Challenges for the policy of permanence and success at IFSC – Campus Continental Florianópolis
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-67738Keywords:
School Dropout, Permanence and Success at IFSC, TeachingAbstract
This paper aims to analyze the challenges for the policy of permanence and success at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Continental Florianópolis, from the testimony of eight members from Local Commission and School Administration. The interviews were held between 2021 and 2022 and they show how occurred the local implantation of the Permanence and Success Plan of IFSC along the years of 2018 and 2019. This is a qualitative study with an exploratory nature, which operates with the methodologic approach of a documental research. In this text we conclude that the policy was specially characterized by data gathering and their application in specific actions in which assisting the students was an important strategy to be enhanced. Besides this, the work process within the campus happened foremost mechanically in order to answer the demand from the regulatory institution without significant and collective reflections.
Downloads
Metrics
References
ALVES, N.; CANÁRIO, R. Escola e exclusão social: das promessas às incertezas. Análise Social, Lisboa, v. 38, n. 169, p. 981-1010, 2004. Disponível em: http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1218650678S9rNN2al1Cx82TV2.pdf. Acesso em: 20 nov. 2021.
ALVAREZ, K. R. Permanência e Êxito escolar nos Institutos Federais. Ensino em Foco, Salvador, v.3, n.6, 2020. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/ensinoemfoco/article/view/681/447. Acesso em: 30 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.55847/ef.v3i6.681.
ANTUNES, R. Desenhando a nova morfologia do trabalho no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v.28, n.81, p. 39-53, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142014000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142014000200004.
ARAUJO, S. A. L. et al. Efetividade da assistência estudantil para garantir a permanência discente no ensino superior público brasileiro. Avaliação, Sorocaba, v. 24, n. 3, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772019000300722&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 31 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772019000300009.
ARROYO. M. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. Em Aberto, Brasília, ano 11, n.53, jan/mar. 1992. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2145/1884. Acesso em: 09 de agost.2022.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Paris, Presses Universitaires de France, 1977.
BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Brasília, DF: 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 20 mar. 2020.
COELHO, A. J. D. P. Permanência e abandono escolar na educação profissional: um estudo sobre Instituições Federais de Joinville e Jaraguá do Sul. 2014. 225 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Programa de Pós-graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/1030/1/CT_PPGTE_M_Coelho%2c%20Alexsandra%20Joelma%20Dal%20Pizzol_2014.pdf Acesso em: 24 mar. 2021.
COSTA, E. C. As percepções dos beneficiários e servidores sobre o programa de atendimento aos estudantes em vulnerabilidade social no Instituto Federal de Lages-SC. 2021. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Planalto Catarinense, Universidade do Planalto Catarinense, Lages, 2021. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/pos-graduacao/trabalhos-de-conclusao-de-bolsistas/trabalhos-de-conclusao-de-bolsistas-a-partir-de-2018/ciencias-humanas/mestrado-ch/1306-as-percepcoes-dos-beneficiarios-e-servidores-sobre-o-programa-de-atendimento-aos-estudantes-em-vulnerabilidade-social-no-instituto-federal-de-lages-sc/file. Acesso em: 24 mar. 2021.
DOURADO, A. M. S.; MUTIM, A. L. B.; ALECRIM, M. A. R. S. Evasão e Permanência no IFBA-IRECÊ: velhos desafios, novos olhares. Ensino em Foco, v. 1, n. 1, 2018. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/ensinoemfoco/article/view/444/323. Acesso em: 30 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.55847/ef.v1i1.444.
DUBET, F. A escola e a exclusão. Trad. Neide Luzia de Rezende. Cadernos de Pesquisa, n. 119, 2003. Disponível em https://www.scielo.br/j/cp/a/JBTWwBmFCfZBxm9QKbxSN9C/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-15742003000200002.
FALCO, B. S. B.; OLIVEIRA, I. C. C. A política de Assistência Estudantil e seu impacto na permanência dos estudantes. Cadernos Cajuína, v.6, n.3, 2021. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/500/430. Acesso em: 31 mai. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.52641/cadcaj.v6i3.500.
