Rural youth and the dispute over schooling projects: relations between capital, work and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67552

Keywords:

Countryside youth, Job, Education, Historical-Critical Pedagogy, Earth School

Abstract

This article deals with rural education, specifically with the schooling of young people, highlighting the conditions of the hegemonic school project that rural schools and, also, the process of productive social insertion of rural youth subject to the logic of capital. It addresses vital questions about the educational needs of the rural population, such as: the permanence of young people in the countryside, the school curriculum and the elevation of theoretical capacity to face the problems of the countryside. We highlight the contributions of historical-critical pedagogy based on the experience of the Ação Escola da Terra FACED/UFBA to face the contradictions in the schooling of young rural workers, reaffirming the need for public policies to guarantee the right to education in and in the field.

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Author Biographies

Celi Nelza Zülke Taffarel , Universidade Federal da Bahia / Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Pós-doutorado em Educação Física pela Universitat Oldenburg (UOL), em Oldenburg, Alemanha. Professora Dra. Titular Participante Especial da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil e Professora Visitante da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil.  

Sicleide Gonçalves Queiroz, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Membra do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e professora da educação básica na rede municipal de Teofilândia e Barrocas, Bahia, Brasil.

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Published

2022-12-02

How to Cite

TAFFAREL , C. N. Z.; QUEIROZ, S. G. Rural youth and the dispute over schooling projects: relations between capital, work and education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 363–382, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67552. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67552. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO