Mozambican time and territorial context. These concepts are “historiography” and “ideology.” In the first phase, the concept of historiography is discussed to assess its role in the emergence, evolution, and appropriation of the National Education System by Mozambican society. Discussing historiography in the realm of education contributes to a deep understanding of the successes, failures, and challenges that have occurred at different moments in history. However, in the final phase, the concept of ideology is debated. This discussion aims to link education to ideology, with ideology serving as a mechanism for social, political, and cultural legitimization. Thus, the educational process in different periods of Mozambique's history is examined to demonstrate that ideology has consistently played a significant role in education during each of these periods. The main conclusion archived is that historiography is a field of knowledge that, through the school curriculum, can contribute to the political and ideological orientation of Mozambicans.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Itélio Joana Muchisse, Universidade Católica de Moçambique - Moçambique

Licenciado em Ensino de História com Habilitações em Ensino de Filosofia pela Universidade Save. Universidade Católica de Moçambique (Mestrando em Direitos Humanos, Justiça e Paz) / Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (Mestrando em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação), Maxixe, Inhambane, Moçambique.

Joaquim Mulamula Sabino Mbanguine, Escola Secundária de Mavila - Moçambique

Mestre em Intervenção Psicológica no Desenvolvimento e na Educação pela Uneantlantico. Mestrando em Empreendedorismo e Desenvolvimento Local (Instituto Superior Gwaza Muthini), Professor da Escola Secundária de Mavila, Maxixe, Inhambane, Moçambique.

Adelino Esteves Tomás, Universidade Save - Moçambique

Doutor em Sociologia pela Universidade do Porto. Docente de Sociologia do Direito e Sociologia da Educação (Universidade Save), Maxixe, Inhambane, Moçambique.

References

BASÍLIO, G.O Estado e a Escola na Construção da Identidade Política Moçambicana. Publifix: Maputo, 2015.

BURKE, P. Sociologia e História. 2ª ed. Tradução de Fátima Martins. Edições Afrontamento: Porto, 1980.

CASTIANO, J. P. & NGOENHA, S. E. Longa Marcha duma «Educação para Todos» em Moçambique. 3ª ed. Publifix: Maputo, 2013.

COUGHLIN, P. E. Plágio em Cinco Universidades de Filhalo Moçambique: Amplitude, Técnicas de Detecção e Medidas de Controlo. Cadernos IESE N.º 15. IESE: Maputo, 2015.

COUTINHO, C. P. Metodologias de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática. Almedina: Coimbra, 2022.

Entrevista à Mia Couto no Jornal Notícias edição de 05/08/2022.

LOPES, F. Filodramática: Os PALOP entre a filosofia e a crise da consciência histórica. Paulinas: Maputo, 2018.

MONDLANE, E. Lutar por Moçambique. 2ª Ed. Tradução de Maria da Graça Forjaz. Sá da Costa: Lisboa, 1976.

MUHACHE, C. F. Influência do Poder Político no Processo Educacional em Moçambique, 1975-2002. Editora Educar: Maxixe, 2015.

NGOENHA, S. E. Tempos Africanos do Mundo. Publifix: Maputo, 2022.

NGOENHA, S. E. Mondlane: Regresso ao Futuro. Real Design: Maputo, 2019.

NUNES, J. P. A. & SOARES, A. L. R. Historiografia, ensino da História e “questões fraturantes”: uma perspetiva de didática da História. In LUÍS, A. R. et al. (Coords.). A Formação Inicial de Professores nas Humanidades. Imprensa da Universidade de Coimbra: Coimbra, 2019. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1701-5_4.

ORTEGA Y GASSET, J. O que é a Filosofia? Tradução de José Bento. Editores Independentes: Lisboa, 2007.

ROUSSEAU, J-J. Discurso sobre as artes e as ciências. Textos Marginais: Porto, 1972.

RÜSSEN, J. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Editora Universidade de Brasília: Brasília, 2001.

Published

2023-12-31

How to Cite

MUCHISSE, I. J.; MBANGUINE, J. M. S.; TOMÁS, A. E. The education in Mozambique: times and trajectories. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68353. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68353. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

CONTINUED DEMAND