FERRETTI, C. J. Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia: desafios e perspectivas In: KUENZER, A. Z et al.; Franciane Heiden Rios; Roberta Rafaela Sotero Costa; Sandra Terezinha Urbanetz (org.). Educação profissional: desafios e debates. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
FRIGOTTO, G. Alcance e limites das políticas públicas de educação profissional de emprego e renda. In: KUENZER, A. Z et al.; Franciane Heiden Rios; Roberta Rafaela Sotero Costa; Sandra Terezinha Urbanetz (org.). Educação profissional: desafios e debates. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
FRITSCH, R. Evasão escolar, mundo da escola e do mercado de trabalho: o que dizem os jovens do Ensino Médio de escolas públicas. In: DORE, R.; SALES, P. E. N.; SILVA, C. E. G. (Orgs.). Educação profissional e evasão escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017.
GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 14a ed. São Paulo: Cortez, 2003.
IFSC – INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Plano estratégico de permanência e êxito dos estudantes do IFSC. Florianópolis, SC: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.ifsc.edu.br/documents/23567/0/Plano+de+Perman%C3%Aancia+e+%C3%8Axito/11b7634e-0c69-4056-9034-a40275ff9a0b. Acesso em: 29 nov. 2019.
IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Relatório com as estimativas da caracterização da ocupação formal e informal do turismo, com base nos dados da RAIS* e da PNAD** 2013, para o Brasil e regiões. produto 5. Brasília: Ipea, 2013. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/extrator/arquivos/160204_caracterizacao_br_re.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
KILBERT, E. C.; MOESCH, M. M. Trabalho no Turismo: essência, aparência e análise do panorama dos trabalhadores do Brasil e Goiás. In: XI Seminário Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo 2014. Fortaleza, 2014 [Anais]. Disponível em: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/11/145.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2008.
KUENZER, A. Z. O Ensino Médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Rev. Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n.70, Campinas, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LGpgCTxWgVvB3DYzKVWFjwJ/abstract/?lang=pt. Acesso em 16 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302000000100003.
LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. livro 1, v.1. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.
MÉSZÁROS. I. A educação para além do capital. Trad. Isa Tavares. 2a ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
NOGUEIRA, M. A. Educação, saber, produção em Marx e Engels. São Paulo: Cortez, 1990. 220p.
PACHECO, E. M. Os Institutos Federais: uma revolução na Educação Profissional e Tecnológica. Natal: Editora IFRN, 2010.
RAMOS NETO, J.O. A evasão escolar nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma análise dos planos estratégicos de permanência e êxito. Educação em Revista, Marília, v.20, n.2, p. 7-24, Jul.-Dez., 2019. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/8999. Acesso em: 10 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.02.p7.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Rev. Bras. Educ.[online]. 2007, vol.12, n.34, pp.152-165. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico (livro eletrônico). 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013. Disponível em:
https://www.ufrb.edu.br/ccaab/images/AEPE/Divulga%C3%A7%C3%A3o/LIVROS/Metodologia_do_Trabalho_Cient%C3%ADfico_-_1%C2%AA_Edi%C3%A7%C3%A3o_-_Antonio_Joaquim_Severino_-_2014.pdf. Acesso em: 01 de março de 2021.
SOUSA, C. O.; ALMEIDA, M. D. B.; GUIMARAES, V. C. Contribuições do apoio pedagógico ao discente do IFG Câmpus Uruaçu para a permanência e êxito no Ensino Médio integrado, Revis. Foco, Curitiba, v.16, n.2, 2023. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/959/743. Acesso em: 31 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.54751/revistafoco.v16n2-086.
SOUZA, F. M. Os desafios da política de permanência e êxito no IFSC - Câmpus Florianópolis Continente. 2022, 146 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional) - Instituto Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.xhtml?popup=true&id_trabalho=11850519. Acesso em: mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.