Rural youth and the dispute over schooling projects: relations between capital, work and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67552

Keywords:

Countryside youth, Job, Education, Historical-Critical Pedagogy, Earth School

Abstract

This article deals with rural education, specifically with the schooling of young people, highlighting the conditions of the hegemonic school project that rural schools and, also, the process of productive social insertion of rural youth subject to the logic of capital. It addresses vital questions about the educational needs of the rural population, such as: the permanence of young people in the countryside, the school curriculum and the elevation of theoretical capacity to face the problems of the countryside. We highlight the contributions of historical-critical pedagogy based on the experience of the Ação Escola da Terra FACED/UFBA to face the contradictions in the schooling of young rural workers, reaffirming the need for public policies to guarantee the right to education in and in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Celi Nelza Zülke Taffarel , Universidade Federal da Bahia / Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Pós-doutorado em Educação Física pela Universitat Oldenburg (UOL), em Oldenburg, Alemanha. Professora Dra. Titular Participante Especial da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil e Professora Visitante da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil.  

Sicleide Gonçalves Queiroz, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Membra do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e professora da educação básica na rede municipal de Teofilândia e Barrocas, Bahia, Brasil.

References

ABRANTES, A. A., BULHÕES, L. Idade adulta e o desenvolvimento psíquico na sociedade de classes: juventude e trabalho. In: MARTINS, L., ABRANTES, A. A. e FACCI, M. G. D. Periodização Histórico-Cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016, p. 241-265.

ALVES, M. Formação de Professores e crise estrutural do capital: a necessidade histórica de uma formação para a transição de modo de produção e reprodução da vida. 2015. 349f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

CALDART, R. S.; VILLAS BÔAS, R. L. (Org.) Pedagogia Socialista: Legado da Revolução de 1917 e desafios atuais. São Paulo: Expressão popular, 2017.

DELORS, J. (coord.). Educação: um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez Editora. Brasília: Unesco, 1998.

DUARTE, N. Fundamentos da Pedagogia histórico-crítica: a formação do ser humano na sociedade comunista com referência para a educação contemporânea. In: MARSÍGLIA. Ana Carolina Galvão (org.). Pedagogia Histórico-Crítica: 30 anos. Campinas/SP: Autores Associados, 2011.

FREITAS. L. C. de. A Reforma empresarial da Educação: Nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão popular, 2018.

FRIGOTTO, G. Juventude, trabalho e educação no Brasil: perplexidades, desafios e perspectivas. In: NOVAES, Regina; VANUCCI, Paulo (Orgs.). Juventude e Sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2004. p. 180-216.

JANATA, N. E. Juventude que ousa lutar! Trabalho, educação e militância de jovens assentados do MST. 2012. 278f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

LÊNIN, V. I. O imperialismo, fase superior do capitalismo. Tradução José Eudes Baima Bezerra. Brasília: Nova Palavra, 2007. 200 p.

LEHER. R. Entrevista. Disponível em: http://antigo2.mst.org.br/2016/09/21/ha-uma-politica-obvia-de-apagamento-da-memoria-de-que-existe-educacao-no-campo.html. Acesso em: 16 jul. 2022.

LEONTIEV, A. N. Desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MANACORDA, M. A. História da Educação: Da Antiguidade aos nossos dias. São Paulo, Cortez, Autores Associados, 1989.Páginas 1 a 8 e, páginas 311 a 361.

MARTINS; L. M. O que ensinar? O patrimônio cultural humano como conteúdo de ensino e a formação da concepção de mundo no aluno. In: PAUSQUALINI, Juliana Campregher; TEIXEIRA, Lucas André; AGUDO, Marcela de Moraes. Pedagogia histórico-crítica: Legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018, p. 83-98.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro 01. São Paulo: Boitempo, 2013.

MÉSZÁROS. I. Educação para além do Capital. São Paulo/SP: 2005.

PONCE, A. Educação e luta de classes. 23ª ed. São Paulo: Cortez, 2000.

QUEIROZ, S. G. Educação escolar da juventude do campo: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica para o trato com o conhecimento no currículo dos trabalhadores do campo. 191 f. il. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

SANTOS; E. Formação continuada de professores para a educação do campo: contribuições da ANFOPE e do Curso de Especialização em Pedagogia Histórico-Crítica para as Escolas do Campo/Ação Escola da Terra/PRONACAMPO/SECADI/MEC/UFBA. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

SANTOS, M. G. dos. Implementação da Pedagogia Histórico-critica na educação do campo de municípios baianos por meio da Ação Escola da Terra: Limites e Possibilidades. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

SANTOS, R. Os desafios da meta 8 do PNE: juventude, raça/cor, renda e territorialidade. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2016.

SFORNI, M. S. de F. Aprendizagem e Desenvolvimento: o papel da mediação. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Fialho; MANZONI, Rosa Maria. (Org.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino-aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. 1 ed. Bauru UNESP/FC/São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Espaço Aberto. Revista Brasileira da Educação, Vol. 12, n. 34, p. 152-165, abr. 2007.

RUMMERT, S. M; ALGEBAILE, A; VENTURA, J. Educação da classe trabalhadora brasileira: expressão do desenvolvimento desigual e combinado Revista Brasileira de Educação v. 18 n. 54, p. 717-799, jul.-set. 2013.

TAFFAREL, C. et al. Círculos de estudos, esporte, lazer e artes com a juventude em áreas de reforma agrária: a experiência com jovens do Recôncavo da Bahia e a elevação do pensamento teórico. In LEÃO, Geraldo; ANTUNES-ROCHA. Juventudes do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2015.

TAFFAREL, C. et al. Contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica na Formação Continuada de Professores do Campo na Bahia: ação Escola da Terra – Pronacampo. In: RAFANTE, Heulalia; ZIENTARSKI, Clarice (Org.). Ação Escola da Terra no Ceará: formação continuada de professores. Fortaleza: Edições UFC, 2018.

TAFFAREL, C. N. Z. Relatório Bolsa Produtividade em Pesquisa. CNPq. Educação do campo: avaliação de propostas para a formação de professores para a escola do campo – realidade, contradições e possibilidades p.01, 2021.

VENDRAMINI; C. O trabalho e a escolar para jovens migrantes. In: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo21_CÉLIA-REGINA-VENDRAMINI.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.

Published

2022-12-02

How to Cite

TAFFAREL , C. N. Z.; QUEIROZ, S. G. Rural youth and the dispute over schooling projects: relations between capital, work and education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 363–382, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67552. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67552. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO